Annki
Den här veckan gick mina lejongap äntligen i blom, trots att vi varit på gränsen till frost några nätter. Och de var de snyggaste jag sett! Sorten heter Pink Champagne och kommer från Plants of Distinction. Buskigt växtsätt och stora blommor. Otroligt läckra i färgen. (Aj! Där saknar jag digitalkameran igen! sad.gif )

Vad har ni testat för nyheter i år? Något att rekommendera till oss andra?
Sollan
Hjälp, det finns mycket att välja på... Var på Hannas trädgård i tisdags och förköpte mig. Minns inte vad de heter heller... Ska ut med kameran så ska ni väl få se godingarna så småningom!
/sollan
*Felix matte*
Lejongap... har jag i en kruka inomhus laugh.gif
Läste på nätet att det var både utomhus och krukväxt... det var för drygt 1 månad sedan... sagt och gjort... en planta plockades in och nu har den stått där på fönsterbänken (norrsidan)
och för ca 10 dagar sedan kom första blomman. wub.gif Så här ser den ut idag.
Annki
Oj, så söt! Och tack för tipset! Kanske ska rädda min Pink Champagne och släpa in den? smile.gif
Ewa L
Mina Lejongap kom också i blom sent. Jag skall också ta in dem!! Är i alla fall värt ett försök.
råse-marie
ohmy.gif oj då jag drog upp mina det var bara en blomma och jag tröttnade på att vänta sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att den finaste växten som verkligen överaskade mig med sitt utseende var Penstemon grandiflorus, en växt med grågröna blad, ca 80cm och blekt lavendelblå/rosa blommor, och i kruka så var det naturligtvis att jag fick 2 blommor av Romneya coulteri - Buskvallmo som var både vacker och doftade ljuvligt.
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p16505.jpg
stina
Mina favoriter i år är min Rosenflockel och min Fjärilsbuske.
Otroligt fina tycker Stina wink.gif
Annki
Oj, höll på att glömma den växt alla mina kolonigrannar visat mest intresse för i år. Den blå vaxblomman (cerinthe major purpurenscens?) som jag fick av en Odla-vän i våras. Den blev drygt halvmetern hög och har blommat något kopiöst. Det som gör den så vacker är de blå/gröna bladen i kombination med de blålila klockorna. Kan även odlas som krukväxt har jag hört. Den rekommenderas också varmt!
Sollan
CITAT (Annki @ 13-09-2004, 12:43)
Oj, höll på att glömma den växt alla mina kolonigrannar visat mest intresse för i år. Den blå vaxblomman (cerinthe major purpurenscens?) som jag fick av en Odla-vän i våras.

Den är ujujujuj....smaskens! Usch nu börjar jag dregla.... tongue.gif
/sollan
Ciczi
Min finaste växt i år blir nog Dahliorna. Fast det mesta är fint.

Ciczi
pejori
den vackraste blomman hos mej blev ballongblomman. rolleyes.gif
har hittills blivit över en och en halv meter hög och översållad med blommor
trots blåst och annat elände wub.gif
Ewa L
Jag gillar höga växter men inte många har klarat sig stående en sådan sommar vi haft med ideliga slagregn.

Sköldpaddsörten, både den rosa och vita, däremot står stolt och prunkar som bäst nu. Roligt också med fägring även på sensommaren. Den får då utses som årets snyggaste växt, i alla fall just nu.

Dahliorna är också fina men lite hål i bladen efter alla de förb-e sniglarna.
Mia, zon 3
CITAT (Annki @ 13-09-2004, 12:43)
Oj, höll på att glömma den växt alla mina kolonigrannar visat mest intresse för i år. Den blå vaxblomman (cerinthe major purpurenscens?) som jag fick av en Odla-vän i våras. Den blev drygt halvmetern hög och har blommat nå5got kopiöst. Det som gör den så vacker är de blå/gröna bladen i kombination med de blålila klockorna. Kan även odlas som krukväxt har jag hört. Den rekommenderas också varmt!

Åh, jag håller med - den är väl UNDERBAR! Vänd upp blommorna, och titta på den vackra vita insidan.... Och har du hört bina när de vill in? Eller snarare ut, för när de väl kommit in blir det trångt, så de får fullkomligt gå i spinn för att komma ut igen. Trevligt med växter med ljud-dimension också!
gammelnalle
uj uj uj....
själv kan jag inte skilja en tulpan från en narciss så att säga vilken som var snyggast!!!! vore en omöjlighet...

MEN vilka som gett mig mest glädje så är det
Kaprifolen (det är väl den som doftar så underbart i sommarkvällen?)
Äppelträdens vackra vita skrud på försommaren..... och
Tomatblommorna... YES !! då visste jag att jag inte var helt misslyckad som trädgårdsodlare...

En hel del vackra bilder från andras trädgårdar har ju dykt upp här på forumet.. och jag minns tyvärr inte VEMs knotiga gamla träd som jag fastnade speciellt mycket för...

Ha en riktigt BRA sensommar/höst dag!!!
Sollan
Smultronschersminen som speglar sig i dammen och sprider väldoft i hela trädgården.... wub.gif
/sollan
lotta_
Violruta därför att den har både fint bladverk och vackra blommor. Dessutom är höjden häftig.
kerstin z5-6
Zigadenus elegans - Grönliljan är en favorit alla år smile.gif

Heucera Amber Wawes och Obsidian
Får representera Alunrot , som jag är välsigt förtjust i

Cl mrs Cholmondeley Clematis med fin blåton smile.gif
Maggan H
Min mest spännande planta i år är skäggbusken, som står i full blom nu och har gjort i en månads tid. Efter frost ska den få övervintra i växthuset eftersom den inte tål vinterväta. Jag satte den i en kruka av den anledningen. Ska lägga in en bild i albumet för jag kan inte här.
Fisan
Min rosa busk/klängros som har blommat o blommar som aldrig förr... wub.gif
Jag blir helt varm ihjärtat när jag ser den, o tänker att jag kanske fixaar det här med trädgård! smile.gif

O givetvis min gula busk/klängros "Golden Shower". Nyinköpt i somras som blommer om nu o sträcker skott mot skyn...
ariana
Fjärilskrassen som klättrat över hela trädgården
o blommat otroligt o blå salvia som blommar ännu
finns bilder i augustialbumet wub.gif
zaaritha
De mörkt, mörkt violetta lejongapen.
De nästan svarta krasseblommorna.
Drakblomman!
Busktagetes.
Sylvia
CITAT (Ewa L @ 13-09-2004, 07:28)
Mina Lejongap kom också i blom sent. Jag skall också ta in dem!! Är i alla fall värt ett försök.

Om ni inte bor "på Nordpolen" så låt några lejongapar övervintra i rabatten också. Det har hänt mig flera gånger att de kommer igen på våren! Då blommar de också mycket tidigare, redan i juni. Lite torra löv och en granruska över kan hjälpa dem att övervintra bättre. Legongapar är ju trots allt kortlivade perenner, eg. två-åringar, där de växer vilda, så det är värt ett försök.
MRLINDELL
Mina vallmon, speciellt den blå stora bergsvallmon har varit fin i år trots vädret. Nu är det bara mina Rudbeckior som står lika fina så här på höstkanten.
adrian
Denna... biggrin.gif

vickeva
Min snyggaste är nog trädpionen som blommande med tallriksstora blommor (bara två i och för sig, men det blir väl fler med åren...)
renate
CITAT (Sylvia @ 16-09-2004, 09:13)
CITAT (Ewa L @ 13-09-2004, 07:28)
Mina Lejongap kom också i blom sent. Jag skall också ta in dem!! Är i alla fall värt ett försök.

Om ni inte bor "på Nordpolen" så låt några lejongapar övervintra i rabatten också. Det har hänt mig flera gånger att de kommer igen på våren! Då blommar de också mycket tidigare, redan i juni. Lite torra löv och en granruska över kan hjälpa dem att övervintra bättre. Legongapar är ju trots allt kortlivade perenner, eg. två-åringar, där de växer vilda, så det är värt ett försök.

Jag har havt mina Lejongap i några år de blir fler och fler har blommat hela sommaren,nu drog jag upp några plantor de var i vägen.
Jag kan inte nämna några älsklingsblommor,älskar ALLA!
September
fruberglund
Astilben jag köpte från Odla i våras smile.gif

Den blev helt kritvit och över mina förväntningar. Den kommer jag flytta till ett ställe där den hamnar mer i blickfånget nästa vår smile.gif
eml
fruberglund, du minns inte vad den kritvita astilben heter? Ungefär hur hög blir den (från jord till blomtoppar)?
Ewa L
Precis vad jag skulle fråga.
Är det möjligtvis en 'Brautschleier'?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon