Ingrid på Västkusten
Hej hopp Kära Vänner,

Nu är det 'nästan' höst och vilken sommar det har varit! Först och främst kall - hujamig så kall här på Västkusten, och värmen kom inte förrän sista veckan i Juli - det var bra för jag ahde börjat ge upp tanken på att få nån squash överhuvudtaget!

Gröna Rumspallkragarna de två ifrån i våras fick sälllskap, så nu är det ett helt pallkragslandskap där med många vintersquashplantor odlade vertikalt på uppklippta armeringsnät! Så många trodde inte ens jag den evige platsoptimisten att jag skulle få in ;-)
Ja jag kröp till korset till sist, rost och vassa järnändar till trots så spändes det upp armeringsnät och när jag ser bladverket och frukterna vaja så ångrar jag mig inte - det blev både vackert och häftigt och otroligt platsbesparande!

Jordärtsskockor har jag också satt i pallkrage - Bianca blommar fint medans 'affärsvarianten' har helt andra blad och ser helt anorlunda ut. Satte olika sorters spenat vid fötterna av jordärtsskockorna - fungerade alldeles UTMÄRKT då jordärtsskockorna inte är de första ur jorden på våren.

Dill i pallkrage - ja snart har jag lyckats med alla saker jag i vanliga fall INTE lyckas med och det i pallkrage ;-) nej jag är nöjd och fast övertygad och pallkragssystemets förträfflighet, nu mera än nånsin. Heja upphöjda bäddar!

Hälsar Ingrid nöjd pallkragsodlare!

PS Jag hade ju som vanligt handlat alldeles för mycket vintersquashfrön och pallkrage och armeringsnät var ju super - satte två plantor i varje europapallkrage och det gick hur fint som helst, däremot så har halvpallkragarna varit en besvikelse, jag är numera tämligen säker på att de är väldans små för odling överhuvudtaget om man inte passar ivrigt ivrigt med vattenkannan!
Iza
Vi har saknat dig tongue.gif
Betty
Kul att du är tillbaka! biggrin.gif Hade börjat fundera på att författa ett "Efterlysnings-inlägg"... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tackar biggrin.gif nä jag har haft så mkt med huset som också fortgår så mkt ed trädgården och jag brukar ta 'sommarledigt' ifrån Odla bara det varade lite längre denna gången än vanligt kanske....

Hälsar Ingrid snart ej längre 'köks-lös'
Berith
sad.gif Fast Hannele sa att du jagade flamingos....

tongue.gif Skönt att du kom tillrätta! Det blev liksom som det skulle igen.....
inh
Bra tips det där med armeringsjärn, tacksam om du ville beskriva närmare hur du "spände" upp armeringsjärn. Klättrar squashplantorna själva?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Lite olika beroende på enkragshöjd eller tvåkragshöjd. Tvåkragshöjd kan man köra ner armeringsnätet i pallkragen och så sätta skruv på utsidan av pallkragen och så lite vajer - på de med en krage smällde vi ner en planka i jorden och använde den att förankra fastsättningen av armeringsjärmnet lite bättre - det kändes lite lite att sätta fast den enbart på en krage (jämfört med de i tvåkragshöjd då).
Så armeringsnätet sattes fast antingen i kragen eller utanpå kragen beroende på hur många kragar i höjd. Mkt beror också på hur brett och högt nät man valt - det är lite småsvajigt så hägt som vi hade så vi satte också en vajer mellan de olika armeringsnäten så de stagade upp varandra.

Man måste leda upp rankan i starten sedan klättrar den själv.
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-09-2004, 07:36)
Man måste leda upp rankan i starten sedan klättrar den själv.

Jag köpte frön till speciella klättringssquash, men av dem blev intet, menar du att man kan lära vanliga squash att klättra?
Ingrid på Västkusten
Den klättrande om det nu var Black Forest F1 är en mkt variabel squash - jag satte en planta i år och den har klättrat nada - absiolut första året jag ahde dne klättrade den hejvilt, sedan året efter verkade det ha misslyckats med fröna för det var krympta eländen av dem alla. Sedan gick det ett tag nu hade jag den igen och det var tack vare den samt en självsådd planta jag fick squash i några mängder denna sommar :-/

Klättrande squash är främst vintersquash de bildar ofta lianer och djungler :-)
Gold Nugget är välan undantaget då. Ett av dem - Cornells Bush Delicata var en väldans stor buske med ganska mjuka blad - ovanligt för squash det.
Hittade förresten att jag hade fem frukter på den så nog har den uppfyllt det som Runåberg lovade - bara lite fundersam om NÄR man skall ta dem men det får la gå efter gamla axoimet - ute så länge det går - om det bara inte regnade så GRR.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon