Full version: En spindel till ;o)
Exotic
Här kommer en spindel till laugh.gif
Den satt så snyggt på min rosbuske ,så jag var bara tvungen att fota den rolleyes.gif
Vet inte namnet på dem ...fast det ser ut som den har ett litet horn i pannan.

rolleyes.gif tongue.gif
amaira
Hej Exotic!
Du har bergans blivit riktigt tänd på spindlar!?
Du har fotat en rovspindel, jag gissar på Pisaura mirabilis.

Rovspindlarna spinner inte fångstnät utan hoppar eller springer på sitt byte. Däremot spinner honan äggkokonger, och en klockformad "bostad" åt äggkokongen.

Hona eller hane lämnar jag till Ruda att besvara (fast jag gissar på hane)

/amaira
Berith
Såå tjusig! wub.gif

Förut (alltså före insektsinformatörernas tid här på odla...) hade jag ihjäl de flesta spindlar jag hittade på "fel" ställe - snabbt ett papper om spindeln och sen ut med den genom toa! huh.gif - numera blir det... Nämen lille vän, inte ska du väl krypa i min säng! Så fångar man upp den i en kupad hand och släpper försiktigt ner den i blommorna utanför... tongue.gif
Orchid
Jag blir nästan rädd bara jag tittar på bilden unsure.gif
Fast, som vanligt är bilden läcker! : )

Förresten, vad använder ni för kameror när ni tar sånna närbilder? Är det digitalkamera? Får man så fina bilder då?
yla
CITAT (Berith @ 12-09-2004, 19:55)
Såå tjusig! wub.gif

Förut (alltså före insektsinformatörernas tid här på odla...) hade jag ihjäl de flesta spindlar jag hittade på "fel" ställe - snabbt ett papper om spindeln och sen ut med den genom toa! huh.gif - numera blir det... Nämen lille vän, inte ska du väl krypa i min säng! Så fångar man upp den i en kupad hand och släpper försiktigt ner den i blommorna utanför... tongue.gif

bra Berith det gläder mej att du e snäll mot spindlarna
laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Fenja
Den var verkligen gräslig. Jag ryser vid tanken på hur jag skulla ha låtit om jag mött en sådan i trädgården.........
Mvh
Fenja
ÅsaF
Huu!! En sån hemsking. Jag tycker den sortens spindlar är bland de äckligaste i trädgården. Snabba är de också. Bläää!!! sad.gif
Berith
CITAT (Fenja @ 12-09-2004, 21:36)
Den var verkligen gräslig. Jag ryser vid tanken på hur jag skulla ha låtit om jag mött en sådan i trädgården.........

Joo du... och lägg märke till hur den utan minsta svårighet brutit av den stora taggen och böjer en annan tagg under frambenet! ohmy.gif

Nää, skojar bara! Den är säkert jättesnäll. wink.gif
Fenja
Jag är uppvuxen med en mormor som led av magnifik smådjursfobi.... och vissa saker går i arv! Läbbiga är de, jag tänker inte ta reda på om de är snälla tongue.gif !
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Instämmer i bildberömmet. Huruvida det är är herr eller fru mirabilis är svårt att säga från den här vinkeln. Måste jag gissa säger jag en hane, palperna ser lite förtjockade ut. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon