Full version: Prestationsångest...
Björkhagen
Eftersom jag inte har egna rekord att stoltsera med tänkte jag dela med mig av några jag hittade i ett reklamblad för någon vecka sedan.
Läs och förundras...

Citat:
"Har du odlat blommor, grönsaker och frukter som du är stolt över, som grannara avundas dig...
Nåja. En solros i Holland blev 7,76 m hög, en gurka i England var 1,1 meter lång och en citron i Kalifornien vägde 3,88 kilo.
Luis Carrasco i Chile har på ett enda träd ympat in aprikoser, körbär, nektariner, plommon och persikor.
På Kanarieöarna: 473 bananer i en enda klase. I Australien: 5 470 rosor blommade på samma buske. I USA: 837 blommor på en enda solros. En stor potatis på 3,5 kilo plockades upp i England 1994.
Andra rekord: En jordgubbe på 231 gram. en tomat på 3,51 kilo. En lök på 7,31 kilo. En rädisa på 31,1 kilo." ohmy.gif ohmy.gif
Slut citat

Och jag i lilla skåne är lycklig för att jag i förmiddags kunde plocka upp en morot (ca 7 cm lång), sköja under kranen och äta som den är. Det räcker för att jag skall känna mig nöjd över denna säsongen, i fjol hann morötterna frysa bort...

/Björkhagen
Fredi
Så frågan är om storleken har betydelse?
gammelnalle
CITAT (Björkhagen @ 14-09-2004, 17:00)
Eftersom jag inte har egna rekord att stoltsera med tänkte jag dela med mig av några jag hittade i ett reklamblad för någon vecka sedan.
Läs och förundras...

Citat:
"Har du odlat blommor, grönsaker och frukter som du är stolt över, som grannara avundas dig...
Nåja. En solros i Holland blev 7,76 m hög, en gurka i England var 1,1 meter lång och en citron i Kalifornien vägde 3,88 kilo.
Luis Carrasco i Chile har på ett enda träd ympat in aprikoser, körbär, nektariner, plommon och persikor.
På Kanarieöarna: 473 bananer i en enda klase. I Australien: 5 470 rosor blommade på samma buske. I USA: 837 blommor på en enda solros. En stor potatis på 3,5 kilo plockades upp i England 1994.
Andra rekord: En jordgubbe på 231 gram. en tomat på 3,51 kilo. En lök på 7,31 kilo. En rädisa på 31,1 kilo." ohmy.gif ohmy.gif
Slut citat

Och jag i lilla skåne är lycklig för att jag i förmiddags kunde plocka upp en morot (ca 7 cm lång), sköja under kranen och äta som den är. Det räcker för att jag skall känna mig nöjd över denna säsongen, i fjol hann morötterna frysa bort...

/Björkhagen

Du måste ha egna rekord!!! det är lag på det!!!

och egna rekord har vi alla.... men de skall bara jämföras mot det egna...

Jag är helt övertygad om att DIN morot smakade så mycket bättre än "världens största"...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Härligt att det finns fler som är "nöjd" med sitt resultat.
Bara njut av trädgårdens fröjder.
nilla
Frågan är om man hinner njuta av sin rosbuske om man lägger tiden på att räkna rosorna när de är så många... nä, då sitter jag hellre bredvid och sniffar.
Min Pilgrim är fortfarande fantastisk och luktärterna har precis börjat blomma. Bättre sent än aldrig!

Och visst är det så att egenodlade morötter alltid är världens godaste rolleyes.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon