adrian
De är otroligt vackra och bisarra dessa växter, och det är faktiskt svårt att få kläm på vad som är vad i själva "blommorna"...

Hur kan naturen ha skapat så underliga växter...(?).












Mer om Taccan på denna sida...
Copycat
Hejsan Adrian ! Man tappar andan, så vacker är hon. Hur lätt/svårt är det att ha ihjäl denna vackra skapelse? Jag skulle jättegärna vilja ha, men är lite för mycket för att övervattna mina stackare här hemma. wub.gif
adrian
Jag har faktiskt inte så stor erfarenhet av dessa, men har samlat på mig en hel del information från olika odlare...

Det var också ett tv program om dessa för ett tag sedan...

Utmaningar är alltid kul... biggrin.gif

Köttätare + Orkidéer kommer ju ifrån samma ställen så det borde nog gå...
smile.gif

Dom är stora som 17... smile.gif
Fredi
Wow! En sån planta skulle få mig att bry mig om mina inhomhusväxter!
Copycat
Hejsan Adrian ! Är dom besläktade med Orkidéer? Om dom är det så var det nog inte min blomma trots allt. Jag köpte en jättefin Phalaenopsis, men den lyckades jag naturligtvis ta ihjäl. Men den levde ett par månader i alla fall. Om "Djävulsblomman" däremot vill ha lite vått om fötterna, då är det här rätta stället. Hur vill hon ha det, tror du? wub.gif
renate
Vilken vacker blomma,den kunde jag tänka mig att ha,mina Orkideer har klarat sig hos mig de blommar oavbrutet,om de är släkt med varandra så skulle det kanske gå även hos mig.
adrian
Taccan är inte av orkidéesläkt.
Lite om skötseln:
Ställ den ej dragit
Tycker om fukt och fuktig jord
Vill inte bli ståendes i vatten
Samlar vatten i bladvecken hjälper till att bkilda nya blomknoppar.
Duscha ofta
Halvsoligt
Klipp av blomstjälken efter blomning
Planteras om vart annat år.
Helen i Piteå Zon 5
För att klara av Taccan så ska dom stå i ett odlingsskåp med allt vad det innebär, den går inte att få till överleva i vanlig rumsmiljö, det är en växt för den som verkligen gillar utmaning. / Helen
adrian
Jag antar att du för att göra ett sådant uttalande har haft så pass många Taccor att du med egen erfarenhet VET att det är omöjligt?

I annat fall bör du skriva vad du "TROR".. tongue.gif

För har man INTE provat själv mer än en växt så tycker jag inte att man kan skriva nåt sånt.

Jag har provat mängder av olika sätt att föröka växter samt olika placeringar i väderstreck, terrarium, källare samt växthus och utomhus.

På så sätt så kan jag säga vad JAG tror och provat men andra kan lyckas med det som jag ej lyckades med...

(man ska aldrig säga aldrig... smile.gif )

Om jag får en att överleva vad säger du då?

Du verkar ju rätt säker på att det är OMÖJLIGT?

Många klipper och klistrar på nätet eller gör uttalanden om växter, men jag undrar hur många som verkligen gör det av egen erfarenhet...


wacko.gif smile.gif
GoSatta
en snabb runtsurfning säger ju iaf att det är fullt möjligt i inomhus miljö men kanske inte det lättaste. Jag vart sugen på en iaf, synd att man har så dåligt med plats bara =)
Xelma
Jag har haft en tacca, den slängde jag till slut när alla blad var fult bruna i kanterna. Om odlingsskåp har jag också hört, men jag var nog mest dålig på att spraya och hålla jämn fuktighet...

Men den har även fina (stora) blad, veckade och väldigt styva.

Min blommade om en gång, så den var inte svår med det, dock en liten blomma. Säkert dåligt med näring...
adrian
Man kan ge dem näring och men det bör nog vara rätt mängd, för mycket är inte för bra...
(enligt gröna rum...)
Åsa K, zon 1
Jag har också haft en "tacca" wink.gif

Och det är ett tvång att ha ett odlingsskåp där man kan hålla hög fuktighet. Det var det besked jag fick när jag köpte den...men jag tänkte att det ordnar sig nog med att jag sprayar den.

Det ordnade sig inte....utan den fick bruna blad och de nya blomknopparna torkade in.

Kan man ge den ett terarium med hög fuktighet och belysning så är det fullt möjligt att odla denna märkliga och vackra växt wacko.gif

Men det är en rejäl utmaning. Priset låg då på ca 400,-/planta men det är 2 år sedan.
amaira
Ååååhhh så vacker!!!
Boxbum
Vilken skönhet, bland dom vackraste blommor jag någonsin sett tror jag:-)
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (adrian @ 17-09-2004, 09:27)
Jag antar att du för att göra ett sådant uttalande har haft så pass många Taccor att du med egen erfarenhet VET att det är omöjligt?

I annat fall bör du skriva vad du "TROR".. tongue.gif

För har man INTE provat själv mer än en växt så tycker jag inte att man kan skriva nåt sånt.

Jag har provat mängder av olika sätt att föröka växter samt olika placeringar i väderstreck, terrarium, källare samt växthus och utomhus.

På så sätt så kan jag säga vad JAG tror och provat men andra kan lyckas med det som jag ej lyckades med...

(man ska aldrig säga aldrig... smile.gif )

Om jag får en att överleva vad säger du då?

Du verkar ju rätt säker på att det är OMÖJLIGT?

Många klipper och klistrar på nätet eller gör uttalanden om växter, men jag undrar hur många som verkligen gör det av egen erfarenhet...


wacko.gif  :)

Det var absolut inte min mening med att säga att jag VET, min enda erfenhet består i att jag har många år jobbat på en blomsteraffär, och för några år sedan beställde vi hem några få ex. av just Tacca. Med den beställningen så fick vi ett inf.blad om att det var inte så stor idé att sälja den till kunder som inte hade möjlighet att odla den i odlingsskåp med den fuktighet, värme och ljus som behövdes. Eftersom Taccaplantan var väldigt dyr, så var det inte mer än rätt att vi inf. kunderna om det. Sen skötte vi om efter konstens ALLA regler och med den kunskapen som vi har inom vår affär Taccorna, men vi fick inte en enda att överleva, (tror det var 4st) En kund köpte en Tacca, han hade stor erfarenhet enligt honom själv på lite ovanligare växter, men även för honom torkade bladen in och plantan dog. Nu hoppas jag INTE att jag har fått någon att avstå från köp av plantan, det var inte meningen, man vet ju ALDRIG förrän man har prövat, precis som du säger Adrian. Själv så hoppas jag naturligtvis att du ska lyckas, du får väl berätta hur det går, men glöm inte att du har ju STOR erfarenhet av exotiskt och har kanske andra möjligheter och kunskap och det har ju inte alla. / Helen
Caprice
Hejsan Adrian,
den är verkligen vacker...!

Så, har du din i ett odlingsskåp..?
Eller funkar det ändå...?



Caprice
koko
Vi har ju fönster i vårt badrum, åt väster, kan det vara nåt, eller är jag bara jättekorkad nu? Tänkte att vi duschar både varmt och länge nästan varje dag...
blink.gif tongue.gif

Den var verkligen otroligt vacker!! wub.gif
zaaritha
Javisst är den vacker--men lite "kuslig" på nå´t sätt!
Ser trolsk ut!!
Min svärmor har en i ett glasskåp, jag brukar titta på den, men........
Christoffer
Strålande vacker! En sådan skulle jag vilja se i verkligheten!!!

Hur kommer plantorna på posten om man beställer från BrutalaBlommor?

Finns det frö till Djävulsblomman?
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, frön till Tacca finns att köpa hos Thompson & Morgan, både svart och vit form. /Helen
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/lis.../full-index/t/2
kerstin z5-6
Kanske ska pröva den igen då -fick dock inte upp nån från frö , och misslyckades totalt i rumsmiljö,med köpes -men i växthusmiljön vid innedammen borde den väl trivas smile.gif
Exotic
OjjjOjjjOjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj laugh.gif ohmy.gif rolleyes.gif wub.gif smile.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
Blev helt tagen av denna skönheten adrian wub.gif
Måste bara prova och se om jman klarar en sådan darling smile.gif
adrian
Vi säljer både frön och hela plantor, men fröna är nog slut...
När man sår dem är det lite speciellt tillvägagångssätt...

Plantorna kan vi skicka, vi får bygga kartongerna själv och det är lite bökigt men det går... tongue.gif

En gång var vi 3 st för att slå in en jättestor N.Maxima (det var som att slå in en julgran, fast värre)

Vi sålde dem för 290:- (och inköpspriset är 248:- + moms)

Blomsterbutikerna ÄR mycket dyra och vi håller LÅGA priser på stora och svårare växter...

Vi har en del växter så pass billigt för att vi VILL att andra ska ha få en möjlighet att få prova på en roligt växt utan att det ska kosta skjortan.


Genom att handla av oss så blir detta möjligt, för vi ser inte till VINSTEN utan vi gör detta för att det är KUL/ROLIGT/LÄRORIKT/UNDERHÅLLANDE
Mvh
Exotic
Nej inte slut sad.gif

Jag blev ju Tok-Kär i denna snyggingen wub.gif

Jag ställer mig snällt i kö och hoppas att jag har Nr 1 laugh.gif rolleyes.gif

så hoppas jag att det blir många fler så att du kan beställa flera smile.gif

Man får leva på hoppet ...Hopp...Hopp smile.gif

Exotic

wub.gif
Zazu
rara växter har frö till både den vita och den svarta taccan......

mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon