Full version: Hej på er!
jost
Mjukstartar med tre i helformat, ja han hade bara tre på tippen där jag bor. MEN han skulle lägga undan fler....10-15 stycken. Kan man kanske lägga gatsten emellan? så slipper man leran också. Hur länge håller en pallkrage ca? Jag drog över dem med linolja, det ska vällan inte vara giftigt.

Om mig så. Jag blev med trädgård för två år sen. Odlar helst sådant som går att äta. Gärna ovanliga sorter. Håller på att bygga upp en liten oas för mig, maken, de tre busfröna och djuren.
Har alltid en hoper med projekt på gång. För tillfället bl.a murbygge, häckförlängning (vet ej sorten så jag försöker att rota), bygge med torv och mycket mer.
Blir man någonsin färdig? Var inne på Rockdalas site och förälskade mig snabbt i fushsior och deras enorma tomatfrösortiment.....oj oj i kassan vad det blir dyrt!
Så nu till pallkragarna. Jag har otrolig växtkraft i min mark. TYVÄRR tycker ogräset också om min trädgård. Så nu går hoppet till pallkragarna . Hoppas på mer lättrensade bäddar i lagom arbetshöjd. Kanske blir det en drivbänk av några av dem också.
lotta_
Hej Jost. Lycka till med pallkrageodlingar. Att odla i pallkragar är i alla fall bland det bästa jag gjort i min trädgård. tongue.gif
Mucho
Hej Jost.
Jag är också ny i gänget, dessutom helt ny i trädgården, så för mig finns mycket att lära på alla Odlas sidor. Jag skaffade på mig 12 kragar på en gång och de har jag nu målat (faluröda) och plastat med sopsäckar på insidan. Puh!!
Jag tror att hållbarheten på en behandlad och plastad krage är c:a 4 - 5 år. Sen beror det väl lite på vad de står på också.
Vårt fritidshus ligger på en rullstensås med sandjord. Så jag har ställt mina direkt på marken. Jag ska lägga grus emellan, men gatsten kan nog funka jättebra om man har lerig mark.
Nu när förarbetet är gjort så ska det bli jättekul att planera och så småningom plantera. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon