el_fishko
hur varmt ska de ha det vintertid?
KURT
Om möjligt medelhavsklimat = Svalt 4-10 plusgrader och ljust. Men ofta klara de rumstemperatur även om de ofta tappar en massa blad. Det är också ofta alltför torr luft inomhus vintertid.
TeliaNet
citrus kräver svalka dvs under 10*C för att blomma och de behåller frukterna på hela sommaren ända till senhöst-vinter då de kräver svalka för att få färg på frukterna.

i rumstemp kommmer de inte blomma, utan bara tappa alla blad.
citron vill ha det riktigt ljust, de andra bara halvljust.
till citron rek. jag asimilationsljus av typen urladdning.
el_fishko
ääh...jag låter dem stå i mitt fönster så får vi se hur det blir wink.gif
kerstin z5-6
Har både frukt o blommor sedan mars trots relativ varm -dock b¨åde fuktig o ljus förvaring -Vanliga lysrör mörka årstiden ..
TeliaNet
CITAT
Vanliga lysrör

vanliga lysrör?
standardrör funkar inte så bra.
det ska var flerfärgs, typ LUMILUX 8XX.
välj en som har ett bra spektrum för växter, typ 840 & 860.
de ger det bästa ljusflödet och är ren spektralt perfekta.
renate
Mina Citrusträd får ingen extraljus på vinter,ok de tappa en del blad men till våren när ljuset kommer tillbaker så kommer bladen igen.Blommor och frukt har jag bara på min Calamondin,heter den så ?har tappat bort lappen.De andra har jag sått för många år sedan.
TeliaNet
svalka, brist på vatten, ingen näring och mycket ljus på det kan framkalla en tidig blomning.
kristerh
Jag har alla mina medelhavsväxter i rumstemp och med blombelysning
och de växer bra och tappar nästan inga blad, fast de vill ha väldigt lite vatten wink.gif
krister
Åsa K, zon 1
Och jag har mitt stora citrusträd i uterummet laugh.gif på vintern.

Det tar 9-12 månader innan frukterna är mogna, så på våren bär trädet både blommor och frukt. Även nu kommer enstaka blommor.
Nu står trädet fortfarande ute och mår förträffligt smile.gif
TeliaNet
CITAT
blombelysning

vad har du för blombelysning?
Dzad
Kan man alltså så citron, apelsin eller mandarin nu, inomhus, och utan extra belysning vänta på att de gror och klarar sig (med eller utan blad) igenom vintern?
Kan man stoppa ut dem på gården nästa sommar eller skall de alltid vara inne?

Vad skulle passa bättre att så nu då? Någon växt som kan leva inomhus på vintern alltså...? Inte så gärna någon vanlig krukväxt... Hellre nåt som man får från fruktkärnor eller nåt trädliknande... smile.gif
el_fishko
palmer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon