Full version: Otacksamt?
MrNorth
Hur otacksamt är det inte att be vänner om hjälp? ... Jag vet inte hur många gånger under tiden jag byggt mitt hus som kompisar har kommit på besök och jag bjudit på fika eller hemlagad paj och vi har suttit och myst på min egenhändigt snickrade altan... och alla har sagt "säg till om du behöver hjälp"... detta är folk som jag har ställt upp gratis för hur mycket som helst.. med exempelvis barnpassning, flytthjälp, installation av hemmabio, trädgårdshjälp osv... sånt man brukar hjälpa vänner med.

Och när det kommer 8 lastbilsflak med matjord som ska räfsas ut.. hur många kommer då? Inga... även om jag lite sarkastiskt i telefon har svarat på frågan "hur går det?" med att "jodå. har 8 lastbilsflak matjord att räfsa ut".. inte ens då har de erbjudit sig att hjälpa till. Men det går jättebra att komma när jorden är uträfsad (mina 60åriga föräldrar kom faktiskt och hjälpte mig, de är så snälla wub.gif ) då går det bra att komma på fika... men att hjälpa till lite, nä det går inte.

Detta är folk man har känt sedan barnsben och fortfarande vill kalla sina vänner, även om det är väldigt svårt ibland. För ibland vill jag bara slå näven i bordet. Det är inte kul att bara ge hela tiden, man vill faktiskt få lite oxå. men jag är dumsnäll, det vet jag. Och det finns människor som utnyttjar det. Och skulle jag säga nej nån gång, om jag typ jobbat 10 timmar en dag och inte på kvällen orkar hjälpa honom med att hänga upp en tavla eller nåt så blir det gnäll och tjat som en 5åring... Kan tillägga att han är den mest ohändige person som finns, det är knappt han kan spika en spik (och jobbar som vaktmästare) wacko.gif

Nä egentligen borde man bara säga upp 20 års vänskap, för nu märker jag att även jag börjar tröttna... för då jag innan blundat för diverse småsaker (som hans hemska bordsskick) kommer jag nu med syrliga kommentater hela tiden.. jag känner väl att det är dags att säga vad jag egentligen tycker och tänker. För vi är så oerhört olika som personer... jag tycker exempelvis inte om snåla personer (inte sparsamma) och han är nog den snålaste som finns, och det har han fått höra av mig många gånger. Han har bott hemma tills han var 25 och inte betalat ett öre till föräldrarna (som har 3 andra barn att ta hand om, och den ena föräldern är arbetslös), då har han istället sparat undan vartenda öre som han tjänar (jobbat sen han var 18) till sig själv, busskort lånar han av sin arbetslösa mamma...

Nu när han äntligen flyttat hemifrån går nästan allting han gör i snålhetens tecken. Då han inte kan laga mat alls och vägrar lära sig så äter han i föräldrahemmet varje dag efter jobbet, han tar även med sin smutstvätt till sin mamma då han vägar lära sig hur tvättmaskinen i tvättstugan fungerar samt dukar, prydnadssaker och annat man behöver har han snott från föräldrahemmet, inte en pryl knappt har han köpt själv.

För mig känns det underbart(fy på mig) när han nu äntligen måste ut med 5000 varje månad på lägenhetshyran... har nog aldrig känt mig så skadeglad som när jag hör honom oja sig över det... tongue.gif Jag fick betala 2000 i månaden när jag bodde hemma, och det gjorde jag med glädje!!

Jag har funderat på vad man kan kallla en sån "kompis" som honom, och det rätta ordet är nog parasit...Kan faktiskt inte komma på en bättre beskrivning.

Ytterligare ett exempel var när vi var på bio några stycken, den ena tjejen hade köpt lite lösgodis som hon skickade till mig och jag skulle skicka vidare. Det var inte så mycket godis i så jag tog en bit, räckte över den till min kompis och sa "ta nu EN bit".. och givetvis tog han en hel näve... hade lust att smälla till honom...

Ironin i det hela är att denne individen har ett väldigt bra utseende (tydligen) och är man ute på stan är det han alla tjejer pratar om, jag existerar inte ens då, det är alltid "hälsa X".. aldrig att nån skulle hälsa till mig. Och varför det det så.. jo när han är ute och träffar folk(tjejer) då är han överdrivet charmig, ler hela tiden, säger precis allt som tjejer vill höra... men tro inte att det bekommer mig, för jag vet att väldigt få tjejer skulle klara av att leva med honom... för den bilden han ger av sig själv när han är ute och träffar folk (svärmorsdrömmen) är en rak motsats till den personen jag känner.

Var tvungen att skriva av mig lite... smile.gif Kanske finns det nån som känner igen sig, eller så hade alla icke dumsnälla personer sagt upp bekantskapen med honom för länge sen...

vem vet
fjodor
Det är bara dig själv du kan förändra!!!

Dina s.k. "vänner" verkar knappast vara vänner, även om det knappast kan vara meningen att man MÅSTE ställa upp på hjälpa sina vänner i deras trädgård för att få kallas vän... (jag kan inte påminna mig om att någon av mina VÄNNER har kommit´och hjälpt mig i trädgården... men jag skulle nog knappast be heller...)

Om du är sarkastisk mot dina vänner KANSKE de inte förstår att du verkligen VILL ha hjälp ? Varför inte BE dem om hjälp istället? På ett vänligt ICKE krävande sätt?

"Jag skulle behöva någon som håller upp krusbärsbuskarna (eller vad som helst) när jag skall beskära dem, loch jag kan inte göra två saker samtidigt. Skulle du kunna hjälpa mig en timme med det på lördag, så bjuder jag på fika eller hemlagad paj på min nya altan?"

Ännu bättre kanske om du säger "nu i helgen medans det är hyfsat väder" eller något sådant så att hans/hennes förhhandlingutrymme är lite större.

Om du inte då får RESPONS (jag sa inte hjälp) kanske du skall byta umgänge... ???


fjodor
Fialotta
Jag skulle ringa och säga
" nu behöver jag hjälp av dig" rakt upp o ner bara...
säger han nej ...så vete katten om jag skulle bjuda på nåt
fika någe mer smile.gif



Stå på dig...vänner är att hjälpa varandra unsure.gif
MrNorth
Kan tillägga att jag inte gärna ber andra om hjälp... jag tycker det ska komma självmant från riktiga vänner. Men visst, är man inte van vid att hjälpa så fattar man kanske inte. Tycker bara det är så förb*annat skenheligt att sitta och VRÄKA i sig fika och typ 5 ggr säga jag hjälper gääärna till... det är lätt att sitta och säga på en solig sommardag med iskall läsk och blåbärspaj.

*suck*
kerstin z5-6
Det finns vänner som fattar -jag lovar -Men man kanske måste vara tydlig också -det är ok att fråga om hjälp

Minska ner umgänget med den lille parasiten -" smile.gif Han kommer inte att få det lätt i livet -senare -när mor o far inte finns -och i kommande stadiga förhållanden -(Lär inte bli långvariga )
Sök nya vänner i trädgårdskretar tex -De fattar ! och det är faktiskt roligare att rensa ogräs hos nån annan smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mekare
prova att fråga rakt ut efter hjälp. Ibland kan det vara svårt som gäst att veta när man ska hjälpa till och inte. Endel saker vill ägarn kanske göra helst själv. Det kan ibland vara svårt att veta tycker jag när och med vad man kan/får hjälpa till med hos andra. Försök att vara riktigt tydlig innan du säger upp bekanskapen tycker jag.
*Felix matte*
Får säga som de andra... Fråga så får du veta om den s.k. kompisen vill hjälpa till.
Sedan undrar jag om han verkligen är en kompis unsure.gif
Du verkar vara rejält irriterad och skadeglad vad gäller honom överhuvudtaget... lite "störd" också av att han är så populär... tycker jag mig läsa mellan raderna.

Du säger ... "Jag har funderat på vad man kan kallla en sån "kompis" som honom, och det rätta ordet är nog parasit"

Kanske det vore ärligast att du talade om för honom vad du egentligen tycker om honom och hans sätt att vara.

Dina andra kompisar då? Är alla lika slöa och utnyttjande?
Kanske är det dags att du också börjar vara mindre hjälpsam.
carol
Hej MrN! Jag förstår precis hur det känns! Men tyvärr är det ju bara så, människor är olika, en del är såna som din kompis och en del är som dig.

Om jag vore du skulle jag nog försöka umgås med lite annat folk ett tag och ta det lite lugnt med honom. Såna som går en på nerverna behöver man ta en paus ifrån ibland, men det betyder inte att du ska säga upp kontakten. Han vet förmodligen inte alls att du känner som du gör, så du måste nog vara tydlig och säga rakt ut att du inte har lust att ställa upp längre i tid och otid om inte han vill ställa upp på dig.

Nästa gång innan du beställer hem så mycket jord kanske du borde säga redan innan att du måste ha hjälp med det och att du behöver veta om han kan ställa upp annars måste du fråga någon annan, men försök se till att veta innan, annars blir man bara så beviken. Och du, en muta måste du nog nästan ha.

/carol
Hannele
Bestäm tid och plats! Man måste vara väldigt tydlig.
Ewa L
Jag reagerade precis som de flesta andra att du kanske är lite otydligt när du ber om hjälp. Snarast kvinnlig. tongue.gif laugh.gif wub.gif

Har själv tidigare lidit av samma åkomma, men insett att ibland när jag blivit ledsen över utebliven hjälp ex.vis, så har personen i fråga faktiskt inte förstått!

Ibland måste man peka med hela handen och säga: Jag behöver hjälp med det och det, då och då. Den som inte ställer upp då utan giltigt skäl tycker jag du skall säga rent ut vad du tycker och tjänster och gentjänster.

När det gäller kompisen/parasiten kan jag inte låta bli att bli lite förgrymmad på hans föräldrar. Att lära sina barn hänsyn och att "man får ingenting för ingenting" är faktiskt vi föräldrar som skall göra. Fri uppfostran är inte lika med fri från uppfostran. Han lär inte få det så lätt.
kristerh
kan du inte ordna nån middag och att tala om att "efter arbetet som jag behöver hjälp med" serverar jag en smarrig middag.
Kalla det gärna för arbetsmiddag eller något så att vännen eller vännerna förstår att de måste hjälpa till för att få vara med på middagen.
Och vara ute i god tid, ofta har folk något inplanerat om man behöver hjälp... speciellt om man är ute i sista minuten. wink.gif
krister
Dzad
Mm. Fast inte är det ju meningen, ifall han ställt upp för kompisar, att han skall vara tvungen att muta dem för att komma. Det är ju ungefär som att hyra arbetskraft...

Om någon kompis skulle ringa åt mig och säga att han har jätte mycket jord på gården som han måste flytta ut över gården, skulle jag inte, fastän jag inte alls skulle ha nåt emot att hjälpa till lite, fråga om han/hon behöver hjälp. Jag skulle knappast alls tänka på att det var det som var mening med det kompisen sade... Skulle nog bara trott att denne ville berätta lite vad han/hon håller på med och så.
Det är farligt att dömma personer om man inte varit tydlig i språket.
*22many*
Så här gjorde jag, när jag ville ha hjäp med att rödfärga mitt hus. Jag skickade ett litet inbjudningskort till en massa kompisar och bad om hjälp
smile.gif . Ingen betalning utlovades, men en riktigt god middag på kvällen tongue.gif och naturligtvis full "markservice" under dagen.
Det kom 15 stycken wub.gif och huset blev jättefint biggrin.gif
kristerh
CITAT (22many @ 10-09-2004, 10:26)
Så här gjorde jag, när jag ville ha hjäp med att rödfärga mitt hus. Jag skickade ett litet inbjudningskort till en massa kompisar och bad om hjälp
smile.gif . Ingen betalning utlovades, men en riktigt god middag på kvällen tongue.gif och naturligtvis full "markservice" under dagen.
Det kom 15 stycken wub.gif och huset blev jättefint biggrin.gif

En utmärkt idé precis vad jag var inne på rolleyes.gif
krister
GoSatta
Ja självfallet kan inte gå gå och vara arg på folk för att dom inte förstår vad man vill utan att man säger det. Tycker det låter lite som om du inte alls gillar personen och du försöker bara övertala dig själv att det faktist är hans fel.

Man behöver inte gilla alla och man behöver verkligen inte leta anledningar till att inte gilla folk.
Xelma
Jag har släktingar som behöver hjälp med ett uterum, bara det att jag inte har tid nu! Det tar 20-30 timmar att göra och den tiden har jag inte.

Jag har fått mycket av dem och gör det gärna, men nu håller jag på 4-5 timmar varje kväll och 10 timmar lördag OCH söndag med att renovera våra gamla fönster. Det blir kallare och jag vill hinna med vissa fönster i år, rummen är färdiga inne och det är trist att ha flagiga, trasiga fönster ett år till. Så jag vill bli klar med dem innan det blir för kallt, eftersom vi bara har skivor för hålen.

De enda är att de ringer varje vecka för att höra när jag har tid...jag har sagt efter fönstren och att det tar några veckor till. Suck. Synd att behöva få dåligt samvete för att man inte hinner precis när de vill. Jag är dödstrött!!!
Ciczi
Tja, ibland önskar man att man kunde vara på tre ställen samtidigt...!

Ciczi
carol
Xelma, du kanske också borde vara tydlig och säga att du faktiskt inte hinner hjälpa dom. Dom kommer säkert att bli lite sura eller ledsna först, men inte så som om du inte säger något. Säger du som det är nu, får dom en möjlighet att be någon annan om hjälp innan det är försent.
pejori
kära mr, north jag vet precis vad du pratar om. är likadan jag. har jättesvårt att be om hjälp rent ut, utan lindar in frågan. får därför sällan nån hjälp när jag behöver det.
jag är sådan, att ser jag att nån av mina vänner behöver hjälp så får dom det UTAN att behöva be om den. då tycker jag att dom ska "se" samma sak hos mej ohmy.gif ohmy.gif
men icke. har nu insett att om jag behöver hjälp så får jag be om den, och nu när jag pratar klarspråk så säger alla: visst jag kommer. smile.gif smile.gif
jag tror att din vän inte uppfattade att du behövde hjälp med jorden, även om det är självklart i "våran värld" att hjälpa till eller fråga om personen behöver hjälp med jorden, ohmy.gif
börja med att be klart och tydligt om hjälp. för varje gång blir det lättare att be. smile.gif wub.gif
vill han inte hjälpa dej alls tycker jag att du ska byta vän wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon