Full version: Lilja
humla
Fick idag dessa underbara liljor av min mamma (som köpt dem).



De luktar underbart!! wub.gif

Skulle vara jättekul att själv kunna odla sådanahära, och ta in!

Har ingen kunskap om liljeodling överhuvudtaget.

Går denna sorten att odla? Sår man frön eller? Hur växer de? Övervintrar de?

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

/ELin blink.gif
kerstin z5-6
Klar man kan .. Gissar att din heter Mona Lisa -

De köper man som lökar-på våren
Den du frågar om tillhör gruppen orientale -gissar jag i alla fall -Stark doft stoora blommor -går bra upp till z 6 minst
Kan krukodlas första säsong för tidig blommning -Annars blommar de i juli-augusti och återkommer år från år med fler stänglar
Här är min favorit Lilium Siberia
Eurobulb -verberge har stort urval from februari
kan beställas via nätet . laugh.gif
Vill ha sol rik jord och väldränerat


dagens bukett
Norrland
Hej Humla!

Visst kan du odla så där vackra liljor! Vet inte vad din sort heter det finns mängder av olika liljor i olika färger. Alla lika bedårande! Liljor är lökar som du sätter på våren eller köper i kruka (då har den kommit en bit på vägen). Men det är billigare att sätta lök. På förpackninen står hur hög den blir och hur du ska plantera den.

Lycka till!

MVH

Norrland rolleyes.gif
humla
TACK för era snabba svar!! smile.gif

Vad KUL att det gick!! Det måste jag göra till våren.

Kerstin; Din favoritlilja var jättefin! Doftar den mycket också? Hur stor är den? Hur gammal är den? Hur många blommor blir det på den?

*Undrar varför jag aldrig sett dessa blommor någonstans*, men vet man inte vda man letar efter, är det svårt att hitta det förstås.

Jättekul att det gick!! wub.gif
kerstin z5-6
Tja klickade du på dagens bukett bild 2 -ganska nyss inlagd i första svaret.. där ser du hur två ! lökar ser ut år tre ...de har väl sådär en 6 blomställningar vardera -blomman är en mindre tallrik även om jag har små tummar :)Bild 1 Den doftar så jag måste ha den i uterummet/ annars storknar man -jättefin parfymdoft
Caprice
Humla:
Här är en bra sida om liljor...
Liljor


"Marrakech"

Caprice
humla
CITAT (Caprice @ 17-09-2004, 19:50)
Här är en bra sida om liljor...
Liljor

Tack, det var en jättebra länk!!!

De verkar ju inte helt lättskötta. Bra att ha lite info när man ska välja sort i liljedjungeln... Man måste ju inte börja med den svåraste sorten.

/Elin smile.gif
Caprice
Njae, de är nog inte särskilt svårskötta... Det värsta är liljebaggarna... mad.gif mad.gif ´



Caprice
Fenja
Tack för den länken Åsa! wub.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon