uno
Två dagar tog det att bygga en ställning som jag klädde med bubbelplast.
Till ställningen användes s.k elplaströr och de knutar som jag har till odlingstunnlarna. 330x185 samt 182 i höjd. Måtten stämde bra med plastens bred. På taket lade jag dubbla lager. Ca halva växthuset är nu isolerat. Att göra denna ställning var bättre än när jag som förra året fäste plasten mot glasen. Framför allt var det lättare att ordna plasten på taket och på den del som avdelade växthuset.
Värmefläkt och lampa är på plats. Det var riktigt mysigt i går kväll att titta på det upplysta växthuset.
Ville bara tala om detta.
Viveka
Sätter du bubbelplasten inuti eller utanpå?

Jag försökte ha den inuti första året, men det är praktiskt taget omöjlgt, med en 30 år gammal vinranka över hela växthuset.

Så nu draperar jag den utanpå, och tynger ned med plankor. Det fungerar hyfsat, men innebär flera timmars jobb när den ska dit.

Inbillar mig dock att elbeparingen är värd jobbet.
amaira
CITAT
Det var riktigt mysigt i går kväll att titta på det upplysta växthuset.
Ville bara tala om detta.


Låter mysigt också! wub.gif
En tillfredsställande belöning efter ett fullgott arbete.

/amaira
uno
CITAT (Viveka @ 27-09-2004, 09:20)
Sätter du bubbelplasten inuti eller utanpå?

Jag försökte ha den inuti första året, men det är praktiskt taget omöjlgt, med en 30 år gammal vinranka över hela växthuset.

Så nu draperar jag den utanpå, och tynger ned med plankor. Det fungerar hyfsat, men innebär flera timmars jobb när den ska dit.

Inbillar mig dock att elbeparingen är värd jobbet.

Ställningen bygger jag inne i huset. Din vinranka täcker väl sidor och tak.
Om det inte är så att Du vill isolera vinrankan bör min modell passa Dig.
Lenis
Var hittar du bubbleplatsen?
uno
CITAT (Lenis @ 27-09-2004, 11:34)
Var hittar du bubbleplatsen?

Jag köpte plasten från Classicum, i samband med växthusköpet.
Även Willab säljer bubbelplast.
TeliaNet
har du nån kamera så vi kan få se bilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon