Full version: Kallbänk & Varmbänk
Boxer
Nu har jag fixat 4 pallkragar till mina sensommarsådda små perenner.

Jag har läst så mycket jag kan här på forumet och försöker pussla ihop allt i huvudet men har kört fast nu.

blink.gif
Dom ska stå två på höjden med markduk under. Jag klär de understa kragarna invändigt med svart sopsäck.
Vad ska jag fylla på med om jag vill ha en kallbänk /varmbänk?
Jag har tillgång till köpt påsjord, obrunnen hästskit, brunnen hästskit, sand, eklöv, torv och grus.

Jag vet att ni är jätteduktiga. Kom med förslag och synpunkter så blir jag jätteglad. biggrin.gif
KURT
Två i höjd kanske inte räcker för varmbänk? Men varmbänk har du ändå ingen större nytta av om det är perenner du skall ha där.
kerstin z5-6
Du ska ha detta till dina perenna pyttisar ? om jag fattar rätt ?
Då räcker dina två på höjd bra
Fyll med mild jordblandning,se nedan ) som gärna får ha ett tjockt lager sand i botten (mindre tjäle håller lagom fuktigt osv )
Därpå blanda din brunna hästdynga med påsjord o grus och plantera i detta -lyxhotell för de små smile.gif
jag brukar sätta nån trevlig lök där med som vårlust smile.gifsmile.gif
Detta är alltså en kallbänk
Skydda mot hällregn om det pågår veckovis hos dig , nu på hösten -kolla in dem till våren så de inte torkar
Lycka till ! biggrin.gif
Boxer
Tack snälla!

biggrin.gif
Och så lite följdfrågor…

Ska jag ha lock på?
Löv mellan locket och växterna eller över locket, som isolering?
Ska jag ha kvar ”pyttisarna” i sina små plastkrukor och gräva ner hela krukan så att det blir lättare att flytta till våren?
kerstin z5-6
Om det är hällande regn nu under hösten är ett lock bra -i så fall ett plastlock -gammalt fönster eller liknande -Lägg en tegelsten träbit eller liknande emellan lock -pallkrage för luftning -Inga löv -Gräv ner hela krukan smile.gif
Malvia
Har funderat på gamla fönster att lägga på.
Som växthuseffekt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon