Full version: Vårda verktyg
nina L
Hur gör ni med era spadar och andra verktyg.
Jag har ärvt någrarätt gamla verktyg. Nu har jag oljat in skaften men
min spade och vad den nu sen heter med tre klor har börjat rosta. Kan jag göra nåt åt det eller kommer dom att upplösas sakta men säkert? unsure.gif
Hannele
Varför oljar du inte klorna också?
Man ska alltid tvätta och torka verktygen efter användning.
Själv är jag mycket slarvig
men min fina spade med vackert träskaft har fyllt 30 år! wub.gif
Gossen Ruda
Hur är det nu man säger? "Det växer ingen mossa på en rullande sten". Dvs om verktygen används hinner dom inte rosta. Fast det svårt att hålla igång verktygen på vintern. rolleyes.gif

Rost är nog inget problem, om du inte tänker många år framåt. Det vill till för att få gravrost på verktyg och lite ytrost är inget att bry sig om. Själv har jag inte riktigt dom problemen för mina verktyg brykar inte bli så gamla. Är kanske lite för arbetsam/våldsam ibland. Eller så är det dålig kvalitet på grejorna.

Måste få berätta en sak i sammanhanget. För ett antal år sen fick min bror upp ett isspett med nätet. Nån hade varit ute för att hacka hål på isen och tappat spettet. Ett helt handsmitt verktyg med ett träskaft påsatt. Skaftet hade trots att det är syrefattigt på sjöbottnen vittrat lite i dom mjukaste delarna. Själva klingan var däremot helt blank och fin, som nygjord. Den hade varit nersjunken i bottenslammet där det är garanterat syrefritt. Hur länge spettet stått på sjöbottnen kan man bara spekuler om. 100 år? 200? Ingen vet.
Cilla
Jag var med om samma sak här, och fick isspettet daterat till 1937 av ägaren som då tappat det genom isen på botten.

Sättet jag stötte på spettet var mindre trevligt. Jag slängde som vanligt dingen (träekan) i sjön en vår, men på ett nytt ställe där jag bättre kunde förtöja den. Sjönk som en sten som vanligt och låg 40-50 cm under ytan på sandbotten.

Trodde jag. När jag tog upp den hade tre bord kraftiga skador. Ett isspett satt rätt ned i botten. Nu ligger ekan på land för bordsbyte, men isspettet är närapå intakt.
Hannele
Järnspettet hittade vi på vår tomt, som var söndersprängt
och inte bebott på tio år...
yla
rätt så kul att det tappas så många spett överallt
jag har hittat flera spett bland annat ett som är format som en yxa nertill o har en rundad knopp upptill
jag tror att jag har tre spett alla hittade i skog o mark nersjunkna i myllan o jag far ju fram som en jordfräs "skojar" men jag kollar allt o ser massor så de e nog därför jag hittar saker ,Jag älskar att hitta saker i skogarna för man får fantisera om hur de kom dit o hur länge de legat där osv ,,,spännande

lustigt elller hur :wub
Hannele
Vi hittade en samuraj-svärd helt nergrävd i leran!!
Berith
Hannele, jag tror att du vann!! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon