Full version: Fönsterproblem
carol
Jag vet inte riktigt var jag ska ställa den här frågan, så jag gör det här. Fastän det inte är småprat... tongue.gif

Jag har rätt stora fönster i österläge som jag skulle vilja utnyttja lite bättre. Grejen är den att fönstret går liksom i linje med väggen så om jag ska hänga upp amplar så måste repen/kedjorna gå ända upp i taket en bit över gardinen. Det blir ju inte så snyggt, speciellt inte där jag har gardinkappa som dom göms bakom en bit och sen kommer upp ovanför. Någon som har tips förutom att bygga hyllor i fönstren?
Eva i Skåne
Jag har krokar i taket ca 15-20cm från väggen/ fönstret, annars slår ampeln emot. Då måste man ha kedjorna synliga, men vad gör det? Det är ju växten som drar blickarna till sig rolleyes.gif

Sådana amplar i rep med en tofs under finns även med små snäckor trädda på fiskelina (?), om du tycker det är snyggare.
Ewa L
Jag har den synliga delen av repen (dvs ovanför gardinen) av fiskelina, utan snäckor = osynlig!
Beror nog bara på hur tunga de blir.
netaave
Sätt en gardinstång i taket och låt gardinerna gå ända uppifrån och över hela väggen. Rama in fönstret med tyg liksom. Skitsnyggt tycker jag.
*Felix matte*
Kanske finns de att köpa än... jag hade ampelhållare som klämdes fast mellan fönsterbågarna... de var gjorda i plåt (metall) och vitmålade.
I dem hängde jag ganska tunga krukor. Nu har jag inte kvar någon... ska höra om någon av barnen fått dem och har kvar så fixar jag bild.

Har du letat i Järniabutik... tror att jag köpte dem där, fast det är många år sedan.
Hannele
Ernst i Sommartorpet gjorde massa olika förslag och lösningar... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon