carren
Mitt absoluta skräckdjur-spindeln finns i klungor hos oss och det är sååå läbbigt! Någon som vet vad som gör att långbenspindlar gillar vissa miljöer och om man kan skrämma iväg dem på något vis? Nu är det mest jag som blir skraj och rycker ut med Radar-burken i högsta hugg!

Vårt hus är byggt 1936. Vi har inga spindlar inne i huset, inte heller i källaren. Men utanpå...ojojoj...rena åttabeningorgierna! Där träpanelen slutar och möter källarens betong så riktigt trängs de på sina ställen.Det kan sitta 5-6 st nästan uppe på varandra. Med alla benen spretande. Jag ryser bara vid tanken. De kommer vår och höst och bara på de skuggiga norr- och östersidorna av huset. Någon som har en idé eller är det bara att be om en tidig vinter?
*Felix matte*
Jag känner med dig wub.gif
Yngsta dottern med sambo bor nu i sutteräng lgh och där har de i korridor och tvättstuga en hel massa spindlar med liten kropp och långa ben
Daddy longleg... eller nåt sånt heter de som huserar hos dem.
Huset är väl byggt någon gång på 50 -60 talet. unsure.gif
yla
jamen kan dom inte få vara där
dom käkar ju upp flugorna o annat otyg som du inte vill ha inne
så nog kan du väl låta radar burken vara låta spindlarna göra de dom ska
äta upp insekter

flåt att jag säger så men jag är för att låta leva då det är möjligt o det är det ju för dom biter ju inte dej o villnog helst vara ifred
Saiai
Dom enda spindlar jag utan att rysa kan ta i, är de med små kroppar och långa smala ben....:-) Bara jag får tag i ett av benen kan jag lyfta ut dom. Värre är de svarta jaktspindlarna, eller vad de heter, som kan bli hur stora som helst och ser ut att vilja hoppa på en och sätta huggtänderna i...... eller ännu värre bara försvinna så man inte vet vart de tog vägen....
Jag har börjat bearbeta min spindelskräck, genom att plocka upp dom i handen och släppa ut dom, om de är inne. De små går bra nu, om dom inte är för snabba. Korsspindlar kan jag utan att rysa stå och beundra när de sitter i sina välspunna nät, och senast idag såg jag en stor vacker guldfärgad korsis sitta och vakta sitt byte. Men jag skulle aldrig ta upp och kela med den, där går gränsen...;-) Det finns vissa saker som man inte behöver göra här i livet, och till dem räknar jag att lära mig älska spindlar....
kerstin z5-6
Spindlar är jättebra rov djur , jag gillar dem även om jag inte gillar att titta på dem så mycket smile.gif
Saiai
I min nya studentlya, som ligger på vinden i ett gammalt hus i centrum, verkar spindlarna trivas gott. Förre hyresgästen sa att han känt sig som Indiana Jones när han kom tillbaka efter sommarlovet..... huh.gif
Första natten jag sov där, kröp det fram en liten svart rackare som satt i taket hela tiden, och satt kvar där när jag åkte hem. Jag hälsade på honom när jag gick förbi, och sa ok, du bodde här först.... tongue.gif Bara han håller sig längs taklisterna får det gå, jag får se mig för lite. På nåt sätt tycker jag dom är ett lyckotecken, och har hört att dom håller otrevligare kryp borta, dom äter damm oxå... rolleyes.gif
renate
Spindlarna är nyttiga djur,de håller mitt växthus fri från ohyra.Jag låter de vara,men tar i en spindel gör jag definitivt inte.Om jag hitta en spindel i taket på sovrummet,måste den ut.Jag brukar tar en mob och sopskyffel och sen ut med den,jag försöker att inte döda den.Har nog en liten spindelskräck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon