Full version: hallon
vickeva
Jag skulle vilja utöka mitt pallkrageland och sätta lite bärbuskar och jordgubbar. Tror ni att man kan sätta hallonplantor i pallkragar? Kan man i så fall sätta två på varandra och ha markduk underst för att förhindra att de sprider sig all världens väg? Eller behöver deras rötter kunna gå längre ner?
Agata R
Kära Vickeva (eller skall det vara Viveka?)! Tack för en underbar idé, jag har haft sådana bekymmer med att mina hallon spridit rotskott över hela gräsmattan. jag har inte gjort annat än dragit rotskott hela sommaren, känns det som. men i pallkrage med täckduk, så bör Hallonbuskarna hålla sig på plats. Nu återstår då automatiskt en följdfråga, kan vi plantera om våra Hallonbuskar redan nu i höst, eller måste vi avvakta till våren? Jag är mycket tacksam för förslaget och för kommande snara svar.
M.v.h. Agata R
vickeva
CITAT (Agata R @ 10-09-2004, 17:39)
Kära Vickeva (eller skall det vara Viveka?)! Tack för en underbar idé, jag har haft sådana bekymmer med att mina hallon spridit rotskott över hela gräsmattan. jag har inte gjort annat än dragit rotskott hela sommaren, känns det som. men i pallkrage med täckduk, så bör Hallonbuskarna hålla sig på plats. Nu återstår då automatiskt en följdfråga, kan vi plantera om våra Hallonbuskar redan nu i höst, eller måste vi avvakta till våren? Jag är mycket tacksam för förslaget och för kommande snara svar.
M.v.h. Agata R

Vickeva här, Viveka på riktigt.. så det är rätt båda...
Kul att du nappade på idén med pallkragar till hallonen,men tror du att det funkar då? Kan man ha dem i en dubbelkrage med markduk under, räcker den jorden?
Någon annan som tror något?
*Laika*
Jag har testat med stora hinkar o det funkar bra. Det enda som är då, är att det inte blir nåt mer än det som redan finns, man kanske bör se efter vilka grenar som är årets o kapa o dona på. Jag tycker att det är för mycket jobb med att ta reda på Hallonbuskarna ändå, SÅ goda är inte hallon, sen är det ofta mask i dom också. Men dom behöver inte speciellt mycket plats för rötterna, o det var väl det som var frågan. Pallkrage låter annars som en hyffsad idé, faktiskt bättre än mina hinkar.
Mvh. Laika
vickeva
CITAT (Laika @ 12-09-2004, 20:24)
Jag har testat med stora hinkar o det funkar bra. Det enda som är då, är att det inte blir nåt mer än det som redan finns, man kanske bör se efter vilka grenar som är årets o kapa o dona på. Jag tycker att det är för mycket jobb med att ta reda på Hallonbuskarna ändå, SÅ goda är inte hallon, sen är det ofta mask i dom också. Men dom behöver inte speciellt mycket plats för rötterna, o det var väl det som var frågan. Pallkrage låter annars som en hyffsad idé, faktiskt bättre än mina hinkar.
Mvh. Laika

Jag tycker att hallon är sååååå goda, och de jag har, har varit maskfria hittills, men de sprider sig så förbaskat, så därför tänkte jag på pallkragar, kul att du också tror på idéen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon