CallEva på Öland
Hej där!
Vår första säsong att leva med pallkragar kan snart summeras:
Så här upplever jag det;
Som ni tidigare har noterat så fodrar denna odlingsform massor med vätska...
Rädisor och sallader; har aldrig haft så "snabba", stora och fina. Har alternerat dessa grödor mellan tre pallar och haft tror jag fem skördar av varje.
Rödbetor, bamsar, men alla gick i blom, (två sorter), för tidig sådd?
Morrot; (vintersort), kanonfina men de stack upp ovanför jorden så att ca fem centimeter är gröna. Skulle jag fyllt på med mera jord när jag såg tendensen?
Broccoli; massor
Gurkor; totalfiasko, kanske vattenbrist
Calle på Ön där solen finns
KURT
Kommentar:

Jag har också sett blommande rödbetor denna säsong, det har jag inte sett förrut. Jag inbillade mig att de kunde gå i blom om det var alltför torrt, men det har det ju definitivt inte varit!
lotta_
CITAT (CallEva på Öland @ 21-09-2004, 12:28)
Morrot; (vintersort), kanonfina men de stack upp ovanför jorden så att ca fem centimeter är gröna. Skulle jag fyllt på med mera jord när jag såg tendensen?

Egentligen bör man ha två pallkragar på höjd när man odlar sån´t som växer neråt, det hade inte jag i år (mitt första). När morötterna inte kunde växa nedåt längre så började de tryckas uppåt istället, då kupade jag dem - precis som man gör med potatis, och det funkade.
CallEva på Öland
Hej där Lotta!
Kanske du har rätt om att ha flera kragar på höjden, men morötterna är så enormt långa, har aldrig förr lyckats odla fram något liknande, men å andra sidan var detta en sort jag inte provat


Calle på Ön där vinden tränar inför hösten
mulle
Jag har haft pallkragar i fyra år nu och odlat det mesta i dem. Ingenting har misslyckats men jag har successivt övergått till att allt mer använda kragarna för de fleråriga - för hallon, jordärtskockor, sparris och övervintrande kryddor eftersom det ger mig minst besvär.
Ingrid på Västkusten
Hallon!

Det mesta med rötter är inte tokigt att ha två kragar på höjden och de torkar fktiskt ut lit emindre fort - jag börjar ge upp halvpallsformatet nu och tänker mer i EUpallkragsformat för där kan man klara enpallshöjder lättare.
Ett tipps är at göra en liten 'kulle' för emellanåt så tycker jag att jorden sätetr sig bra ( köpekodyngan eller 'påskogödsel' då).

Rödbetorna gick i blom ( iofs vitbeta men ändå) rättså snabbt här med till min förvåning. Men det har varit ett excellent år för lök av alla de slag...

Har Du provat å täcka med gräsklipp Calle?

Hälsar Ingrid
CallEva på Öland
Hej där Ingrid!
Nä jag har läst mycket om detta med "klipp" men har ingen uppsamlare till mitt maskineri...
Får väl fundera på att anställa en räfsare eller köpa till någon behållare...


Calle på Ön där vinden nu fått fart
Ingrid på Västkusten
Hej Calle!

Och jag ahr inte ens gräsmatta ;-)
men snälla grannar har uppsamlare och vet att jag gillar gräsklipp ;-)
CallEva på Öland
Hej där!
Ingen matta? unsure.gif
Skulle inte klara mig utan, ...dvs den får ge en bit när nya pallkragar ska ha plats och trädgårdslandet utökas...



Calle på Ön som slutat skaka efter gårdagens jordbävning
vickeva
CITAT (mulle @ 21-09-2004, 16:15)
Jag har haft pallkragar i fyra år nu och odlat det mesta i dem. Ingenting har misslyckats men jag har successivt övergått till att allt mer använda kragarna för de fleråriga - för hallon, jordärtskockor, sparris och övervintrande kryddor eftersom det ger mig minst besvär.

AAAAAAAA äntligen någon som provat hallon i kragar... har försökt fråga, men inte fått svar.. kanske du kan svara...
Funkar det med två kragar och markduk i botten, eller behöver hallon mer rotutrymme?

min tråd
mulle
Hej Vivecka!
Jag odlar hallonen i en enda krage.
Eftersom jag har god jord grävde jag bara bort grässvålen och fyllde på med ny mylla. Sedan dess har jag årligen matat hallonen med kogödsel och gräsklipp och trots det är kragen ännu inte full.
Ett par rotskott har hittat ut men de är ju lätta att knipsa bort.
Tre plantor har jag i min krage. Det är aningen trångt, två skulle nog räcka!
Hälsningar
Mulle
mulle
Sorry - Vickeva hette du. Jag tittade inte tillräckligt noga!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon