Eva i Norrköping
Förra sommaren byggde vi en liten damm (1mx1m d50 cm). Den är kaklad i botten och kantas av storgatsten, i övrigt gjuten i vattenfast betong. Hann aldrig skaffa pump eftersom el inte var framdraget. Hade dock inga problem med alger, däremot myggor.
Nu i vår vill jag skaffa en liten pump som cirkulerar vattnet, och så vill jag ha något som vattnet bara porlar ur från ett hörn. Kan tänka mig en groda som halvt döljs under några växter.
Men vad för slags pump ska jag ha? Har försökt läsa lite broschyrer men tycker inte jag hittar något som kan tänkas passa. Jättetacksam för tips!
e_sedell
Till din damm behövs ju bara en liten pump. Hör med ett gardencenter, dom hjälper dej säkert. Har du testat ett söka på internet?
Eva i Norrköping
Jovisst har jag kollat på nätet, det finns ju massor med damm-sajter. Problemet är bara att försöka hitta nåt som man inte vet vad det är... om ni förstår vad jag menar. Jag skulle gärna vilja ha ett konkret tips, modellen den och den, alltså. Men det kanske finns hur många modeller som helst, och olika fabrikat?
e_sedell
jag skulle nog tro det! De spelar nog inte så stor roll vad du har för pump, bara den ha rätt kapasitet. Om du åker till Billbäck (i svärtinge) så har de många olika pumpar hemma, de har ju en hel del vattenväxter med.
Pellepop
Jäpp !
Billbäcks är ok, men jag tror nog att dom är billigare på coop. ?
Själv har jag bara en liten damm men jag har hävert från en brunn bredvid så jag behöver ingen där. Men snart ska jag bygga en jäääätttestor damm som ska gå att bada i då kan det nog behövas en eller ett par pumpar modell större !!? Ska försöka dokumentera hela projektet och återkomma med bilder. Kan knappt hälla mig ! Kung Bore ta med dig tjälen och dra !!!



tongue.gif Pelle
Månsare
Hejsan Eva.
Om du bara vill ha lite cirkulation, så har Bauhaus en lite pumb
den är lika stor som en tändsticksask.
Jag har själv en sån som jag har satt till en groda som sprutar vatten.
Lycka till.
MVH Anders.
Eva i Norrköping
Var finns Bauhaus? I stockholm antar jag...? Lät behändigt det där med storleken som en tändsticksask.
Sofia
Här finns Bauhaus:

260 61 Hyllinge Brännaregatan 2
177 38 Järfälla - Barkaby Enköpingsvägen 41
246 42 Löddeköpinge - Center Syd Handelsvägen 1
215 86 Malmö - Svågertorp Nornegatan 8
145 63 Norsborg - Botkyrka Segersbyvägen 26
142 51 Skogås - Länna Gamla Nynäsvägen 600
451 76 Uddevalla - Torp Köpcentrum Hedkärr 103
753 23 Uppsala Verkstadsgatan 16
Eva i Norrköping
Tack Sofia! Det varl ite långt bort, dock... Får se om jag hittar något på närmare håll. Hälsn

Eva
Pellepop
Eva, du kan kika på micropumpen på www.damm.nu och ev köpa därifrån.
Eva i Norrköping
Se där, det var ju ett tips! Men - den verkar kanske lite väl liten....vår damm är ju i alla fall på en 150-200 liter. Kanske måste satsa på någon mellanvariant.
kerstin z5-6
Pellepop har du några mått på din blivande damm -låter spännande laugh.gif
De flesta jag känner som byggt damm klagar över att de byggde en för liten , och vill utöka.
Själv är jag nöjd med min (8x4 m ca)
Den ende som badat är maken (av misstag ) samt div hundar tongue.gif
Pellepop
Hej Kerstin !

Vad gjorde han då gubben din, hade ni kräftskiva kanske ??
Hade nog tänkt mig att dammen skulle vara ungefär som din, lite bredare bara. Det blir faktiskt min fjärde damm som jag gör. Mycket slit men det är ju så otroligt kul !!

// Pelle
kerstin z5-6
Han lutade sig framåt för att beskåda sin fisk laugh.gif
Inte så mycket som en lättöl ..konstigt vad fisk är spännande
Följer ditt bygge med stort intresse smile.gif
e_sedell
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Norrköping
Nu har jag varit och införskaffat en liten pump! Den där micromodellen, som en tändsticksask. Men nu kommer nästa problem - filter! Det var ju inget sådant till, och det går inte att ansluta ett till den här lilla.... sad.gif
Har jag gjort ett felköp kanske? Skulle ha satsat på en annan modell.... Eller kan man ha ett filter separat i dammen? Då krävs ju en pump till den också antar jag... Suck...
e_sedell
Det går nog på något vis. Vill man så går det, men frågan är om pumpen blir överansträngd av det, och hur mycket smuts den tål. Tål den det smutset som du har i dammen så är det ju lungt...........
TobbeGarden
Vattenliv.nu är väldigt bra när det gäller Dammtillbehör. Jag handlar bara med dom. Det är ett postorderföretag . Hållbara produkter som håller i längden.
Hannele
Men nu har Eva redan handlat... räcker det? Utan filter.
I en balja.

undrar
en som inte fattar hur det hela fungerar
Virgo
hej,

Om det är den pump (bilden)



så syns det inte var den tar in vattnet, men förmodar att det är på den sidan, tändsticksasken är.

Man kan bygga in pumpen i en filtermatta som köpes i akvarieaffären.
Filtermattan är blå och håller i evighet.
Köp en bit 1x1x3 dm . Snitta upp kortsidan 1,5ggr pumpens längd, gröp ur lite så pumpen får plats och gör hål för utloppet, så att munstycket går ut en bit. Kläm ihop med breda gummisnoddar och vips har du ett filter.
Filtret rengörs efter behov genom att skölja bort smutsen i en hink. Smutsvattnet användes till att vattna grönsaks/blomlandet med.
Eva i Norrköping
Ja, det är den du visar på bilden, Virgo! Just nu är jag för trött för att fatta vad du menar, men det låter helt klart som ett tips värt att försöka. Maken får ta sig an projektet, det är ändå han som vill ha kristallklart vatten i dammen, så man ser hans fina mosaikläggning i form av en skata i botten...! biggrin.gif
Själv ska jag gjuta en form av mitt ansikte i vattenfast betong, som ska ligga i vattenytan och skåda upp i himlen...
Hannele
Jag ska ha en liten pump i en stor kruka, ca 20 l.
Då behövs det väl inga filter och mattor och...??
Kana
Mmm, jag tänkte köpa precis den pyttelilla pumpen och stoppa i en zinkbalja från Ikea med lite fina stenar i... kan ge liv till balkongen. Jag hade inte tänkt ha filter eller någonting utan bara fylla på vatten då och då?

K.
Eva i Norrköping
Jag kan inte tänkam ig att det behövs filter egentligen, om man inte har fiskar, eller kräver mycket rent vatten. För min del skulle det kvitta men maken måste få sin vilja fram ibland också... tongue.gif
Pumpen håller ju vattnet i rörelse, och då blir det väl inte lika algbeväxt heller. Och en liten kruka eller balja är ju lätt att byta ut vattnet i också.
Virgo
hej,

I sådana småbaljor behövs inget filter. Blir vattnet skitigt eller grönt av alger, så är det bara att tömma ut vattnet och rengöra. Viktigt att en sån balja inte står i direkt solljus hela dagen och tänk på att stänga av pumpen innan den tas ur vattnet, annars får ni köpa ny pump.
Kana
Ajaj... inte direkt solljus hela dagen, det kan bli problem... antar att jag kan maka in den under balkongbordet på dagarna dock tongue.gif Är det någon som vet om det finns någon butik i Göteborg som säljer flytväxter? Jag fick inspiration av en annan tråd att stoppa en dyblad i baljan! rolleyes.gif

K.
Virgo
Trädgårdsmästarna brukar ha avdelning med vattenväxter.
Men dessa flytväxter t.ex vattenhyacint är frostkänsliga.
tom IKEA brukar ha vattenväxter, som de säljer som prydnadsväxter!
Hannele
Plantagen i Kärra har vattenväxter,
ska nog själv ta en titt på dem. rolleyes.gif
Kana
Nu har pump införskaffats men till min stora förtrytelse hade Ikea här i Göteborg inte tagit hem den perfekta zinkbalja jag spanat in i katalogen att göra minidamm av. mad.gif Som tur är ska vi en tur ner mot Danmark i helgen så det får bli en titt in på Ikea i Helsingborg eller Malmö! Vi hade roligt när vi testade pumpen i diskhon i alla fall tongue.gif Så får vi se vad det kan bli för växter när vi väl har ett kärl att stoppa dem i...

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon