Sollan
Jag bor på en bergstomt där jag rotar och gräver på ca 20% av ytan, resten är skogstomt. Jag skulle gärna vilja odla vid infarten till tomten men vet inte riktigt vad som kan gå där. Det är berg, tallar och pinnmo. Torrt är det också...
Skulle vilja ha frodigt och vackert och blommigt även där för förbipasserande att titta på.
Har någon lyckats få något att växa under sådana betingelser?
Vill i-n-t-e ha bergenia!
Tacksam för alla tips.
/sollan
Mariann
Hannele är expert på bergsodling. Jag tor hon har ett album, kika där. sleep.gif rolleyes.gif
Caprice
Sollan,
varför inte göra en torvbädd så kan du odla vad du vill...?

Caprice
Sollan
CITAT (Caprice @ 14-09-2004, 15:05)
Sollan,
varför inte göra en torvbädd så kan du odla vad du vill...?

Caprice

HA - d-e-t har jag inte tänkt på... smile.gif Men vad kan tänkas trivas då? Kan man ha lökar i torvbädd? Och hur/vad planterar man i själva torvkanten?
Finns det någon torvbäddsexpert här?
/sollan
kristerh
Låter som du skall plantera stenpartiväxter wink.gif är det snustorrt? vattnar du inte? med krukor i olika storlekar kan man få en bergstomt att blomma wink.gif
har själv mycket berg på min tomt, har planterat i varje skreva och tycker att jag lyckats ganska bra sleep.gif fjällvallmo kan du oxså ha, behöver inte stort utrymme och sprider sig bra. försök att peta ner lite jord i alla sprickor o håligheter och i dessa kan du så div stenpartiväxter,
det finns en blåklocksliknande blomma som de brukar sälja i kruka, brukar t o m finnas i livsmedelsaffärer den är utmärkt att plantera i trånga utrymmen
krister
Sollan
Det är i princip snustorrt eftersom tallrackarna tar emot regnet. Skulle vara bra med något som tål torka eftersom jag inte alltid hinner kava runt med slang och kanna (lång trappa...)
/sollan
kerstin z5-6
Du kan väl ha bägge smile.gif Torvparti för de lite mer jordkrävande perennerna och torktåligt på andra ställen smile.gif
Titta hos Hannele men här är några tips
Torktåligt -klarar sig med lite jord -vill ha väldränerat o torrt särskilt söderut
Lewisia -rediviva ,cotyleydon, och twedyii
Krypande malört -sandmalört Artemisia stelleriana
Penstemoner-särskilt P heterofyllus och P hirsutus pymeaus är snygga tycker jag
Lavendel
Limonium
Opuntia -utomhuskaktusar
Många sedumarter
Acaena -taggpimpinell gör gråblå mattor
Ljung -kan även växa direkt i torvblocken
Yucca filamentosa särskilt "golden sword "är fin -vill ha kruttorrt, -får två meter höga blomstänglar med vita tulpan blommor smile.gif kan odlas i grus/

I torv partiet kan du odla nästan vad du vill -lägger du dammduk under och gräver 20 cm -behöver du kanske inte vattna alls smile.gif
Maria R
hej!
Allt går nog att fixa till, men det som blir mest lättskött och också är
hållbarast i längden är att utgå från sådant som växer naturligt i din miljö. Ofta finns kultiverade varianter av sådant som växer naturligt.
Det jag tänker på spontant är fetbladsväxter som kan arrangeras i vackra mönster.
Gräs för torra miljöer är också mycket snyggt.

Min syster har en naturtomt. Där skojar hon till det ibland och sätter ut krukor med sånt som inte hör hemma -en tagetes bland blåbärsriset.
Det kan vara en rolig idé, antingen kan man gömma krukan så att den inte syns, det är bara den "felaktiga" växten som sticker upp, eller så kan man ju låta krukorna stå synligt så att de tillsammans med växten är en del av arrangemanget.
Det är nog viktigt att man väljer en växt som verkligen sticker ut för att ett sånt arrangemang ska få bästa effekt!

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon