Full version: Dvorak
Sonen
http://www.aoeu.info/site.php?section=17

Det lönar sig att byta!

(för att mappa om tangernta rekommenderas skruvmejsel men det behövs ofta inte)

http://www.gigliwood.com/abcd/abcd.html <- för att lära sig det

alla som är nya med tangenter (läs barn) ska defentivt köra detta
Lena N
Verkar vettigt, men inget för mig. Efter 45 års yrkesmässigt skrivande med nuvarande tangentbord skulle det väl bli kaos i hjärnan med nya platser för bokstäverna. ohmy.gif

Fast å andra sidan, det var ju inte så svårt att gå över till högertrafik. laugh.gif
Hannele
Är man svensk, så är det nog vettigare med svorak.
De mest frekventa bokstäver är de gula,
handen har vilande ställning och man använder alla fingrar lika mycket.
Mycket mindre belastningskador.

ÅsaF
Jag tror jag följer Lena N:s exempel och kör på den gamla vanliga layouten. Bokstäverna sitter i fingrarna vid det här laget så det skulle nog bara ställa till det att byta. Tycker att den vanliga tangentbordslayouten är rätt vilosam och man slipper kolla på tangentbordet när man skriver. smile.gif Sen använder man väl alla fingrar med den också. I alla fall gör jag det.
*Laika*
För min del är det skit samma. Jag hankar mig fram med pekfingervalsen (trodde jag tills en polare påpekade) . Vänster hand=pekfinger, höger hand=Fuck off finger. Det ser nog lite udda ut. tongue.gif
Mvh. Laika
Hannele
CITAT (Laika @ 13-09-2004, 22:10)
Vänster hand=pekfinger, höger hand=Fuck off finger. Det ser nog lite udda ut. tongue.gif
Mvh. Laika

Byt då, nu har du chansen att lätt lära dej att använda alla fingrarna! smile.gif
*Laika*
Det funkar inte riktigt, förmodligen nån härdsmälta i hjärnkontoret. Jag har testat flera gånger, men det är kört varje gång, fingrarna snor in sig i varann. Jag fattar inte hur ni andra grejar det, det är skitsvårt, att få fingrarna att göra det man vill. Jag får fortsätta med min "pekfinger/fuck off vals" Det har funkat hittills o funkar säkert i fortsättningen också. tongue.gif
Mvh. Laika
Hannele
CITAT (Laika @ 13-09-2004, 22:42)
Jag har testat flera gånger, men det är kört varje gång, fingrarna snor in sig i varann.

Ditt tangentbord är från 1830-talet, konstruerad så
att man skulle skriva långsammare för att tangenterna inte skulle fastna...
Dags att byta kanske?
*Laika*
Nähä du, Hannele, mitt tangentbord ser inte ut så. tongue.gif jag skulle få skrivkramp om jag skulle ha den där arbetsställningen laugh.gif Men jag är nöjd med var tangenterna sitter, jag hittar dom i alla fall. Inte skulle det gå bättre för att jag blandar om bokstäverna heller, jag har en släng av dyslexi, så det är viktigt att veta var dom sitter för mig. Inte tänker väl du byta plats på dina tangenter, Hannele?
Mvh. Laika
Ewa L
CITAT (Lena N @ 13-09-2004, 21:47)
Verkar vettigt, men inget för mig. Efter 45 års yrkesmässigt skrivande med nuvarande tangentbord skulle det väl bli kaos i hjärnan med nya platser för bokstäverna. ohmy.gif

Fast å andra sidan, det var ju inte så svårt att gå över till högertrafik. laugh.gif

Om du har skrivit i 45 år måste du väl minnas att bokstäver faktiskt har bytt plats!

. satt tidigare där ö sitter nu ex.vis. Minns att det är fler ändringar i den regionen, men inte vilka.
Hannele
CITAT (Laika @ 14-09-2004, 07:26)
Nähä du, Hannele, mitt tangentbord ser inte ut så. tongue.gif

Det gör det; ordningen på bokstäverna har sett liknade ut över hundra år.
I syfte att man ska skriva l å n g s a m m a r e, för att slippa trassel. wink.gif
Konstigt att ergonomerna inte kommit på det tidigare.
Berith
CITAT (Hannele @ 14-09-2004, 09:25)
Det gör det; ordningen på bokstäverna har sett liknade ut över hundra år.

Tangenternas placering har ändrats sen början på 1970-talet - vet inte exakt vilket år men det har ändrats! När jag lärde mej maskinskrivning på högstadiet och gymnasiet såg tangentborden annorlunda ut. När jag i början på 1990-talet gick datautbildning - med tillhörande skrivmaskinslektioner! - fick vi "gamla" maskinskrivare lära om vissa bokstävers placering eftersom det ändrats under åren.

sleep.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 14-09-2004, 10:11)
lära om vissa bokstävers placering eftersom det ändrats under åren.

Visst, Berith. Du skrev 'vissa bostäver' ändrades och jag skrev att det har varit 'liknande' hundra år.
Ändringarna har varit mycket mycket små.
Ergonomisk har inte hänt något stort förrän med Dvorak, se Sonens bra länkar.
Lena N
CITAT (Ewa L @ 14-09-2004, 07:46)
Om du har skrivit i 45 år måste du väl minnas att bokstäver faktiskt har bytt plats!

. satt tidigare där ö sitter nu ex.vis. Minns att det är fler ändringar i den regionen, men inte vilka.

Du har rätt! smile.gif Det hade jag glömt, men förändringarna var inte så stora. Jag hade inget större problem med att lära om den gången, så det skulle kanske vara möjligt en gång till. Men då måste det finnas goda argument för det nya. Jag har faktiskt ännu inte känt av några belastningsskador eller liknande av nuvarande 1800-tals modell. tongue.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 14-09-2004, 13:03)
Visst, Berith. Du skrev 'vissa bostäver' ändrades och jag skrev att det har varit 'liknande' hundra år.
Ändringarna har varit mycket mycket små.

Ok då... wink.gif Vi menade nog samma fast jag läste det lite tvärtom.

Men det kan bli väldigt annorlunda stavat när inte bokstäverna sitter där dom ska. huh.gif
Hannele
Ungdomar har 2-3 tangentbord med olika tangetsuppsättningar,
de byter tangentbord, när de byter språk exempelvis till engeskan.
Jan är inte så slink i fingrarna..
pisanggoreng
Sådana ungdomar har jag aldrig träffat på...
Gossen Ruda
Jag kör med pekfingervals för två så jag har inga problem av det slaget. Tror nog att det SKULLE bli problem om man är van vid ett tangentbord, skit samma vilket, och sen låna en annan dator. Eller går alla omkring med sitt egna tangentbord i fickan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon