Boxbum
Jag vill tipsa om en underbar trädgård. Det är en trädgård som heter Heligan och ligger i England, besök deras site och njut Heligan


Jag och min man ska besöka den i verkligheten nästa år, behöver nog ha massor med filmrullar:-)
Sollan
Har för mig att det gick en serie på TV om restaureringen av denna trädgård. 50 min varje gång i flera veckor. Helt fantastiskt! Önskar att de ville visa den igen!
/sollan
råse-marie
smile.gif smile.gif oj va cool MUDMAID den var häfftig. wub.gif
Hannele
CITAT (Boxbum @ 12-09-2004, 08:47)
behöver nog ha massor med filmrullar:-)

Digitalkamera då?
Gunvor Nilsson
Utan dessa underbara engelska murar skulle nog inte grönskan vara så frodig. Om jag bodde så att jag inte hade klagande grannar så skulle jag vilja bygga en hög, U-formad murträdgård av tegelsten och den skulle vara öppen endast mot söder! Vilka möjligheter Wow wub.gif Zongränsen skulle säkert sänkas 1-2 zoner!

/Gunvor
renate
CITAT (Gunvor Nilsson @ 13-09-2004, 10:29)
Utan dessa underbara engelska murar skulle nog inte grönskan vara så frodig. Om jag bodde så att jag inte hade klagande grannar så skulle jag vilja bygga en hög, U-formad murträdgård av tegelsten och den skulle vara öppen endast mot söder! Vilka möjligheter Wow wub.gif Zongränsen skulle säkert sänkas 1-2 zoner!

/Gunvor

Ja det skulle vara kul,men med sura grannar gar det inte.Jag tro det krävs bygglov att bygga en mur mot granntomt,och medgivande av grannen.
Boxbum
Behöver man verkligen det även om muren inte når en viss höjd? Intresserad att veta för jag har också haft funderingar på en mur:-)
sommarstaden
CITAT (Boxbum @ 13-09-2004, 13:11)
Behöver man verkligen det även om muren inte når en viss höjd? Intresserad att veta för jag har också haft funderingar på en mur:-)

Hejsan.
Generellt, i allmänhet och om jag minns rätt (detta kallas för helgarderat)
så kan Du ha en mur på högst 80 cm.
Om den ligger 4 meter från tomtgräns 1.8 meter på höjden.
Detta säger PBL, flåt, Plan och Bygglagen.
MVH
sommarstaden
yla
CITAT (Boxbum @ 12-09-2004, 08:47)
Jag vill tipsa om en underbar trädgård. Det är en trädgård som heter Heligan och ligger i England, besök deras site och njut Heligan


Jag och min man ska besöka den i verkligheten nästa år, behöver nog ha massor med filmrullar:-)

härlig trädgård verkligen
man vill ju ha likadant själv tongue.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (renate @ 13-09-2004, 12:43)
Jag tro det krävs bygglov att bygga en mur mot granntomt,och medgivande av grannen.

Nu är det ju bara en dröm! Den var tänkt att ligga långt från grannar och belägen i en äng med skog mot norr!!! Men jag vet, vi bor ju i Sverige med alla dess normer - allt skall vara lagom! wacko.gif

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon