Full version: Amaryllis
Jana Karlsson
Hej !
Jag har aldrig lyckats med att få mina Amaryllis lökar blomma till Jul igen. Under sommaren brukar jag ha de nergrävda under mina björnbärsbuskar. I september lägger jag de i en påse och i ett kylskap där jag har ca 2 grader. I början av november tar jag ut de, planterar i blomkrukor, vattnar. Men de blommar aldrig om igen. Varje Jul måste jag köpa nya i stället.
Är det någon som kan ge mig ett råd, hur jag ska göra ?

Hälsningar Jana
huh.gif
jessica zon6
Är det inte så att handeln preparerar löken så att den ska blomma till jul....

mvh
jessica
Sommartorparn
De amaryllisar man köper är drivna för att blomma till jul. Deras naturliga rytm är att blomma till våren. Jag antar att det går att driva amaryllis för blomning till jul, men jag antar att man då måste ge den extra ljus. Ingen erfarenhet av detta.

Så här gör jag för att få dem att blomma år efter år. Efter blomning skär jag ned stjälken och låter bladen växa upp. Under denna tid blomstergödning för blommande växter. Eftersom de inte precis är någon prydnad i fönstret med sina långa blad ställer jag dom utomhus. Gödning hela sommaren. Framåt Oktober tar jag in dom och slutar gradvis vattna. Låter bladen vissna ned. Ställer undan löken torrt, mörkt och svalt. Framåt vårvintern tar jag fram och planterar i ny jord. (man kan låta rötterna dra i en skål med vatten först). Ställer fram den i ljuset, och upp växer i bästa fall en blomsterstjälk. Det är inte alla år som amaryllisarna blommar, t.ex. om den har blommat väldigt rikligt ett år, så kanske kommer det bara blad nästa år. Om man då ser till att bladen får ordentlig näring så blommar den igen påföljande år.
magiana
Min första amaryllis blommade om jag hade glömt att vattna den och bladen hade vissnat ner. När jag sen gav den en skvätt så kom det en blomma. Den fick dock aldrig någon näring så löken krympte och nu vill den inte blomma. Förra året köpte jag en ny amaryllis och den har jag gödselvattnat med blomsternäring regelbundet under sommaren. Den har många gröna blad och löken är jättestor. För några dagar sedan chockade den mig genom att blomma! Jag som trodde att en amaryllis alltid måste ha en torrperiod innan blomningen. rolleyes.gif
Hannele
Man får inte skämma bort sina amatyllisar.
De behöver en viloperion i mörker och torka.
HåkanH
Hej

Amaryllisar kan blomma utan viloperiod, har två st som blommade i nu utan vila.
andersen
Jag låter mina Amaryllisar vila på samma sätt som pelagonerna.Då brukar dom blomma om men blommningen sker under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon