Annelie
Hej på er denna strålande underbara vinterdag!

Jag tycker mycket om ordspråk och idag hittade jag ett bra.

"Hur mycket oftare blir man inte stucken av en ros än bränd av en nässla"

Den tyckte jag om! smile.gif Jag har ingen aning om vem som kläckt dessa kloka ord. Någon som vet?
Tommy
Jag har ingen aning heller men jag tycker snarare att "Det blir aldrig som man tänkt sig" är ett mer passande trädgårdsordspråk...
Hannele
"Man ska inte ha större trädgård än
att ens karl klarar av att sköta den."
Mariann
Ha,ha laugh.gif den va bra Hannele!
Betty
Jag har en trädgårdsbok som heter "De bästa växterna för tomt och trädgård" . På första uppslaget finns ett kinesiskt ordspråk som lyder så här:
"Vill du bli lycklig en dag,
så drick en flaska vin.
Vill du bli lycklig en månad,
så skaffa dej en kvinna.
Vill du bli lycklig hela livet,
så skaffa dej en trädgård."
Kaja Lund
"Det fina med snö är att min gräsmatta ser lika fin ut som grannarnas!"
Sylvia
Jag har sett små söta böcker med trädgårdsaforismer - kan tänkas sådana även finns på bokrean, så man kan passa på o köpa!
Eva i Skåne
CITAT (Hannele @ 18-02-2003, 13:13)
"Man ska inte ha större trädgård än
att ens karl klarar av att sköta den."

Haha säger jag också.

För 10-15 år sedan när jag hade två bebisar och två lite större barn (och inget trädgårdsintresse) drabbades min man av gröna-vågen känslor och tyckte att vi skulle ha koloni. Han är uppvuxen med självhushållning av grönsaker och bär och han hade storstilade planer. Han skulle odla allt och för att få plats hyrde han två odlingslotter biggrin.gif laugh.gif och sen började missväxten biggrin.gif Han sådde ambitiöst massor, men herregud, rensa ogräs, det var inte lika kul. Varje gång jag kom promenerande med barnaskaran stod han lutad mot hackan och pratade med grannen på andra sidan häcken.
Tro inte jag är elak och ironiserar. Det var så.
Barnen och jag plockade massor av bär (jag tror jag har gamla vinbär i frysen ännu unsure.gif ), men någon grönsaksskörd att skryta med blev det inte.
Vi tillbringade sköna sommardagar där, det ska erkännas. Barnen kunde krypa omkring och de större hade ett tält där osv, men tomten wink.gif blink.gif wacko.gif Den blev mer och mer misskött och efter några år gav maken upp. Hyresavtalet sades upp och koloniföreningen kliade sitt hår. Vad ska man göra med denna ogräsodling? wink.gif
Det slutade med att de plöjde upp hela stycket, rev upp alla buskar, sågade ner äppleträden som vi satt de första åren och gjorde grönområde av hela plätten. sad.gif Det där med äppleträden har jag fortfarande svårt att smälta. De kunde ju fått stå kvar i gräsmattan till glädje för andra kolonister, men icke.

Senare fick jag överta mina föräldrars sommarstuga och nu har jag fått intresse för trädgård, men att räkna med mannens bidrag till skötseln, nej, då får man nöja sig med en balkonglåda laugh.gif biggrin.gif smile.gif
mynta
"Den som gräver en grop åt andra, ska se till att få ordentligt betalt för jobbet" tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon