Full version: Pallkragar
lisselbo
Älskar min gubbe som släpar hem pallkragar från sitt jobb.
Vinterkvällarna är räddade, här ska målas.
mvh Marie
fridaolle
Hej

Vad ska du måla dem med?

Nyfiken Lotta
lisselbo
Är lite osäker vad jag ska använda mig av för färg.
Ska söka på sidorna här vad som är bäst att använda.
mvh Marie
Caprice
Rek oljelasyr eller slamfärg...

Caprice
Yin o Yang
Vanlig falu rödfärg är också bra tongue.gif . Fast det passar kanske inte in överallt wink.gif. Mina kommer i alla fall att bli faluröda vad det lider (har ju bara en än så länge, men vänta bara) smile.gif
lisselbo
Har en liten säck med rött pulver (falu rödfärg) i ladan, röda tassavtryck efter katterna överallt, kanske ska testa att måla med den.
Kan ju bli ganska läckert mot allt det gröna.
mvh Marie
netaave
Jag har mina omålade, de är ju behandlade redan. Dessutom tycker jag de får en mysig patina efter ett tag.
lisselbo
Har omålade i trädgården redan.
Tänkte måla några som jag eventuellt ska ha jordgubbar i.
Jordgubbarna jag har håller på att ta över landet med sina revor, tänkte att jag kunde få lite pli på dom i pallkragar.
~~Marie~~
Yin o Yang
Jag har varken fått färg på mina pallkragar eller fått dem på plats sad.gif . Helgens väder tillät verkligen inga stora insatser i trädgården mad.gif mad.gif . Lyckades innan ovädret drog in att få ner alla lökar jag skickat efter från Odla tongue.gif , men sedan var det kört sad.gif . Hoppas det ger sig med regnandet, så att jag kan få ner vitlökarna som jag fick tag på via Forumet (så gulliga alla är wub.gif ). Är rädd för att de ruttnar bort om jag petar ner dem nu - det är jättesurt i marken unsure.gif
Ingrid på Västkusten
De ruttnar inte var lugn! Jag funderar på å sätta nu i veckan eller nästa helg - vis av minet vad som hände i fjol i slutet av oktober :/
men men det skall nog bli bra :-) det kan ju itne regna för evigt (?)

Hälsar Ingrid
Yin o Yang
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-10-2004, 07:34)
De ruttnar inte var lugn!

Så bra! Då är det bara att se fram emot helgen som är i antågande och hålla tummarna för att regnandet lugnat ner sig rolleyes.gif . Kan inte förstå att det ska vara så svårt att få tiden att räcka till wink.gif . Varför är det alltid så fullt lördag-söndag, när man är ledig blink.gif ?. Fotbollskval för vårt kära Röd-Vita Degerfors IF wub.gif (må det gå vägen så de får spela i Superettan, trots att vi riskerar att få besök av AIKs så kallade anhängare mad.gif), 40-årskalas, jobba lördag enligt schema. Och så är det ju det där med att hinna städa, tvätta, pyssla om gubben... blink.gif
Ingrid på Västkusten
Ja jag funderar på å smita hem tidigare en dag bara för vitlöken ;-)
jost
MEN HUR ÄR DET? Är inte Faluröd ganska giftigt??? Var just i Falu koppargruva och där talades det mycket om den toxiska miljön gjorde så att inget trä ruttnade.
lisselbo
CITAT (jost @ 31-10-2004, 21:33)
MEN HUR ÄR DET? Är inte Faluröd ganska giftigt??? Var just i Falu koppargruva och där talades det mycket om den toxiska miljön gjorde så att inget trä ruttnade.

wacko.gif blink.gif sad.gif
Har inte tänkt på det.
Hur är det egentligen?
mvh Marie
Yin o Yang
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-10-2004, 06:34)
De ruttnar inte var lugn!

Äntligen är ett par pallkragar på plats och vitlöken nerstoppad tongue.gif . Tänk att det kan fortsätta vara så milt en bra bit in i november wink.gif . I morse visade termometern +6 smile.gif .
I den andra pallkragen, som blev dubbelhöjd, lade vi ner ett rejält lager med björklöv och ovanpå det hästgödsel (välbrunnen). Tänkte sedan fylla på med komposten, men det kanske blir för häftigt wacko.gif för det som ska växa där till våren. Vad tror ni som har erfarenhet av pallkaragar?
Lena i Torslanda
CITAT (Yin o Yang @ 08-11-2004, 09:10)
[I den andra pallkragen, som blev dubbelhöjd, lade vi ner ett rejält lager med björklöv och ovanpå det hästgödsel (välbrunnen). Tänkte sedan fylla på med komposten, men det kanske blir för häftigt wacko.gif för det som ska växa där till våren. Vad tror ni som har erfarenhet av pallkaragar?

Precis så gjorde jag förra hösten och jag har aldrig haft så fina grönsaker som i år. Morötterna var giganter.
Kommer att göra likadant igen rolleyes.gif
gammelnalle
Koppar kan iofs vara farligt, men var kommer uppgiften om att Falu Rödfärg skulle vara farlig?
BLY kan också vara farligt. Men så länge det är bundet (fast) är det ingen fara för oss människor.
HÄR kan ni läsa mera om falu rödfärg.

OBS jag tar tacksamt emot FAKTA-uppgifter om falufärgens "giftighet" för människor eller växter.



"Falukorven"


smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Tja Du Gammelnalle - Du lär nog få vänta på dem.......
Yin o Yang
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-11-2004, 09:21)
Precis så gjorde jag förra hösten och jag har aldrig haft så fina grönsaker som i år. Morötterna var giganter.
Kommer att göra likadant igen  :rolleyes:

Jisses - vad roligt det ska bli att odla nästa år tongue.gif biggrin.gif . Jag har ytterligare några pallkragar (står på mitt kontor tongue.gif ) som ska släpas hem och sättas på plats. Jag hade tänkt måla, men inser att det är för sent nu. Kanske lika fina om de får "färgas" av väder och vind sleep.gif
Smekajsa
Jag kör naturell .......

det gamla virket tillsammans med de lite rostiga
gångjärnen stämmer väl överens med lite andra
accessoarer jag har i trädgården wub.gif wub.gif
Lene i Fredrikstad (Norge)
CITAT (Smekajsa @ 08-11-2004, 22:04)
Jag kör naturell .......

Hvor gamle er dine pallkrager? Hvor lenge holder de seg om de ikke males? Det høres vakkert ut med naturlige farger, men om de råtner fort opp ....?

Er det like greit å olje dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon