Full version: Bananflugor
inglew
Har återigen drabbats av en invasion av bananflugor i köket. Vi sprutar och plockar undan och all frukt är i kylskåpet. Ändå svärmar de runt oss. Har ni några tips på hur man blir av med plågan?
Inglew
Sommartorparn
skaffar en köttätande växt smile.gif
netaave
Kliniskt rent, inte en enda smula eller matrest nånstans, all frukt och grönt i skåpet.
Det hjälper inte men det minimerar, blir ju så här en period varje höst.
Ibland suger jag in dom i dammsugarn, när jag inte står ut längre. wink.gif
inglew
Tack! En köttätande växt låter toppen. Hur stora kan de bli?
GoSatta
dom minsta är PYTTE PYTTE små och dom största är JÄTTE stora, den största har en blomma som bli upp mot 2m hög!!! =)

men det är ju inget man hittar i affären direkt =) Men för att samanfatta det så finns det i alla storlekar och utseenden.
Sommartorparn
Sedan ett par år tillbaka har jag en NEPENTHES hängande i en ampel i köksfönstret. Anledningen till att jag skaffade den var att jag var trött på dom små flugorna. Tycker det hjälper. NEPENTHES bildar hängande kannor som man fyller med destillerat vatten och som insekterna lockas att flyga ned i. Ibland blir växten ful och då beskär man den ganska hårt. I början av sommaren utvecklar den nya rankor med kannor. Eftersom jag vid diskbänken har en burk med sådant som ska till komposten (och som jag inte tömmer alltför ofta) så lider växten ingen brist på flugor. Ett litet ekosystem med andra ord wink.gif

NEPENTHES har jag ofta sett till salu i plantshopparna.
andreas i uppsala
lavendel! smile.gif
Bettson
Slå lite vinäger i en låg skål och fyll på med några droppar diskmedel.
renate
Jag har inga bananflugor eller nästan inga trots att jag alltid har en skål med frukt på bordet.Det gäller att frukten inte blir för gammal,jag köper lite men ofta.Lavendel ska jag prova,jag ha mycket av den.
*Laika*
Andreas, menar du att det skulle hjälpa att sätta en läbbig Lavendel i köksfönstret, för att få bort småflugorna? Jag tycker visserligen att Lavendel luktar fy pyton, men om det funkar så är det värt att ofra sig för.
mvh. Laika
Sulawesii
Dammsugaren har funkat bra för mig i år. Fick springa som en galning i ett par, tre dagar, men, dom försvann tillslut.

Har förresten en nepenthes, men den är inte mycket till hjälp, för kannorna torkar in precis innan de är färdiga.
adrian
Den där med 2 meter stor blomma Är ingen köttätande växt och kommer inte heller någosin att bli det... biggrin.gif

Fördomar om de köttätande växterna..


Christoffer
Jag har en elektrisk UV-lampa med bränngaller eller vad det heter. De lockas dit och dör. Annars dammsugaren om jag vill att det ska ske fort.
Inga matrester, ingen gammal frukt.
GoSatta
adrian - det är inte den jag menar. Den jag tänker på är väldigt högt byggd men inte lika bred/tung. Sen om det stämmer eller ej vet jag ej men det var David Athenborg (eller vad han nu heter) som pratade om den i Serien "The Private Life Of Plants". Väldigt sevärt men om deras fakta är korrekt vet jag inget om.

Rafflesia Arnoldii har jag dock "nästan" sett själv. Har vandrat i regnskogarna på norra sumatera mellan brestagi och bukit lawang där min guide iaf påstog att han visade en knopp som skulle bli en sådan.
GoSatta
Jag hade fel endå =)

blomman jag tänkte på var iaf Amorphophallus titanium

"http://www.suprmchaos.com/corpse-plant_051303.jpg"

MEN den var ju inte köttätande, den stängde bara in flugor etc. under en natt för att först kunna polinera dom, släppa ut sedan sötta ut ståndare eller någotliknande, vi får väl kalla den semi köttätande då =) eller "kött fångande" =) Stor är den iaf.

Sen efter att jag tänkte efter ännu lite mer så "äter" väll dom köttätande med sina blad och inte sina blommor?
andreas i uppsala
Lavendel fungerar utmäkt mot bananflugor ,det är vetenskapligt bevisat. Några kvistar räcker. Du måste vara en enda som inte tycker om lavendelns underbara doft, kanske en köttätare är bäst för dig ändå wink.gif
Sommartorparn
CITAT (Sulawesii @ 07-09-2004, 21:36)
Har förresten en nepenthes, men den är inte mycket till hjälp, för kannorna torkar in precis innan de är färdiga.

Konstigt, mina torkar först efter ganska många månader (framåt november/december). Men man måste alltid se till att fylla dom till 2/3 med destillerat vatten. Denna fuktiga sommar har kannorna blivit bamsestora.
adrian
Jo de äter ju med bladen (modifierade fällor)
Men om man tar tätörten så äter den nog med blomman med... biggrin.gif



Man kan se körtelhår även på själva blomman...
Hela växten är totalt livsfarlig för blomflugorna... biggrin.gif
mekare
Adrian! Har du nån växt som klarar av att fånga många fruktflugor? Jag har ett marsvin som lämnar frukt oäten varje dag så fruktflugorna har ett eget paradis.
(självklart plockar jag bort maten hon lämnat på kvällen men det räcker tydligen att den ligger en halvdag).
adrian
Kanske den köttätande blomman..
Tätörten är duktig på små flugor, och myggor...

Malvia
En skål med vinäger, ev med lite ättika i. De dras dit och sen kan man vara där med dammsugaren. De dras även till vanligt vin, och som sagt frukt, speciellt skadade/gamla.
Har inte provat med glögg, men glögg var väldigt effektivit att dra till sig getingar som var så envisa i augusti.
inglew
Hej alla banaflugevänner!
Tack för alla tips. Jag ska fylla köket med lavendel ¨, nepenthes och diverse köttätande växter samtidigt som jag ligger i bakhåll med dammsugaren. För säkerhets skull får jag välö även ha en spann vinäger med diskmedel om någon stackare skulle slinka förbi. Det där med att inte ha frukt och matrester vet jag ju, men det tycks inte hjälpa. Jag har nu startat ett smärre krig i köket och jag lovar att meddela hur det går. Tar tacksamt emot fler tips!!
Hoppas grannarnas katter klarar sig bara!!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tesa
När jag har haft som mest..(det är inte så ofta faktiskt..dom ggr jag haft så har jag varit slarvig och låtit nåt stå alldeles för länge.... huh.gif dom lägger ju ägg och kläcker nånstans och det tar nog några dagar iallafall...)...nåja....tillbaka till saken..jag har såna där små flugklisterlappar som man sätter i fönstret...jag brukar vifta runt med en sån en stund och fånga..det är nästan lite sport..man kan räkna hur många man tagit tongue.gif och tävla med nån..fruktflugetennis... rolleyes.gif
cala98
Jag brukar rita en rand med giftig flugpenna i fönstret.
Tesa
CITAT (cala98 @ 08-09-2004, 21:46)
Jag brukar rita en rand med giftig flugpenna i fönstret.

Har också provat det..men jag har så MÅNGA flugor emellanåt (vanliga alltså...) så jag har en egen idrott till...flugbadminton..
Copycat
hejsan ! Fungerar det med vilken vinäger som helst? Det finns ju en uppsjö av just Vinäger, själv har jag bara äppelcidervinäger och Balsamvinäger hemma. Behöver jag införskaffa mer RÄTT sort? Köket kryllar av dom små jäklarna, och det är inget vidare trevligt att sitta och äta mitt uppi dom, för att inte tala om runt spisen då man ska laga maten, usch. Jag är inte heller någon älskare av lavendel, men är inte det en uteperenn växt? Kan man ha den inne i köksfönstret? Klarar Lavendel zon 4-5, och kan man kanske ta in en kvist lite då och då tills flugorna är borta? unsure.gif wub.gif
Annlo
När jag kom till jobbet häromnatten möttes jag av ett moln av bananflugor så vi gillrade en liten fälla: I en tillbringare lade vi ett bananskal och sedan tejpade vi igen nästan hela hålet. Lät detta stå i ett par timmar och var sedan där och sprutade en dusch med något slags universalmedel i lilla glipan och lade raskt på en tallrik. Det tål även att upprepas... tongue.gif

Mycket effektivt!!! ohmy.gif

Vad djurrättsaktivisterna tycker om denna grymma behandling återstår att se...

Annlouice
inglew
Jag har testat vinäger och diskmedel men det hjälpte föga. Har också satt in ett antal kvistar av lavendel men när min man knuffade till kvistarna nyss så flög en hel svärm upp!!!
Dammsugaren däremot fungerade bra!
Anki på Öland
Testade också vinäger och diskmedel för ett par timmar sen. Fick hem en kasse plommon och eftersom det redan fanns lite småflugor innan hällde jag upp lite äppelsidevinäger i en liten skål. Droppade i några droppar ättika och en liten "kläm" diskmedel. Nu ett par timmar senare har ett 20-tal dränkt sig i den lilla skålen.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon