Full version: Kiruna spricker...
Fenja
Det här vill jag gärna höra mera om Felix matte! Man fattar knappt att det är sant. Läs i Aftonbladet
Mvh
Fenja
ThomasJ
Såg om det där på Rapport igår kväll. Och det första jag tänkte på var också "Felix matte"?!? biggrin.gif Är det ett tecken på att man är för mycket här på Odla? unsure.gif blink.gif wacko.gif wub.gif

/Thomas
Fenja
Kan jag väl aldrig tro ThomasJ! sleep.gif Man bryr sig om dem man gillar bara!
Mvh
Fenja
alex
Oj...! Vad exakt beror sprickbildningen på? Någon som vet?

(jag vet att det är för att LKAB håller på att gräva under staden, men hur bildas sprickorna, med tanke på att de gräver ca 1000 m under staden...?)
alex
Jag har tänkt på att det kan vara spänningar i marken som orsakar dem, men om det är så, hur bildas så stora spänningar?
wolkenkrabber
ontinental plattoe tycks ihop och trycks ner unter andra, det är väldigt ofta jordskalv i sverige aven om et år på obeboddaområden och välidt små, det är vlidgit starka spänningar i våran jord sedan istiden,
alex
Men Sverige ligger väl inte nära någon skarv av två kontinentalplattor? Du kanske tänkte på att det kunde vara så att när man gräver under staden, så har spännningarna lättare att orsaka sprickor och just på detta område, även om det är spänningar över ett större område?
Men om det var så, då skulle det väl ha rapporterats om en jordbävning i Kiruna...?

Och spänningar i marken är väl samma sak som spänningar i berggrunden(med tanke på att jorden är porös så kan det väl inte vara spänningar i marken...?)?

Och skulle det ha varit spänningar i berggrunden i kiruna som har orsakat sprickan, så skulle väl det ha blivit sprickor i berggrunden i under kiruna, och om det skulle ha blivit det så skulle det troligen ha blivit en omfattande jordbävning...(granit är hårt...)
wolkenkrabber
näör inslands isen låg på med sitt höga tryck så pressades marken ihops, och just nu håller marken på ett trycvk upp sig igen typ, eller hur jag ska förklara det
alex
hm...när inlandsisen tryckte på marken(det ovan berggrunden+berggrunden) så kanske berggrunden smälte i det understa lagret som nuddade magman och då fick en lägre vikt, och då åker upp nu när inlandsisen är borta p.g.a. att det är mindre vikt som kontinentalplattan ska hålla uppe...(man kanske kan se det kontinentalplattorna som stora isberg som flyter, men inte flyter runt p.g.a. att närliggande kontinentalplattor håller dem borta...)
Hannele
Jag såg också på nyheterna i går - och kände igen Felix mattes utsikt. sleep.gif
gammelnalle
Sprickor i Stadshuset !!!!
Varför skulle Kiruna vara befriad från sånt??? Finns väl inte en kommun i hela landet där det inte är fullt av "sprickor" inom politiken!!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

(förlåt Agneta.... men det gick inte låta bli.... smile.gif smile.gif )
Lena N
CITAT (gammelnalle @ 13-09-2004, 19:59)
Sprickor i Stadshuset !!!!  
Varför skulle Kiruna vara befriad från sånt???  Finns väl inte en kommun i hela landet där det inte är fullt av "sprickor" inom politiken!!!
biggrin.gif  :D  :D  :D

(förlåt Agneta....  men det gick inte låta bli....  :)  :) )

Med erfarenhet av två stadshus vill jag påstå att sprickorna vanligtvis inte blir så allvarliga att huset behöver rivas. tongue.gif

I de flesta fall går det att föra samtal tvärs över sprickan. smile.gif
Smekajsa
Jo men visst var det Felix matte som man tänkte på direkt rolleyes.gif

man är nog inte så lite skadad...........

Odla-beroende kanske rentav laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Orsaken till sprickbildningen är att malmkroppen man håller på att bearbeta går snett ner i marken och in under Kiruna stad. När man tar bort en massa berg och malm börjar marken röra sig för att försöka fylla igen tomrummet. Det finns ingen möjlighet att stötta upp så att det inte rör på sig, tyngden är för stor.
*Felix matte*
biggrin.gif wub.gif Jag har inte ramlat ner i sprickan... än. biggrin.gif Var finns den... undrar maken och jag.unsure.gif Av bilden (i AB) att döma så är den en jämrans massa kilometrar från oss iaf. laugh.gif
Och sanningen att säga så tror jag inte ens att jag finns kvar när tiden är inne att riva/flytta på vår vackra kyrka och bostadsområden... det blir först om ca 30 år. Men... om så vore så har jag vanan inne tongue.gif ... blev ju "tvångsförflyttad" (ca 15 meter) när "mitt" förra hem föll för skopan.
Klicka på "Att flytta en stad" och läs mer om det unika som väntar oss OM LKAB:s provborrningar ger positivt resultat.
pejori
CITAT (Felix matte @ 13-09-2004, 22:11)
biggrin.gif wub.gif Jag har inte ramlat ner i sprickan... än. biggrin.gif Var finns den... undrar maken och jag.unsure.gif Av bilden (i AB) att döma så är den en jämrans massa kilometrar från oss iaf. laugh.gif
Och sanningen att säga så tror jag inte ens att jag finns kvar när tiden är inne att riva/flytta på vår vackra kyrka och bostadsområden... det blir först om ca 30 år. Men... om så vore så har jag vanan inne tongue.gif ... blev ju "tvångsförflyttad" (ca 15 meter) när "mitt" förra hem föll för skopan.
Klicka på "Att flytta en stad" och läs mer om det unika som väntar oss OM LKAB:s provborrningar ger positivt resultat.

phu vilken tur att du inte trillat ner i sprickan ohmy.gif laugh.gif
i värsta fall får ni väl emigrera söderut, så du får se en kaprifol IRL laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Smekajsa
Vilken tröst......

blev rent av orolig där en stund sad.gif sad.gif

för både dig o Felix
yla
ja jag tänkte också på felix o hans matte
men nu kan jag vara lugn ett tag till då
om de inte sker förrn om trettio år
då finns ju inte jag heller ,,kanske
Fenja
Ta och titta på de helt undersköna bilderna som fotografen tagit och lagt in upp till höger på sidan Felix matte länkat till.
Skönt att du är i säkerhet ännu på ett tag!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
För inte alls så länge sedan hittade jag Kirunasidans alla "gobitar"
och den absoluta höjdaren som jag önskar att ni alla kunde se... det är när ni väljer sidan Bilder från Kiruna och därefter längst ner på sidan Se en film om Kiruna.
Raketbasen Esrange... där har jag städat.. både computerrum och sovrum.
laugh.gif tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon