Full version: Första snön
andreas i uppsala
första snön i Gällivare ! ohmy.gif 18 grader och halvsol här idag smile.gif och i Gällivare SNÖ ohmy.gif.Vad säger ni, är inte Sverige AVLÅNGT!!?
kerstin z5-6
Det snöade i närheten av Piteå i måndags ...så du är sent ute tongue.gif
Betty
Det kom lite snö här i Luleå också i måndags... men den smälte med detsamma, tack och lov! Lite väl tidigt var det allt... sad.gif
pejori
CITAT (Betty @ 14-09-2004, 17:36)
Det kom lite snö här i Luleå också i måndags... men den smälte med detsamma, tack och lov! Lite väl tidigt var det allt... sad.gif

tack gud att jag bor i zon 1-2 ohmy.gif
hatar snö. mad.gif blink.gif
Betty
Men blommorna älskar det skyddande täcket! Vi har just aldrig barfrost...
Och visst är väl ett snötäckt vinterlandskap vackert! Men som sagt, lite för tidigt är det allt... rolleyes.gif
pejori
ja visst är det. laugh.gif
förra året började det snöa och blev kallt i början av okt. träden hade inte fällt sina löv än, och när kylan släppte tre dar senare så regnade det löv. har tre stora lönnar utanför och dom var lövfria på ett par timmar laugh.gif
det värsta är nog att skotta fram bilen och skrapa rutor sad.gif
Norrland
Hej!

Jag bor också i Luleå och höll nästan på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag tittade ut på måndagsförmiddagen. Fast hos mej var det mera snöblandat så man fick titta noga för att se snöflingorna i regnet.

Men usch... Visst har jag hellre riktiga snödrivor på vintern, än bara slask, men jag vill nog inte ha det redan i september. Vintern känns så outhärdligt lång då!

/Norrland
*Felix matte*
Några flingor kom på fm men smälte direkt när de nådde marken.
Vi for iväg på picknick till Nikkaluokta, där sken solen stundvis och ingen snö på hela dan. På hemvägen såg jag en tjädertupp som jag lyckades få med på bild:D

Här kan du se några bilder tagna idag.
pejori
bedårande vackert. smile.gif smile.gif
fina bilder du tagit wub.gif
cic
Underbara bilder! Det är så bedårande och fantastiskt vackert! Jag är en friluftsmänniska, så jag har faktiskt varit där ett par gånger.. Uppe på "Kebbe" har jag varit tre gånger. Älskar fjällandskap. Fast jag bor i småland.. Och längtar "hem" till skåne där jag bodde i fem år. Det är läckert att bo i ett land med en sådan variation på landskapet! wub.gif wub.gif
Maria i Helsingborg
pejori skrev:
CITAT
tack gud att jag bor i zon 1-2


Jag håller med trots att jag gillar snö, men inte än!!!!

Blundar, slår dövörat till och klappar med händerna hör öronen - la la la la la la la la la la la la la la la la la jag hör inget la la la la la la la la rolleyes.gif
Copycat
Hejsan Agneta ! Vilken himmelsk vy över Pirtti, underbart. Jag trodde inte att jag skulle säga så om något över Umeå, vilket är det mest Norra ställe jag varit till. Men med en sån utsikt, skulle man kunna sitta hela dagen. Jag kanske byter skrivbordsbild, jag har din eldhimmel just nu. wub.gif
andreas i uppsala
Ni kan vara lugna tongue.gif Det är norra lappland vi pratar om och även där är det väldigt tidigt. Vi har väl ett antal månader kvar till snö och rusk, det är ju fortfarande sommar,meterologiskt sätt iallafall. Som sagt 18 grader här idag och snö och minusgrader känns väldigt långt borta just nu smile.gif
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 14-09-2004, 19:52)
Ni kan vara lugna tongue.gif Det är norra lappland vi pratar om och även där är det väldigt tidigt. Vi har väl ett antal månader kvar till snö och rusk, det är ju fortfarande sommar,meterologiskt sätt iallafall. Som sagt 18 grader här idag och snö och minusgrader känns väldigt långt borta just nu smile.gif

PHU!!!!
blev lite rädd ett tag smile.gif rolleyes.gif
det vette katten om det fortfarande är sommar här. alla mina knoppar på änglarna har blåst bort sad.gif sad.gif sad.gif
alex
Meteroligiskt sett så är det sommar bara dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader, vilket det är i södra Sverige just nu, och förhoppningsvis även ett bra tag till. smile.gif
pejori
CITAT (alex @ 14-09-2004, 20:37)
Meteroligiskt sett så är det sommar bara dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader, vilket det är i södra Sverige just nu, och förhoppningsvis även ett bra tag till. smile.gif

ja tack. smile.gif smile.gif smile.gif
funderar på att emigrera till falsterbo eller nått för att komma undan smile.gif rolleyes.gif wub.gif
thomaswahlqvist
Vi var och badade i dag, det börjar bli lite kyligt.
Arbetade i trädgården i går, t-shirt och shorts kl 9 på morgonen.
Nu blommar hibiskusen som bäst och fikonen är snart mogna.
Ölandshälsningar wub.gif
krickolina
CITAT (thomaswahlqvist @ 14-09-2004, 20:58)
Vi var och badade i dag, det börjar bli lite kyligt.
Arbetade i trädgården i går, t-shirt och shorts kl 9 på morgonen.
Nu blommar hibiskusen som bäst och fikonen är snart mogna.
Ölandshälsningar wub.gif

Åhh.... så underbart det låter wub.gif blir sååå avundsjuk.
Men det var iaf. väldigt kul att läsa att det är fler "Lulebor" än jag själv här på forumet tongue.gif
Fenja
Åh, vilka vackra bilder, en lisa för själen... Jag längtar HEM!!!
Mvh
Fenja
Betty
Helt fantastiskt vackra bilder Agneta! - Tappade nästan andan av hänförelse, superlativen räcker inte till! biggrin.gif
renate
Så vackra bilder,vilken underbar natur.Sverige är fantastiskt.Här var lite sol,blåst,ösregn,hagel,åska och sol igen.Var i stan på en föreläsning om ekologiskt odling,och om Lärjeåns plantskola i Göteborg.Intressant. rolleyes.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 14-09-2004, 19:10)

längtar upp till norrland då jag ser bergen
en bit av mitthjärta finns där
*Felix matte*
Kul att ni tyckte om bilderna... suger åt mej allt beröm wub.gif
den får hänga med ett tag till... min skruttkamera biggrin.gif
Idag blir det inget fotande...tydligen blev det för mycket frisk fjälluft igår.
Zanna
Väldgit vackra bilder Agneta! Jag har länge velat åka tåg till Narvik någon höst, det ska vara så vackert. Själv har jag bilat till Narvik och Björkliden men då på vinter och sommar.

Här är en artikel från Aftonbladet i dag:
Snöoväder isolerade skolbarn
120 skolbarn i Gällivare överraskades av ett snöoväder under tisdagseftermiddagen.
Bussarna som skulle hämta barnen på Dundret kunde inte ta sig upp till toppen.
Barnen hann bli frusna och började vandringen ner för att sedan mötas upp av räddningstjänstens bandvagnar, som kom till undsättning, uppger TT.
Publicerad: 2004-09-15

Själv hoppas jag att vi få njuta av en lång och vacker höst innan snön och vintern kommer! En av mina stockrosor har precis börjat blomma (de ska egentligen blomma nästa år)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon