Full version: Min första igelkott
anncha
Äntligen har det hänt, jag har blivit med igelkott. Funderade på varför små gröna tomater plötsligt landade på altanen i närheten av trappan. Vad var det som prasslade en sen kväll, under trappan. Nu vet jag, en präktig igelkott.

Aldrig kunde jag tro att jag skulle bli sååååå lycklig över en gäst i trädgården.

Lotta biggrin.gif biggrin.gif
mimmi på ekerö
Va kul att du blivit med igelkott, själv har jag haft en liten igelkottsfamilj bestående av pappa,mamma och två helt bedårande små ungar boende hos oss under vår altan.
Vi har två hundar och fyra katter så man tycker ju att valet är lite konstigt men tydligen har familjen tyckt att det varit säkert att bo hos oss, bra barnvakt kanske.
Varje kväll har familjen kommit ut för att gå på tur, ibland har dom fått lite kattmat att mumsa på, fick av en kompis som är veterinär veta att kattmat är bra igelkottsföda, kanske något för dig och din kotte.
biggrin.gif
zaaritha
Vi har en mamma m två barn, som äter kattmat varje kväll.
Hade halldörren på glänt, för ett tag se´n, för att katterna skulle kunna gå in o ut, som de vill. Men--då gick kottarna in o sket i hallen o i köket........
Samt--att en räv gick in o tog min ena sportsandal--det hade jag verkligen inte väntat mej!!!
Hade ett par sportsandaler förut som jag ställde utanför, när de blivit våta.
De försvann, båda!
Men; just detta--att en räv kliver in i hallae o stjäl en sandal..............
*Felix matte*
Vad mysigt att ha kottar så nära wub.gif
jag har sett en kotte under hela mitt liv... det var i Dalum.
anncha
Jag ska försöka muta kotten med kattmat så kanske den stannar hos oss. Jag har aldrig sett en levande kotte på så nära håll tidigare. Vem vet, de kanske älskar sniglar....

rolleyes.gif
Lotta
ylle
CITAT (anncha @ 04-09-2004, 23:20)
Jag ska försöka muta kotten med kattmat så kanske den stannar hos oss. Jag har aldrig sett en levande kotte på så nära håll tidigare. Vem vet, de kanske älskar sniglar....

rolleyes.gif
Lotta

Ja, de älskar sniglar!
MRLINDELL
Igelkotten stannar inte! Inte ens om man lägger ut mat. Den har många ställen och kan knoppa över var som helst i ett ganska stort revir. Det allra bästa sättet är att inte ge den någon mat, den hittar alltid eget och många kottar här är riktigt stora och feta redan. Igelkottar lider ingen brist på mat utan letar ofta efter något ställe att övervintra på, en kompost eller under något uthus mm. Den är ute och rekognoserar och samtidigt tar och provsmakar allt från mogna tomater till tomatkart. Jag har små bitmärken på allt som hänger ned på mina hinkar.

Allra bäst är att inte ge den något. Många ger den alldeles felaktig mat. Att t ex ge den mjölk som många tror är rätt är nästan att försöka ta död på den.
Inga från Närke
Vi har också sett en liten igelkott hos oss den sov middag på vår altan under ett skåp vi har där. Hade krafsat bort sand för att komma under. Bild finns i album Djur 2004 men man kan inte se den tyvärr hade behövt bättre kamera. /Inga
KURT
Ger man dem övervintringsmöjligheter så har man bättre chanser att få se mera av dem. Under en trappa räcker det med en hög med ris och eller löv. Annars kan man bygga ett bo och fodra med löv:

renate
Jag har Igelkottar i min trädgård,de äter säkert upp en del sniglar.Man behöver inte matar de med kattmat,de hitta mycket i trädgården.Om de är törstiga finns det vatten i små skålar lite varstans i min trädgård.Övervintringsställe ordnar de själva,bara man inte har det för välstädat. " Mina" bor under min altan. rolleyes.gif tongue.gif Det finns bilder i mitt album Djur i trädgården.Här kommer ett.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon