Full version: Vitlök i pallkrage..
ThomasJ
Hej

Jag har tänkt sätta vitlök nu i höst i en pallkrage (halvkrage). Jag undrar hur många man behöver sätta på varandra, eller om det räcker med en singelkrage.

Har ni några andra tips för att lyckas tar jag gärna mot dem också. smile.gif
T.ex. jord, gödning osv..

/Thomas
vickeva
Jag satte i singelkrage i våras och har jättefina vitlökar nu
Ina
Jag satte i två pallar högt.. men det var onödigt, det räcker gott med en krage... smile.gif
Copycat
..
Fenja
Ringblommor. buskkrasse och tagetes funkar bra med lök. Sätt inte för tätt bara så att det blir näringsbrist i lådan... Men jag brukar stoppa ner vitlöken lite här och där bland perennerna också!
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
CITAT (Copycat @ 08-09-2004, 17:27)
Hejsan ! När man sätter vitlök, eller lök över huvud taget, så är det ju inte så kul med blasten. Den är ganska ful och det kan väl se lite roligare ut, kan man tycka. Kan man inte ta och sätta lite Lök och Vitlök mellan andra växter, som Kryddorna t.ex. så dom skyler den fula blasten? Eller skymms blasten av växtligheten och kan inte växa då? Jag vill ha mycket Vitlök, men det ser så tråkigt ut med en hel pallkrage med ful blast. wub.gif

Jag kör både och - både rabatter och i landet men de i rabatterna blir halva storleken emot de i landet.

Sätt enbart en rad i mitten av pallkragen åsså andra grönsaker utemot kansterna så ordnar sig nog också skönhetsfaktorn och även dte här med uttorkningen som ju kan vara problem i halvpall emot kanterna....
Copycat
..
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Den som nog har mest hämmad tillväxt är vitlöken, den verkar inte gilla konkurrens, men när jag skördar - jag får ju alltifårn omegastora lökar ( i min värld alltså -nåja hihi) till smått och jag använder de stora till nytt utsäde och de små och mellan till å äta upp så det löser sig oavsett.

Javisst - peta Du ner nån här å var men glöm inte bort dem annars är det vitlöksruggar året därpå :-) men å andra sidan - det gör inte så mycket egentligen det heller tycker jag ( som har vitlöksruggar i rosorna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon