Annlo
Jag har blivit erbjuden att bli fodervärd till en ragdoll hona som är tre år gammal. Ägaren vill ta 4-5 kullar på henne. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta och övrigt av vad som brukar avtalas? Hur många kullar kan man ta på en katt under en livstid? enligt ägaren kan man ta två kullar per år på henne? Jag tycker det låter mycket men jag har ingen erfarenhet alls av avelskatter och fodervärdsavtal. Hoppas någon av er har erfarenheter som ni kan dela med er av. Bra och dåliga erfarenheter...

Annlouice
*Felix matte*
Hej!
Här kanske du hittar info.
Brorsan har en Ragdoll... hon är sååå ljuvligt söt wub.gif
Annlo
Nja, jag har varit in där och letat men det står inte så mycket om vad som är brukligt, har däremot laddat ner en mall till ett avtal...

Annlouice

Den jag ev. ska ha ser ut ungefär som din kisse på bilden wub.gif
pejori
under vilken tidsperiod hade hon tänkt ta ungarna? huh.gif huh.gif
kan vara bra att veta och att skriva in i avtalet smile.gif (T.EX. fem kullar på fyra år)
då kan hon inte stoppa efter fyra kullar och vänta med den femte hur många år som helst wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Här hittar du mer om Ragdoll
Klipp:
"Ragdoll klubben som jag är medlem i. Vi arbetar för rasens bästa och har avelsråd i klubben som alla kan rådfråga för att vi skall få fram Ragdolls med bra temperament och exteriör!"

Annlo
Bra tanke, pejori... jag ska nog skriva med något sådant... Vidare undrar jag över veterinärkostnader, försäkringar, foder.... vem betalar vad???

Annlouice
cinis74
Jag har ingen erfarenhet av katter men jag har varit fodervärd åt travhästar. Då fick jag stå för alla kostnader dvs foder, vetrinärvård, försäkring osv. men istället fick jag behålla 80% av de pengar de lyckades springa in.

Hmm... var nog en ren förlustaffär egentligen men vilka underbara minnen jag har från allihop.... wub.gif

Alltså, alla dessa villkor stog i det kontrakt vi upprättade innan jag tog hand om hästen. Så jag tror nog att det är lämpligt att ta med sådana saker i kontraktet om katten också, så att det inte bli diskussioner om vem som ska betala vad. Speciellt om ägaren nu vill avla på henne medans hon bor hos dig.

Mvh Cina
Fialotta
Hej!

Har ingen erfarenhet av katter, men hundar och så många kullar låter mycke i mina öron...på hundar är det ju 2 eller högst 3 unsure.gif
anncharlotte
Kanske är det väl sent att svara på detta inlägg men jag har varit på semester och inte sett det förrän nu.
Tycker att 4-5 kullar är mycket, 2 eller 3 kullar känns mer normalt. Och det bör naturligtvis i kontraktet framgå en tidsgräns, så det inte blir ett livstidskontrakt.
Ofta avtalar man ju om att man gemensamt står för alla kostnader som har med kattungarna att göra, alltså även mat och sand under dräktigheten och när kattungarna är födda, och man delar då naturligtvis också på dom pengar man får för kattungarna när dom säljs.
Naturligtvis kan man också avtala att ägaren till katten får alla intäkter men då ska hon ju också stå för alla kostnader.
En honkatt kan iofs få 2 kullar om året men enligt sverak ( om katten är sverakregistrerad) får en honkatt bara registrera 3 kullar på 2 år, och mer än så bör hon heller inte ha tycket jag.
Var i alla fall noga när ni skriver kontraktet, allt som inte står skrivet kan det bli diskusioner om senare. Och det är lätt att tänka, det ordnar sej.
Bjäbban
Vet inte så mycket om katt på foder, men låter mycket....
På hund får man ha högst 2 kullar.
Jag hade nog kontaktat Sverak och frågat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon