Full version: Måste bara fråga...
Skogstorpskan
Varför odlar man i pallkragar eller andra förhöjningar?

Enda förklaringen jag kan se är att man häller "påsjord" i ramarma, och att det inte blir så mycket ogräs som det skulle bli om man odlade på befintlig och förbättrad jord.

Men så är jag som sagt ny här...
Fenja
Om du läser lite i pallkrageavdelningen så framgår det ganska tydligt varför de olika odlarna använder dem!
Mvh
Fenja
gammelnalle
Välkommen Skogstorpskan!!

Gör gärna som Fenja säger: Kolla runt lite . Så kanske du hittar några bra argument för denna odlingsmetod. Men jag kan ge dig mina argument (det finns hur många olika argument som helst... men olika passar för olika människotyper)

Bra höjd: Man slipper stå böjd, eller på knä.
Slipper få ogräs som växer (böjer sig in) in ...
Snabbare uppvärmt om våren.
Inget byggnadslov (som tex ett växthus KAN behöva ibland..) (jag har iofs ÄVEN ett växthus)

DET räcker för mig... men mina odlingsvänner kan säkert ge dig FLER och för dig bättre argument.

Lycka till

björn
Tesa
Jag odlar i upphöjda bäddar mest för att jag har en så tung kompakt jord som är väldigt dåligt dränerad...och så är det lättanlagt om man täcker jorden med nåt...smäller upp en ram och fyller på jord blandat med torv och grus...tadaaa..färdigt.....

...jag använder nästan aldrig påsjord annat än till krukor...
sen håller jag med gammelnalle i alla hans argument.....
kerstin z5-6
Odlingen är dessutom flyttbar ! Där pallkragen stått , finns nu obruten ogräsfri jord -perfekt att anlägga nya rabatter på smile.gif
Skogstorpskan
OK, det var en rad bra argument som jag kan köpa!

Intressant också att odlingen är flyttbar, men blir jorden under verkligen ogräsfri?? I så fall så kanske jag har lösningen till hur jag skall bli av med all denna kirskål som envisas med att komma upp överallt i min (stora) trädgård...
kerstin z5-6
Om du odlar i pallkrage har du markduk under kragen -påsjord i .. efter två säsonger finns intet kvar .. snyggare än att täcka områden med svart plast som ogräsbekämpning ..
Kirskål har jag inte med utgår från att de inte fixar två säsonger under plast o jordtryck
Hannele
CITAT (Skogstorpskan @ 03-09-2004, 20:23)
Varför odlar man i pallkragar eller andra förhöjningar?

Hur ska jag annars odla på berget? På asfalten...?
Om inte i vackraflätade krukor? sleep.gif

kristerh
CITAT (Hannele @ 08-09-2004, 14:12)
CITAT (Skogstorpskan @ 03-09-2004, 20:23)
Varför odlar man i pallkragar eller andra förhöjningar?

Hur ska jag annars odla på berget? På asfalten...?
Om inte i vackraflätade krukor? sleep.gif


Börjar inte de flätade korgarna ruttna? de utsätts ju för div fukt, visserligen ser jag att de är inplastade men det skyddar ju inte allt wink.gif
inte för att jag har någon pallkrage men visst kan man väl ha dem på asfalten wink.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 08-09-2004, 15:46)
Börjar inte de flätade korgarna ruttna? de utsätts ju för div fukt

Tja, mina äldsta korgar är 3 år, lika fina nu som när jag köpte dem begagnade för 20-40 kr.
Allting behöver inte vara för evigt, men några år till håller de nog.
Rotting är bäst, tror jag.
Jag har några som står på
asfaltskanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon