Orchid
Nu, har jag undrat länge vad en pallkrage ÄR???
Jag har ingen aning om vad det är, vågar jag knappt erkänna smile.gif

Men snälla stilla min undran!
Ina
Jag tror att det finns någon här som har som signatur att det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum... wink.gif Jag håller helt och full med om detta så jag tycker att det är bra att du frågar smile.gif

En pallkrage är en träkonstruktion som man använder för att kunna packa annat än fyrkantiga lådor på lastpallar. Dom har gångjärn i hörnen så att dom kan vikas ihop när man inte använder dom. Man kan stapla kragarna på varandra så att det blir en hög låda med lastpallen som botten. Dessa kragar fungerar också bra om man vill göra upphöjda rabatter eller odlingsbäddar och det är därför pallkrageklubben finna här på odla!

Fina bilder på pallkragar utan blommor i.

Vill du titta på hur pallkragerabatter ser ut finns det nog många fina bilder i albumen här på odla! biggrin.gif
Susanne i Linköping
Ett litet tillägg bara... när man använder kragarna för odling brukar man skippa själva lastpallen i botten, men en del tycker att det är en fördel med pall underst när de har komposten i pallkragarna (luftning). Min nuvarande kompost består dock av tre pallkragar utan lastpall. smile.gif
Orchid
Jaha, där ser man! Fjuh, vad skönt nu behöver jag inte undra varje gång jag scrollar förbi "Pallkrageklubben" =)))

Tack för era svar! Nu vet jag också vad en pallkrage är biggrin.gif
Malvia
Tack, nu vet även jag lite mer.
Det med en lastpall i botten var smart.
Vad gör man sen?
Ibotten och vad fyller man den med?
Helt GRÖN i detta ämne!!
rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Jag startar en kompost med grenar/ris i botten sedan fylelr jag mitt 'bös' och sedan med en giva gammel kompostjord och kompostmaskar. Har man inte gammel kompost så fyll på med lite köptejord och löv så löser det sig självt så småningom.

Jag har ingen lastpall i botten alls på kompostn, den står direkt på backen ( kragarna).
Malvia
OK, tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon