Full version: Äpplen
kristerh
Varför är det så tror ni att de som har äppelträn köper sina äpplen i mataffären? har lagt märke till det hos mina grannar, äppelträden dignar av ätklara äpplen men ingen plockar dem, har mött dem i affären plockandes äpplen, unsure.gif själv är jag galen i svenska äpplen och har ätit upp alla mina (har bara 2 st kvar i trädet) skulle aldrig falla mig in att handla dessa importerade konstiga äpplen så länge det finns svenskodlade och gärna egna.
krister
Ciczi
Det kan ju vara så att de inte har intresset att bry sig om sina äpplen eller så är det ren lathet och så tycker man att importerade, besprutade och vaxade äpplen som transporterats runt halva jorden är godare?

Gillar svenska äpplen jag med. Särskillt Lobo! wub.gif

Ciczi
kristerh
CITAT (ciczi @ 19-09-2004, 11:16)
Det kan ju vara så att de inte har intresset att bry sig om sina äpplen eller så är det ren lathet och så tycker man att importerade, besprutade och vaxade äpplen som transporterats runt halva jorden är godare?

Gillar svenska äpplen jag med. Särskillt Lobo! wub.gif

Ciczi

Håller med, lobo är det godaste äpplet som finns rolleyes.gif har dock inget sådant själv, mina föräldrar hade ett som jag brukade länsa.
krister
TeliaNet
kan det vara så att grannarna har en sur sort somde inte tycker om?
Ciczi
Visst är Lobo gott! Mina föräldrar har ett under uppväxt... Det blir nog några äpplen att palla i år!

Ciczi
pejori
har inga äppelträd längre. (ingen trädgård) men jag tillhör dom som köper äpplen. smile.gif smile.gif tycker inte om våra inhemska.
tycker dom köpta är godare. både grandy smith och gala som är favon wub.gif wub.gif
carren
Jag har 10 äppelträd som riktigt knakar av frukt - och kommer att äta en handfull av alla dessa hundratals. Vet inte hur många kärror med äpplen vi kört ut i skogen, över 20 än så länge och då hänger det mängder kvar i träden...

Jag älskar dock egenodlade äpplen, bara inte våra, för nästan varje träd är så angripet av skorv att fruken är fullständigt oätlig. Lägg till det en invasion av fruktmögel som fått äpplena att bli små otäcka mumier rdan på trädet så fins de en förklaring till varflr jag kommer att bära hem en påse äpplen från ICA idag. Tyvärr, hoppas att äpplena blir finare ett annat år.

Dessutom är de flesta träden av vintersort och vi har varken lagringsmöjlighet eller lust att greja med att linda in äpplen ett och ett. Därför förblir tyvärr den mesta fruken oäten här hemma.
wolkenkrabber
svenska äpplen är bäst, ändån gör vi cider på dom för att vi itne får importera eller sälja dom typ utan vi ska ha italienska äpplen med 1cm tjockt stak som e mjöliga eller förstora och smaklösa, äpplen ska vara syrliga och tunnskalig, typ discovery eller lobo mm, köpper nästan aldrig äpplen, bara när det finns svenska
netaave
Finns det nån i Uppsalatrakten som har äpplen ni tänker köra ut i skogen så tar jag gärna lite.
Är dock inte intresserad av fallfrukt, men gärna lagringsbara.

Vi tog bort vårt äppelträd för att det blev så mörkt i köket när det växte upp.
Vi funderar nu på att sätta ett familjeträd i höst, alltså ett äppel - päron - plommonträd.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (netaave @ 19-09-2004, 16:54)
Vi funderar nu på att sätta ett familjeträd i höst, alltså ett äppel - päron - plommonträd.

Vem har lyckats göra ett äppel - päron - plommonträd? ohmy.gif
Sommartorparn
CITAT (carren @ 19-09-2004, 15:18)
Dessutom är de flesta träden av vintersort och vi har varken lagringsmöjlighet eller lust att greja med att linda in äpplen ett och ett. Därför förblir tyvärr den mesta fruken oäten här hemma.

Alltså, man behöver inte greja med att linda in äpplen ett och ett. (Är det någon som gör det?) Enklare att då och då titta ned i äppellådan och ta bort sådana som blivit dåliga.

Jag bor i lägenhet och slänger ner mina vinteräpplen i en stor låda på balkongen (ett par sorter, några för ätning och några för kakor). Isolerar med tidningar under, och ett kasserat ulltäcke över (Går säkert att göra mera proffsiga lösningar, t.ex. snickra låda, isolera med frigolit.....) Hur som helst, på detta sätt har jag ibland förvarat äpplen ända till påsk. Något år har det blivit köldknäpp på 20 grader som jag missat flytta in äpplena. Då har dom frusit och fått gå till mos på direkten. Men ner till 10 grader klarar dom utan problem. Äpplen värmer varandra. Tack vare dessa äpplen kan jag när som helst under vintern göra mig en äppelkaka eller paj. Går ej att göra på "köpeäpplen". Menlös smak! Framåt mars/april blir äpplena lite skrumpna och resten får gå till mos.
Kattgräs
Våra äpplen är sommaräpplen, så det går helt enkelt inte att lagra dem annat än som mos eller i kakor/pajer.

I år har det varit mycket Monilia i träden och det har inte alls blivit så mycket frukt som förra året i våra träd.

Det kan också vara så, att äpplena helt enkelt inte är goda att äta hos de som handlar äpplen i affären.

Men jag köper inte äpplen förrän det blir mer höst och vinter! Jag köper päron och nektariner i stället...
laugh.gif
renate
Jag har ett Sävstaholmträd,äpplerna är knallröda och jättegoda innan de mogar, de blir mjöliga så fort de är mogen.Till äppelkaka och mos är de goda med.Skatorna ärter upp de mesta av äpplerna,jag delar gärna med mig.Om jag köper äpple, så bara svenska så länge de finns,de är godast,Ingrid-Marie tycker jag om.Ska på äppelresa till Skåne i oktober.
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-09-2004, 16:57)
CITAT (netaave @ 19-09-2004, 16:54)

Vi funderar nu på att sätta ett familjeträd i höst, alltså ett äppel - päron - plommonträd.

Vem har lyckats göra ett äppel - päron - plommonträd? ohmy.gif

Man ympar in päron och plommongrenar på ett äppelträd.
Det går även att göra ett äppelträd med olika sorter på samma sätt.
Bra om man har liten trädgård och vill ha mycket.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte kunna få fast plommon och päronympar i äppelträd och vise versa de är helt enkelt inte så nära släkt att de brukar växa ihop därav min fråga, vem har lyckats med detta?

Det kan inte vara så att man flätat ihop 3 spön så att det ser ut som ett träd?
kristerh
Ett tips för att slippa maskätna äpplen nästa år:
köp ett limband som man sätter runt stammen, det finns någon insekt (vet inte vad det heter) (frostfjäril) som kryper upp längs stammen så här på hösten och lägger ägg i de vilande blomknopparna men sätter man ett limband så fastnar insekterna där rolleyes.gif mina äpplen har varit superfina i år
Har ett sk familjeträd.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Frostfjärilen tuggar på bladen inte på frukten, ofta kan de kaläta trädet på blad.


Mot äppelvecklaren och rönnbärsmalen som äter inuti frukten hjälper inte limringar för dessa flyger och kryper inte på stammen.
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-09-2004, 11:09)
Frostfjärilen tuggar på bladen inte på frukten, ofta kan de kaläta trädet på blad.


Mot äppelvecklaren och rönnbärsmalen som äter inuti frukten hjälper inte limringar för dessa flyger och kryper inte på stammen.

Då är det väl någon annan ohyra då wink.gif inte ett enda äpple behövde jag kassera i år.
krister
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-09-2004, 09:00)
Man brukar inte kunna få fast plommon och päronympar i äppelträd och vise versa de är helt enkelt inte så nära släkt att de brukar växa ihop därav min fråga, vem har lyckats med detta?

Det kan inte vara så att man flätat ihop 3 spön så att det ser ut som ett träd?

Har ingen aning om hur det går till men det har bara en stam iaf.
Vi har varit och kikat och det finns ju på de flesta handelsträdgårdar som säljer fruktträd.
Att jag kom på det var att jag såg på tv om att det gick, måste väl ha varit i ett trädgårdsprogram.
Ingen annan som såg det??
råse-marie
Jag har annonserat här och där för jag vill köpa äpplen...men inga svar sad.gif
OCh i affären finns det oftast inte ens svenska äpplen . mad.gif

Synd att man har sån liten tomt annars skulle jag ha egna äppelträd wub.gif
men man kan väl inte plantera på grannens tomt smile.gif biggrin.gif wub.gif
kristerh
CITAT (råse-marie @ 20-09-2004, 11:59)
Synd att man har sån liten tomt annars skulle jag ha egna äppelträd wub.gif
men man kan väl inte plantera på grannens tomt smile.gif biggrin.gif wub.gif

Det finns ju pelaräppelträd, de växer som en pelare och blir inte så breda tongue.gif eller gör som jag köp ett familjeträd, du kan hålla det mindre genom att klippa det lite varje år.
krister
netaave
kristerh!
Vad har du på ditt familjeträd?
Är det svårare att få frukt på än ett "vanligt"?
Krävs det någon speciell skötsel, jag menar vid beskärning t.ex.?
Posse
CITAT (kristerh @ 19-09-2004, 11:13)
Varför är det så tror ni att de som har äppelträn köper sina äpplen i mataffären?

Det känns väl som att det går lättare och snabbare att plocka äpplena i fruktdisken... rolleyes.gif
kristerh
CITAT (netaave @ 20-09-2004, 14:21)
kristerh!
Vad har du på ditt familjeträd?
Är det svårare att få frukt på än ett "vanligt"?
Krävs det någon speciell skötsel, jag menar vid beskärning t.ex.?

Nej, det kräver ingen xtra skötsel, du sköter det som vilket äppelträd som helst, det finns fyra eller fem olika äppelsorter på trädet som mognar vid olika tider, dessutom pollinerar de varandra, kommer inte på vilka sorter, kan kolla om du vill.
De är ympat en gren för varje sorts äpple på någon grundstam, det är inne på sitt andra år nu, förra året kom det inte så många äpplen som i år,
en gren fick så mycket frukt så den gick av (ovanför ympstället) i den kraftiga blåsten men det kommer nya skott,
Åk till en plantskola och titta på vad de har för sorter, det finns olika,
skriv upp dina favoriter innan så du vet vad de heter.
krister
råse-marie
CITAT (kristerh @ 20-09-2004, 12:46)
CITAT (råse-marie @ 20-09-2004, 11:59)

Synd att man har sån liten tomt annars skulle jag ha egna äppelträd wub.gif
men man kan väl inte plantera på grannens tomt smile.gif  :D  :wub:

Det finns ju pelaräppelträd, de växer som en pelare och blir inte så breda tongue.gif eller gör som jag köp ett familjeträd, du kan hålla det mindre genom att klippa det lite varje år.
krister

Ja jag ska fråga grannen om det kan funka med ett sånt träd på derass tomt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wink.gif
Maria R
"Jag har annonserat här och där för jag vill köpa äpplen...men inga svar
OCh i affären finns det oftast inte ens svenska äpplen . " Rose-Marie

Under oktober månad är det bara att hålla utkik i tidningen efter någon marknad som säljer svenska äpplen!

Såg t ex att Grönsöö ska ha äppelmarknad 9-10:e oktober.

Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon