wolkenkrabber
jag misstänker att vi har fått pälsängrar eller vad dom hetter på mitt rum och möjligen i andra delar av huset, jag skulle vilja ha bra foto på dom och kanske mer inof så att jag vet hur svårt det är att bli av med så jag kan identifera och hur mycket et spridersig hur skadligt det är för textiler och om vi kan bli av med det sad.gif och jag som itne gillar insekter har sett flera stycken ida
yuck sad.gif hag itne hunnit kollar och städaut garderomen än ja kommer dö tror jag sad.gif
Berith
Förlåt att jag skrattar! laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... men oldwolfies signatur "lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det" passar så bra till wolkenkrabbers sista (?) mening "ja kommer dö tror jag"

wub.gif
yla
CITAT (Berith @ 03-09-2004, 22:09)
Förlåt att jag skrattar! laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... men oldwolfies signatur "lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det" passar så bra till wolkenkrabbers sista (?) mening "ja kommer dö tror jag"

wub.gif

jaaa du ikväll går jag garvandes till sängs tongue.gif tongue.gif
amaira
Hos mig dyker det ibland upp både fläskänger och pälsänger.

Båda är nog ganska vanliga, men gör mestadels inte någon större skada nu för tiden.
I alla fall inte hemma hos mig.

Fläskängern är en ganska liten skalbagge, lite avlång sådär, och med ett brungrått band över ryggen, med två små svarta prickar i.
Den kan angripa kött och fläsk i skafferier - men sånt har vi ju i kylskåp, eller hur?
Den ger sig också på oberedda skinn och hudar - inget som "folk" har till vardags (om man inte heter amaira och samlar på det mesta rolleyes.gif )


Pälsängern är lite mindre, svart och lite avlång med två små vita prickar på ryggen.

Båda sorterna är lätta att identifiera och känna igen.

Hos pälsängern är det larven som kan göra skada när den lever på pälsverk, ylletyger, lädervaror ochj insektssamlingar.

Båda sorterna spelar döda när de blir skrämda eller störda.

/amaira
lolo
Var finns de här otygen? Överallt där det finns kläder, eller? wacko.gif /Ann-Louise
amaira
Ibland kan jag hitta nån ute. Ibland i fönsterkarmen, eller liggandes på golvet och spela död när jag kommer.

En gång när jag var liten (fyrtio år sen tongue.gif , femtio sen jag föddes) fanns det ett gäng fläskängrar i ett köksskåp, minns jag.

Då städade mamma där, och sopade ut dem , sen var de borta.

Någon annan, med andra erfarenheter får kanske gå in och svara här...

/amaira
pejori
har fått in pälsängrar och fläskängrar med djurfoder vid flera tillfällen rolleyes.gif rolleyes.gif
dom gjorde ingen direkt skada och enl. antisimex skulle dom försvinna om man torkade ur skåp och lådor med klorin. (hade dom i kökslådorna) smile.gif smile.gif
det har fungerat varje gång jag drabbats av dom wub.gif wub.gif
ylle
Jag hittar döda pälsängrar i köksskåpen ibland, märkligt nog. Anticimex trodde att de kommer genom ventilationen.
Trodde också jag skulle dö i början eftersom jag var livrädd för ohyra. Tvingade min sambo att gå igenom alla skåp och lådor med kläder i. Det fanns inga där, bara i köksskåpen. Så nu har jag vant mig vid att skölja bort dom när jag tar fram nån skål som jag sällan använder.
Ibland kan man se en liten skalbagge knata över golvet också. Men nu har jag tre katter som tar hand om dem.
wolkenkrabber
mina är i mitt rum!!! där jag sover, och jag hittade bakom skåpet fårgulburen stog på det hade ågt ner dun där och baken en hög med gamslatrumor som åkt ner baoknm en fotölj tror och dom kröp under vad heter det, listan dom jag han sög jag upp i damsugaren, jag har inte sett några skalbaggar, men men jag har ne garderob att går igenomsen sad.gif jag ska fortsätta att damsuga mitt rum dagligen och hänga upp kläder på galgar, och inte läga kläderna på golvet och håla ren och smutsig tvätt på mer separata ställen sad.gif sen ska jag nog sälja / skänka fågeln, går i gymnasiet nu har inte den tiden jag behöver för att sköta om den, är dom nattaktiva och kan larnverna klätta eller ör dom bara på golvet? det är bara där jag sätt deom, om det nå är pälsängrar
amaira
Ett sånt utmärkt tillfälle wolkenkrabber, att få ordning på rummet! smile.gif tongue.gif rolleyes.gif . *mamman i amaira talar*

Det är säkerligen fågeldunet som är attraktivt för "vad-det-nu-vara-månde". Eller fågelfröet.

Det finns lite olika mott/småfjärilar som lever på sånt, har jag för mig.

Jag fick in såna förut en gång, de var i fågelmaten, det var liksom mest "fluffiga fröskal" i fröpåsen när jag skulle ge undulaterna mat.
De var bara intresserade av fågelfröna, i buren, i fröpåsen och på golvet bakom bänken där buren stod.

Mycket irriterande. Det tog ett tag att bli av med dem, genom att städa noggrannare (jag är ingen bra "städare") och ha fröna i burk som insekterna inte tog sig in i.

Berätta gärna hur det går med dina odjur.

/amaira.
wolkenkrabber
hur det går?, HÄR SKA DET BLI BLOD BAD!!!!!!!!!!!!!!!!!! RAWWRRRRRRRRRRRR
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 05-09-2004, 12:10)
hur det går?, HÄR SKA DET BLI BLOD BAD!!!!!!!!!!!!!!!!!! RAWWRRRRRRRRRRRR

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gunvor Nilsson
Lägg apelsinskal lite överallt så är du snart av med ängrarna! Färska eller torkade skal spelar ingen roll. Jag läste det rådet en gång och gjorde så och sen dess har jag inte haft några smådjur i lägenheten!

/Gunvor
wolkenkrabber
CITAT (Gunvor Nilsson @ 05-09-2004, 17:55)
Lägg apelsinskal lite överallt så är du snart av med ängrarna! Färska eller torkade skal spelar ingen roll. Jag läste det rådet en gång och gjorde så och sen dess har jag inte haft några smådjur i lägenheten!

/Gunvor

ooh cooool de ska ja defenetivt testa var det hela ska eller bara cesten? mina verkar bo unter mitt folk eller över listerna eller nått sad.gif ja ska lägga ut ska i hela rummet och garderonben mouhahah i will win this game i shall conquer them all, ska nog använda lite dilutin eller nått med, ida när jag stade ut skåpet under fågelburen hittade ja två larv skal i en skål och mins en levande lite djävul så ja sprejjede ven med ajax den gnydde sig ett tag but i won and it DIED!!! mouhahahahah
Gunvor Nilsson
Köp några apelsiner, ät upp fruktköttet och lägg skalen i garderoben! Men lägg skalen luftigt så dom inte möglar! smile.gif

/Gunvor
Gossen Ruda
Glöm inte att det bara är vi människor som betraktar dessa djur som skadedjur, bl.a. på vår spara och samlamani. I naturen är dom här nedbrytarna mycket viktiga. Fanns inte pälsängrar och liknande skulle naturen drälla av döda djurs hår för keratinet är mycket svårnedbrytbart annars.

Inomhus lever dom av olika amimaliska restprodukter. Fläskängern är väl inget större problem numera, dom trivs inte i kylskåp, pälsängern kan väl hitta lite mer att knapra på. Ja, det är ju larverna som knaprar mest. Fast så mycket naturpäls har vi inte numera. Våra husdjur förser dom dock med mycket mat, smulor från matskålen och hår och fjädrar för övrigt.

Jag har inga problem med såna djur, kanske håller mitt bestånd av husspindel nere antalet. Annars är det mest silverfiskar i köket och på WC. Där har jag några gråsuggor också. Det var värre förr när jag hade fått in mjölbaggar i köket. Det tog ett par år att bli av med dom. Alla matvaror i täta burkar eller kylskåpet och noggrann städning var medicinen. Har ni krossat en mjölbagge nån gång och luktat på den? Blääärrkk.
wolkenkrabber
mjo de e larverna jag har sett har inte sett några baggar än och jag vägrar krossa dom fläckarnakladdet raset när man klämmer nej tack ja damsuger mitt rum ofta nu så jag inte hittar ngra smular jag har börjat vätta liten med ajax och låtit det rinna ner baom listan har inte sett några idag förutom imorse men inte ETT lutetdun eller frö ska få ligga kvar över natten när ja tror dom e mest aktiva antar jag imorron ska jag slita ut hela min garderob lägga alla kläder i en sto posäck ta ut skakur dom och direk ner i tvättrummet och tvätte eventuellt toktummla dom så att dom små jäklarna dör, hoppas dom itne spridigt sig till ett annat rum vill inte hbehöva ta hit anticimex, men från och med nu ska apelsiner förtäras på daglig basis och mitt rum skola dofta appelsin skal och ajax typ sen må¨ste ja torka ut alla kläd skåp i rummet fy f*n va jobbit det kommer bli en ja kommer inte ge upp finns det inget gift dom äter och dör av? som e billit och den sistafrrågan kan larverna klättra? ja vll ha allt viktig fakta och dessa små äckliga saker får gäran tugga upp djur rester i skogen men inte i mitt hus, enligt min farsa så kan dom döra kjäkjlaran leva i veckor utan mat dom typ äter skinnet dom ömsar eller nått och att dom var vungen att ta dit anticimex, får hoppas att extremrenhållning och gunnvors hus kur funkar annars får ja väll bränna ner kåken eller nått annat drastiskt
*Felix matte*
Ja du wolkenkrabber... jag måste få tacka dig sååå mycket för många goda glada skratt (maken instämmer)
och vet du vad... jo du påminner så mycket om minstingen som är minst lika äcklad av alla småkryp...törs inte ens tänka tanken hur hon hade reagerat om hon hittat larver i sin lgh.
Nåja... får väl erkänna att också jag har samma fobi när det gäller "oväntat besök"

Intet ont som inte har något gott med sig biggrin.gif ... Nu kommer du att hålla städat i ditt rum wub.gif
wolkenkrabber
sad.gif de e juh inte roligt, ja har knappt sogivt inatt ush tnäker på dom dära äckliga små sakerna kryper i min säng sad.gifh ari nte sett nån ida när ja kollade bakom skåpen men ja har fortgarande garderoben att gå igenom och ja ska lsänga ut apelsinskal och scent wood över allt dom ska tydligen itnve gilla det heller endligt en polare i tyskland somna inte förens 3 och fick gå upp 7
wolkenkrabber
Ewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww hade itn esett ett ända litet monster på hela dan och nu när ja kom hem ifrån afären var det en fädig bagge på mitt rumsgolv just nu verkar den börja dö men larven dog lärrare viseerligen var den dränkt i miera ajjad och denna ligger typ på ryggen i en ajjaz pöl ocjh sprattkar :'( JAG VILL FLYTTA sad.gif
amaira
skickar dig en styrke- och tröstekram!

/amaira
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 06-09-2004, 17:35)
Ewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww hade itn esett ett ända litet monster på hela dan och nu när ja kom hem ifrån afären var det en fädig bagge på mitt rumsgolv just nu verkar den börja dö men larven dog lärrare viseerligen var den dränkt i miera ajjad och denna ligger typ på ryggen i en ajjaz pöl ocjh sprattkar :'( JAG VILL FLYTTA sad.gif

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
tror du inte att dom följer med i kläderna då? biggrin.gif laugh.gif
tröstekramar och mod från mej med biggrin.gif laugh.gif
amaira
Hur går det i kampen mot odjuren, wolkenkrabber?

Att jag inte svarat på om larverna kan klättra elelr inte, beror på att jag inte vet.

(PS, jag skrattar inte åt dig)

/amaira.
yla
todelooooooooooooooooooooo laugh.gif
kom hem efter en veckas bortvaro
o hade en jämrans massa äckliga typ typer på fönstret som
bärfisar ungefär
frAM MED INSEKTSPRJEJET
JÄMRA TYPER sad.gif mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon