Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Nu var det ett tag sedan jag skrev och berättade om köket - några här har ju deltagit i mina våndor ;-) och byggt om har vi gjort ett tag nu så köket stod ju på tur och i min enfald trodde ju jag att det skulle bli ganska så lätt byggerfarna som vi var vid det här laget men det tog lit eöver två månader att komma fram till en bra lösning köra rejset med några köksfirmor samt köra ett snickerirejs - ta in anbud ifrån en snickerifirma istället. Ja och ett Ikea kör med biggrin.gif

Så här vart det......Ikea ville ha drygt 30 000 för sitt kök till oss - helt OK men stöp på att den sortens hörnskåp vi ville ha till en hörndiskbänk - nej si det har inte Ikea.
Ett rejs med Invita........över 70 lappar för cirka 14 skåp, stöp på att de inte hade fullhöjdsskåp utan för att jag skulle få fullhöjdsskåp i köket så var jag tvungen att ta två skåp på varandra sad.gif nu var dessa extraskåp inte inräknade i 14 sskåp alltså, mkt bra service och vänligt bemötande och sicket SUPERPRIS på AEGs vitvaror om man köpte av dem - bra bit under bästa internetpris.
Rejs med Inredningsgruppen - d v s Lidhult. Tyvärr skulle ett kök inte stoppa vid 210 000 kr skillde inte så mkt om man valde bjökr elelr ek eller lönn :/ och LÅNG leveranstid. Detta pris är inklusive vitvaror då......de skulle ha yterligare 10 lappar plus moms för uppsättning sad.gif( otrolit trevligt bemötande fina ritningar men en annan prisbild.

Snickerifirma - denna hoppades vi mkt på.........pris 69 000 för samms skåp i FANER - inte ens massivt och 19 mm stommar - massiva tunga skåp och mindre utrymme i skåpen då......

Valet för på Kungsäter d v s Kök& Interiör i Väst. Något så ovanligt som bara tjejer, mkt trevligt bemötande och prislapp 64000 för samma skåp i massivt utförande självstängning alusocklar etc etc. Jag trodde ju aldrig att de skulle matcha snickerifirman me si det gjorde de biggrin.gif

Bänsksivor diskbänkar etc körde vi egetrejs, tack vare tips via Odlas forum här. Upptäcktre att köksfirmorna lade på faktor två eller mera för måttbeställda diskbänkar - helt horriblet och då var offerterna tagna ifrån SAMMA firma som tillverkar diskbänkar!

Tummen ner för HTH och firman vid Järntorget här i Gbg för otrevligt bemötande.

Tummen upp för Gas & Gasolmästarna i Högsbo -> vi handlade en Smeghäll av dem :-)

Ja ochj köket är just nu under montering - helskottas jobb - nytt VVS ny el, nytt golv, ny vägg, pust - och halva köket är snart gjort och gasen kommer på torsdag!

Alltid nått å göra ( nån som sade trädgård?!?)


Hälsar Ingrid
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-09-2004, 09:46)
Nu var det ett tag sedan jag skrev och berättade om köket - några här har ju deltagit i mina våndor ;-) och byggt om har vi gjort ett tag nu så köket stod ju på tur och i min enfald trodde ju jag att det skulle bli ganska så lätt byggerfarna som vi var vid det här laget men det tog lit eöver två månader att komma fram till en bra lösning köra rejset med några köksfirmor samt köra ett snickerirejs - ta in anbud ifrån en snickerifirma istället. Ja och ett Ikea kör med

Måtte vara härligt, Ingrid!
Fast jag såg nyss reklam på tv, att man går till en affär och får allt fixat på några minuter... tongue.gif
TeliaNet
CITAT
Tummen ner för HTH och firman vid Järntorget här i Gbg för otrevligt bemötande


inget ont om HTH.
min väns morster är gift med ägaren.
carol
Jag planerar en del kök i jobbet. Hade inte en aning om att det var så dyrt att köpa grejerna! wow... wacko.gif blink.gif

Men att det finns återförsäljare av kök som inte säljer fullhöjdskåp huh.gif och att inte ikea hade hörndiskbänkar, det förvånar mig.
Jag tänkte på Marbodal, kollade du med dom? Är dom väldigt dyra kanske?
Ingrid på Västkusten
Hej Carol,

64 lappar för enbart skåp är nog cirkus mittemellan skulle jag tro - hela köket landar nog på 150 lappar tror jag eller mer. Många förstår nog inte hur dyrt det är med kök, allting beror ju också på hur mkt man gör vid också - vi gör ju om ALLT plus har en måttbeställd diskbänk, iofs inte dyr alls jämförelsevis, men allt adderar på, många glömmer ju avgifter såsom rörkrökare elektriker snickare bänkskivor eluttag, allt adderar på. Skåpskostnaden är ju bara en liten del av hela köket.

Och vi har ju ett litet kök men som kommer att rymma ungefär ett normalt stort köksskåp också.
Nej - det kostar å ligga på topp brukar vi skoja. Ikea har inte hörndiskbänk, Marbodal var vi aldrig hos ens....man orkar inte fara runt hos alla köksfirmor, Kungsäter är ju en otroligt liten köksfirma vilket vi tyckte var ett stort plus i kanten...och med tanke på hur det stora firmorna behandlar en Claes, - oavsett om det är Din släkt så skall itne en HTH-säljare behandla en presumptiv kund som skit då har den säljaren valt fel yrke - läs gamla inlägg av mig när jag går in i detalj på vad som hände.

Invita är en dansk firma och de har sk kontinentalhöjd på sina skåp. Måste vara kul å planera kök, jag ahr efter denna resans gång drabbats av både förakt och beundran över vilka bottennapp och vilka toppenfolk det finns inom denna bransch och allt vad de måste tänka på. Det är inte lätt å vara alla till lags! Även om man har en så gnällig kund som jag ;-)

Marbodal är inte väldigt dyra de är nog i mellanskiktet , bottenskiktet är ju Ikea, Noblessa, Kvik t ex. Prismässigt alltså biggrin.gif

Ja jag kan nog snart skirva en avhandling om attt byta kök och vad man bör tänka på och jag ahr reviderat massor av mina förutfattade meningar undr resans gång......och fått många urbra tips också....så får vi se hur vi landar om en vecka eller två! Konstruktion pågår - just nu grunnar jag FÖRTVIVLAT på vad jag skall sätta mellan överskåp och underskåp........

Hälsar Ingrid
carol
Skitbra, då kan jag fråga dig, Ingrid, om råd om jag kör fast på något någongång biggrin.gif Fast egentligen är det här med köksplanering inte riktigt mitt jobb. Jag är byggkonstruktör och att planera kök hör eg till arkitektgörat, men jag är på ett ganska litet företag i en liten stad (Stenungsund tongue.gif ) och där flyter gränserna mellan yrkesuppgifter ganska kraftigt emellanåt. En och annan köksuppställning blir det mellan betongplattor och stålkonstruktioner. smile.gif
pejori
välkommen tillbaka ingrid biggrin.gif biggrin.gif
trode ett tag att du hade gett upp forumet för allt tjafs som varit under sommaren ohmy.gif ohmy.gif

att bygga kök är ingen sinnekur direkt, det kräver sin man eller kvinna det wub.gif wub.gif
alltid är det nått mått som inte stämmer, eller något slutresultat som inte blir vad man tänkt sig. wub.gif
Exotic
Låter som det blir toppen hos dig Ingrid rolleyes.gif smile.gif
kanske man får ta en titt senare?

Lycka till nu med allt på slut tampen smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon