Full version: Viktklubben
kopernikus
Hej...
sitter & funderar på viktklubben på aftonbladet. Någon som vart/är med som vet om det är bra??? wink.gif
TeliaNet
det kostar ju pengar!

jag har lättat 23kg mindre än ett år.
byt till minilätta, använd endast olja och det i sparsam mängd och undvik kolhydrater.
ät mer protein, kokt ägg och kokt kött.
ät mindre än vanligt, jag lovar dig att du kommar att lyckas.



glömde säga att jag cyklar 7 km 5 dagar i veckan, det är 3,5mil. blink.gif
gammelnalle
Heter det viktklubben för att vi som är lite rundnätta har svårt för att VIKA oss..
så när man blivit smal är det lätt att bli VIKT ?????

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

(P.S: givetvis har Claes Rätt, enda sättet att gå ner i vikt är att förbränna mer än vad man stoppar in)
Hannele
CITAT (TeliaNet @ 13-10-2004, 08:15)
det kostar ju pengar!

Ja, det kostar ungefär lika mycket i månaden som en godispåse.
Jag betalade ett år och fick stegräknare på köpet, vilken jag använt.
I Viktklubben finns många bra funktioner; fettförbrukningscirklar,
kaloriräkning dagligen, recept, egna viktkurvor, energikurvor, förslag på motion,
frågeforum, chatt, utnyttjar man allt, finns det húr mycket som helst.

Själv gick jag ner från BMI 31 (överviktig) till BMI 25 (normalviktig) under våren.
Jag har inte bantat, utan jag har lärt mej ett vettigt sätt att leva.
Jag har fina kolestrolvärden, sänkt blodtrycket och känner inga astmabesvär längre. sleep.gif
torvan
Jag var med under 6 månader i början av året och var jättenöjd. Är gammal "viktväktare" men tycker att viktklubben fungerade bättre för mig.
Det var skönt att slippa gå iväg och väga sig, på viktklubben väger man sig själv varje måndag och behöver inte betala 100 kr för att konstatera att man gått upp för att man ska ha mens laugh.gif
Viktklubben sköter man helt själv och därför behöver man vara riktigt motiverad för att inte klara av det.
Jag var själv vansinnigt trött på att laga mat men fick ny inspiritation av massa nya goda recept. Eftersom jag har lite jobbigt nu med att planera (efter en skallskada) så kunde jag göra inköpslistor rakt av efter veckomatsedeln. Nu är det dags igen att gå med efter allt gott man fått i sig i sommar.. Är det inte konstigt: om det en bra sommar så äter och dricker man så mycket för att njuta av vädret. Men om det en regnig sommar gör man det för att det var så dåligt väder... biggrin.gif torvan
Viveka
BMI-metoden är rätt fantastisk. Vi var lätt överviktiga hela familjen, och för två år sedan övergick vi till kost med lågt BMI. På ungefär sex månader tappade vi drygt ett tiotal kilo var, utan att direkt anstränga oss.

Själv gick jag ner tolv kilo, och är kvar på den nya låga vikten fortfarande, trots att jag tycker att jag äter som en häst. Men det bästa av allt var att min svåger, som är diabetiker, förbättrade sina blodvädren gen om att gå över på hög-protein/låg-kolhydrat diet så mycket att han kunde sätta ut sina mediciner.

Så nog fungerar det.
stina
CITAT (Viveka @ 13-10-2004, 09:47)
BMI-metoden är rätt fantastisk. Vi var lätt överviktiga hela familjen, och för två år sedan övergick vi till kost med lågt BMI. På ungefär sex månader tappade vi drygt ett tiotal kilo var, utan att direkt anstränga oss.

Menar du GI (glykemiskt index)???
amaira
På tal om Nalles "veckade vikning"...

En gång i forna tider läste jag på ett bomullspaket.

"Veckad bomull", stod det. Och "Veckad cirka hundra gånger".

Det satte myror i huvudet på mig en stund. Varför vecka bomullen just hundra gånger????? Och varför skriva ut det?

Sen gick det upp ett litet ljus. Jag hade tydit förkortningarna fel, det stod
"Vikt cirka hundra gram" alltså:

Vikt ca 100 gr.

Gånger förkortas ju ggr. Gör det inte?

Förresten, hur skriver man tyda i dåtid? Tytt, eller tydit?
Vilket konstigt ord... wacko.gif



Att äta rätt och näringsriktigt, och motionera så man har en grundkondition, är ju lika viktigt för alla, oavsett vikt.
Jag älskar fett och socker wub.gif men håller på att minska ner ordentligt på min okynnesätning.


Ibland får man rådet att leva som om man skulle dö i morgon.

Jag brukar fnysa varje gång, för gjorde jag det, då skulle jag ju verkligen göra det imorgon... och jag vill leva länge!

För att inte tala om hur det skulle se ut här, och jag struntade i disk och tvätt t.ex. eftersom jag ändå inte skulle ha något behov av att sätta på mig rena kläder dagen efter, eller eftersom röran i köket ändå aldrig skulle bli värre för var dag...

För att inte tala om alla nedgrävda vårlökar som jag tänkt mig njuta av i vår...


Nänä, jag lever allt som om jag tänkt mig leva länge!!!

Åh andra sidan använder jag min tid till att leva den wub.gif .
Lite dammråttor i hörnen visar ju bara att här har någon haft något roligare för sig - dessutom är jag djurvän.
Och så tycker jag om att ha fint omkring mig - fast det händer mindre ofta än jag önskat. Åh andra sidan ... fint och fint ... det tål ju att diskuteras ...

Nu har jag spårat ut från tråden, och mer verkar jag spåra ur om jag fortsätter, så här skriver jag: .

/amaira
vickeva
Det kanske vore nåt, jag har gått upp 15 kg på ett år (hur fan kan man tillåta det, jag blir så suuuur på mig själv) som jag gärna skulle vilja gå ner igen... Säger ni att det är bra? Jag tycker nog också att det är dyrt, så mycket godis äter inte jag i alla fall, Hannele.
Mariann
5 mars i år började jag mitt nya liv... dvs promenera raskt varje morgon f ö r e frukost en timma... viktnedgång 18 kg fram till 26 juni och därefter går det föralldel låååångsamt "bara" två kg ner till! biggrin.gif rolleyes.gif
Hannele
CITAT (vickeva @ 13-10-2004, 13:18)
Jag tycker nog också att det är dyrt, så mycket godis äter inte jag i alla fall, Hannele.

Om man betalar ett helt år, blir det 41 kr i månaden. Dyrt??
Äter du inte en enda kanelbulle på en månad?
Inte en enda liten chokladkaka? På en hel månad?
Då förstår jag inte, hur du ha kunnat gå upp... sleep.gif
Malvia
Man kan ju prova själv, oftast kan man läsa en hel del tips lite överallt.
Jag beslutade att inte fortsätta gå upp i vikt och har på ett halvår gått ned 5 kg. Har ett stillasittande arbete men på lunchen går jag en halvimmes promenad i rask takt. Till frukost äter jag fruktsallad + yougurt,
till lunch grönsakssallad med keso.
Middag som de övriga i familjen äter men hoppar över ris, potatis, pasta, bröd och tar mer grönsaker/rotfrukter i stället.
Tar bort det vita i maten. salt, socker, bröd, potatis, ris, pasta.
Undviker naturligtvis kaffebröd, godis chips, mm
Det finns böcker på biblioteket man kan få tips ifrån.
Lycka till!
Malvia.
netaave
bendro.se är mycket bättre och trevligare än viktklubben och GRATIS.
Jag har gått ner 40 kg med hjälp av det jag lärt mig på detta forum.
netaave
CITAT (Viveka @ 13-10-2004, 09:47)
BMI-metoden är rätt fantastisk. Vi var lätt överviktiga hela familjen, och för två år sedan övergick vi till kost med lågt BMI. På ungefär sex månader tappade vi drygt ett tiotal kilo var, utan att direkt anstränga oss.

Själv gick jag ner tolv kilo, och är kvar på den nya låga vikten fortfarande, trots att jag tycker att jag äter som en häst. Men det bästa av allt var att min svåger, som är diabetiker, förbättrade sina blodvädren gen om att gå över på hög-protein/låg-kolhydrat diet så mycket att han kunde sätta ut sina mediciner.

Så nog fungerar det.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mat med lågt BMI laugh.gif nu rör du väl ihop begreppen iaf.
BMI är ett sätt att mäta kroppsmassa.
Viveka
[QUOTE]Mat med lågt BMI nu rör du väl ihop begreppen iaf.
BMI är ett sätt att mäta kroppsmassa. [QUOTE]

QUOTE]Menar du GI (glykemiskt index)??? [QUOTE]

haha - det är klart att jag gör. smile.gif

Mina enda ursäkter är
a) Att jag inte var riktigt vaken när jag skrev
b) Att jag förmodligen håller på att bli senil, samt
c) Att GI-metoden inom familjen går under benämningen 'Bulimi-metoden', därav den logiska kullerbyttan.

Sorry... (drar mig tillbaka under sängen och skäms)
Hannele
Eftersom läkaren ordinerade blodtrycksmedicin, astman besvärade också, var det lätt val att försöka gå ner i vikt och Viktklubben var effektivt och enkelt, eftersom man kunde kolla vad man ätit hemma. Man fick mycket hjälp med kost och motion. Man lärde sej klara av fester, leva normalt, resa, ändå kunna behålla vikten.
netaave
Viktklubben är diskutabel tycker jag, förutsätter att alla är stöpta i samma form.
Hannele
CITAT (netaave @ 08-08-2005, 12:43)
Viktklubben är diskutabel tycker jag, förutsätter att alla är stöpta i samma form.

Man anger sin egen ålder, vikt, kön, önskning, hur mycket man vill gå ner och hur fort.
Och dessa uppgifter går att ändra.
Ingen annan än jag har sån här viktkurva. smile.gif
Hannele
Dags för bikini snart? laugh.gif
stina
Skulle tro det som det börjat brinna i alla bantningstrådar!!! tongue.gif
Hannele
Klematis, Viktklubben är bra och kostar inte mer än en godispåse i veckan..
Hannele
Ja, byt vågen mot måttband!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon