Full version: HJälp !
portot
Ska bli husägare i slutet av november. Huset håller på att byggas, tomten består av ca 800 kvm ogräs som ohämmat växt upp under sommaren. Dryga halvmetern högt.

På var sida om vår tomt finns två fina gräsmattor anlagda av våra kommande grannar.

Vi kan inte fixa gräs förrän nästa vår.

Jag behöver veta om jag "måste/bör" kapa ogräset och ta undan det som förberedelse inför våren då gräsmattan ska fixas.

Är tacksam för goda råd med fördelar nackdelar. wacko.gif
Fenja
Hej och välkommen hit! Här kan du läsa lite gamla trådar om gräsmattor.
Mvh
Fenja
MrNorth
Tjenixen!

Jag har oxå precis byggt hus, och till en början hade jag oxå en himla massa skräp som växte på tomten i den dåliga utfyllnadsjorden. När vi fyllde ut med matjord bad jag grävmaskinisten att köra några varv och platta ner ogräset (då det mesta verkade vara ettårigt) för att sedan lägga ett lager matjord ovanpå. Men om man vill vara på säkra sidan, hugg ner skräpet med en lie och samla upp det innan du lägger på matjorden.

Men som sagt, 95 % av ogräset kommer att dö till vintern... lägger du på matjord tidigt på våren och sår gräs där så har det ingen chans...

MVH
Henrik - som jobbat ca 30 timmar i helgen med att fixa gräsmattan( smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon