Eva Swahn
Har köpt en riktigt sekatör: Felco nr 2, och jösses vilken skillnad. Nu ska här klippas! Nu får alla passa sig: hunden så att den inte blir en tax och katten inte blir en Pelle Svanslös. Jag har redan skurit mig på eggen - rakknivvass. Oj. Men skitkul. Jag har farit runt i trädgården och klippt lite här och där, bara för att det är så kul.

MEN: ska man rengöra den varje gång? Hur gör ni andra?
Anni
GRATTIS Eva, till ditt fina verktyg!

Visst måste man ta hand om sina älsklingar (gillar också att klippa), men inte rengör jag varje dag. Kanske en gång i månaden, om den inte varit ute på riktiga äventyr, och då gnider jag också in den med linolja (viktigt!!!).

hälsar Anni
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara bra att rengöra sekatören mellan varje växt, speciellt viktigt är det om man beskär växter som hör till samma växtfamilj det finns ju en del sjukdomar som kan smitta via beskärningsredskapen ex. virus och svampsjukdomar.
Monica i Sörmland
Hemträdgården hade i sitt första nummer 2003 ett test av sekatörer. Enligt den artikeln var Fiskars och Bahcos sekatörer bäst. Fast en sekatör är ju lite av en handske, den ska passa i handen också. Så det gäller nog att prova ordentligt innan man köper den.
Kajsa
EVA!
Visst ska man göra ren sekatören mellan växterna, och alltid ta in den i huset, särskilt nu när du köpt den bästa. Så lite olja på bladen ibland.
Får nog köpa mig en jag med, när det blir dags klippa rosorna.
Det blir roligare med bra redskap.
KAJSA
wub.gif
Monique
Grattis Eva till din Felco, du kommer inte att ångra dig rolleyes.gif

Mina Felco blir rengjorda och oljade när det ösregnar(inomhusjobb) eller när de känns lite tröga. Kanske skulle jag vårda dem bättre men de är så bra att de tål lite omild behandling.
Ronny
Eva, jag har också en Felco, fast 20 år gammal, å den är utmärkt, fortfarande. Jag har en ny också, åså lite andra blandade märken.
Sekatörer kan man inte få för många av. tongue.gif
Cilla
Jag har ett knippe Felco. När jag beskär träd har jag en liten plunta eller hel dunk med T-sprit och en bomullstrasa med mig. Rengör mellan varje träd och buske.

Med övrigt i min egen trädgård är jag mycket slarvigare, där kan samma sekatör klippa alla rosor och lavendelstånd utan att ens se en liten trasa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon