Full version: Boktips
e_sedell
Jag hade tänkt att köpa lite trädgårdsböcker på rean. smile.gif Så jag undrar vilka böcker jag ska leta efter. Vad tycker du? rolleyes.gif Jag skulle behöva någonting om fröer/förkultivering, någonting om skötsel och vad man bör tänka på när man bygger växthus. Sen kanske en bok om ny annläggning vore så dumt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker utbudet i år var lite magert när det gäller trädgårdsböcker, Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården är dock mycket bra och den är kraftigt nedsatt i pris.

Ulla Hasselmarks fröbok finns inte med på bokrean men i den tas en hel del om frösådd upp, ordinarie pris hos internetbokhandlarna brukar dock inte vara så högt adlibris ex. tar 116kr.
e_sedell
Okej, tack så mycket!
Hannele
För många intressanta böcker på rea!


Dottern och jag ska nu på natt-rea, som börjar 00:00, kul!

Ulla Molin är ju ett måste, men det fanns många fler!
Den gröna labyrinten, Europas trädgårdar, Pioner, Träd från hela världen, Äpplen...

(Om jag inte redan hade, skulle jag köpa: Strindberg som trädgårdsmästare, 159 KR, Vår vintergröna trädgård av Brita Johansson, Lena Israelssons Köksträdgård, Trädgårdskonster av Eva Londons)
Gunvor Nilsson
Jag har varit på Akademibokhandeln och köpt Handbok för Köksträdgården av Lena Israelsson, den såg verkligen bra ut! och sen blev det en Photoshop 6 ("Lär dig Photoshop på ett snabbt och enkelt sätt! Denna visuella snabbguide använder bilder istället för långa förklaringar. Du kommer igång på nolltid!)" Haha! Min första pekbok! blink.gif
Eva i Norrköping
Jag har just kommit hem från rean med några fynd - hoppas jag! Terence Conrans Kockens trädgård, Lars-Åke Gustavssons Gammaldags buskrosor, Anna-Lena Einarsons Trädgårdsliv och Gunnel Carlson Gröna Rum. Jag är galen i att frossa i vackra inspirerande bilder, och de här ser ut att kunna bjuda på en hel del i den vägen...!
Missade dessvärre Ulla Molins bok, den var redan slut... :-( Skulle ha förbeställt var det tänkt, men tiden gick för fort!
Sylvia
Om man inte redan har den så tycker jag absolut man bör köpa Karin Berglunds tegelsten-trädgårdsbok Din Trädgård. Helt suverän!! Där finns allt.
Ulla Molins bok Leva med trädgård är inspirerande och vacker.
Är man matroad, kanske Kockens Trädgård av Terence Conran vore ngt?
abborrmaster
HET TRÄDGÅRD e ju en sketabra bok!

/Simon
Ralf
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-02-2003, 11:07)
Jag tycker utbudet i år var lite magert när det gäller trädgårdsböcker, Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården är dock mycket bra och den är kraftigt nedsatt i pris.

Instämmer! : )
Betty
CITAT (Sylvia @ 25-02-2003, 19:06)
Om man inte redan har den så tycker jag absolut man bör köpa Karin Berglunds tegelsten-trädgårdsbok Din Trädgård. Helt suverän!! Där finns allt.

Håller med dej Sylvia, men... 494 sidor... tyvärr ingen "lättläst" bok, inte i badkaret i alla fall! biggrin.gif
Eva St
Nu äntligen har Lena Israelssons Handbok för köksträdgården blivit min.
Den verkar ju helt suverän. Köpte också Prismas stora Örtabok som också verkar helläcker plus en del annat smått o gott att fördriva mörka februarikvällar med. Bokrea är inte fel!!
Eva St
*Felix matte*
En bok som inte har med odling att göra
Jo förresten det står nåt om det också

Mark Levengood & Unni Lindells
Gamla tanter lägger inte ägg

Den finns på rean för 69Kr. Coop medl. 39Kr
och ger garanterat många glada skratt
I dag skall jag ut och köpa ett gäng av den för att ha i beredskap
när någon fyller år.
Helen i Skåne
Ja Felix, "Gamla tanter..." är underbar! Annars vägrar jag gå på bokrean. Rena tortyren när man inte kan köpa några... sad.gif Men Ulla MOlins bok "Leva med trädgård" är underbar och likaså Karin Berglunds tegelsten. Jag är inte så förtjust i Gunnel Carlssons bok men däremot Christel Kvants "Trädgårdsmästarnas Sofiero". smile.gif
Eva St
Den är bara hur kul som helst. Läste och skrattade gott igår kväll
Eva St
Sylvia
Om man är road av vintergröna växter så är Brita Johanssons bok Vår vintergröna trädgård helt underbar!
Och vintergröna växter - det är mer än tuja det!! Själv har jag mycket vintergrönt, för att trädgården ska vara vacker även då den inte blommar.
e_sedell
I dag har jag shopa loss på böcker! Det blev FRÖ BOK av Ulla Hasselmark, fast den köpte jag via internet. Sen köpte jag Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson, Din trädgård av Karin Berglund. Sen skulle jag köpa Plantera körnor hos Myrorna, jag gick in där för första gången när jag skulle vänta på bussen en dag. Boken kostade bara 15 kr och var i fint skick. Men nu när jag skulle hemta den så hade jag spenderbyxorna på så det blev inte mindre än 4 böcker. Blomsterbok från IPC, den var lite dyr, 50kr, men jag fastnade för sidorna om förökning. Hur man ska göra blomsterarangemang kan alltid vara kul att ha... Sen blev det Botanik av Kurt Falk, för seminarier (från 1947 smile.gif ). Den var en lite mera avanserad bok om allt möjligt. Men det intresantaste är de sidor som handlar om olika expriment där. Om hur växter klarar sig utan vissa änen o.s.v. Den sista boken är Odla groddar och grönt.

Sen vill jag passa på att tacka Eva st, jag fick sticklingarna i dag och de var faktiskt välbehållna trotts kylan! wub.gif biggrin.gif
Hannele
Visst kan man hitta en del roligt på antikvariat och loppmarknader,
hittade Ulla Molins "På balkong och terass",
där hon hade ett litet träd i flätad tvättkorg!! ohmy.gif
Hannele
Fanns massa godis på bokrean: Ulla Molins "Leva med trädgård",
Europas trädgårdar, Pioner, Träd från hela världen, Äpplen...
Vår vintergröna trädgård av Brita Johansson, Lena Israelssons Köksträdgård,
Trädgårdskonster av Eva Londons,

Elisabeth Svalin'in 'Den gröna labyrinten, Labyrinter i trädgårdar och i människans historia',
'Strinberg som trädgårdsmästare' och 'Scandinaviska Trädgårdar'...
Monique
Lena Israelssons, Handbok för köksträdgården, min absolut bästa.
Gamla tanter lägger inte ägg, min absoluta favorit.

Är inte vintern ovanligt lååååång, fryser, halkar, skrapar bil, snorar, trött på vinterkläder och glor fåfängt i backen efter vårtecken.


ohmy.gif VAAAR är VÅÅÅREN unsure.gif
KURT
CITAT (Hannele @ 26-02-2003, 21:48)
Visst kan man hitta en del roligt på antikvariat och loppmarknader,
hittade Ulla Molins "På balkong och terass",
där hon hade ett litet träd i flätad tvättkorg!!  :o

Det finns ju dessutom gröna antikvariat tex http://www.bokfloran.se/
Iris i V-botten
CITAT (Monique @ 26-02-2003, 22:36)
ohmy.gif VAAAR är VÅÅÅREN unsure.gif

Här är våren!!!!!!!!!!!
Senaste 14 dagarna har tempen varierat mellan + 1-8 grader på dagarna. Visserligen ganska kalla nätter, så vi har fortfarande snö kvar.
Jag har fått skotta snö över lökarna som kommit upp . Vill inte att de ska frysa bort om våren skulle ångra sig här med.
Monique
biggrin.gif Iris

Kan du maila ner lite vår till Skåne ? wub.gif
Iris i V-botten
CITAT (Monique @ 27-02-2003, 08:10)
:
Kan du maila ner lite vår till Skåne ? wub.gif


På ett villkor.... att du skickar lite av din skånska mylla .
smile.gif
Fialotta
Jag vill oxå ha våååår...
vad ska jag skicka då?
Ska vi dela på snön för den har jag gott om här o frost på träden...
som ett vykort ungefär rolleyes.gif
Iris i V-botten
Du bidrar ju redan med en vacker vårblomma så det räcker.
rolleyes.gif
Men lite skärgårdsluft skulle sitta fint. biggrin.gif
*Felix matte*
Vi har haft vår med många plusgrader
Nu har vi -9 och is,is,is överallt.
och jag vill inte ha mer snö.

Stannar inne i stugvärmen och drömmer om
sommar med sol och värme och vackra blomster wub.gif
Sylvia
CITAT (Iris i V-botten @ 28-02-2003, 07:01)
Men lite skärgårdsluft skulle sitta fint. biggrin.gif

Skärgårdsluften just nu är inget att ha, gråtrist och kallt.... men kom igen på somamren!!!!! rolleyes.gif
Fialotta
CITAT (Sylvia @ 28-02-2003, 19:32)
CITAT (Iris i V-botten @ 28-02-2003, 07:01)
Men lite skärgårdsluft skulle sitta fint. biggrin.gif

Skärgårdsluften just nu är inget att ha, gråtrist och kallt.... men kom igen på somamren!!!!! rolleyes.gif

Jovisst är det grått o kallt...
men vi vet ju att det kommer en våååår o sommar, så vi väntar med spänning eller hur? rolleyes.gif

Välkommen snart våren unsure.gif rolleyes.gif unsure.gif
Smulan
Såg idag en trevlig bok på rean.
Minns inte titeln, men den handlar om äpplen. Beskrivning av de olika sorterna samt en himla massa goa recept, och en massa fina bilder.
Ska kolla i portmonän om den tillåter köp. annars får jag vänta tills de rear ut reaböckerna till halva reapriset och hoppas den finns kvar.

//Smulan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon