Full version: starta eget företag
flower
Hej alla trädgårdsentusiaster.. jag har funderingar på att kanske starta en egen liten blomsterbutik men vet väl egentligen ingenting om hur man går tillväga.. så jag tänkte att ni kanske har några kunskaper eller goda råd att ge mig.. vart jag ska vända mig för att få information osv.. tar tacksamt emot allt ni vill delge mig..
Tack på förhand/ flower
TeliaNet
jag har VG i småföretagande. smile.gif
kolla här:
http://www.nutek.se/sb/d/377/a/1404

och du kan alltid fråga mig om det är nåt du vill veta.
flower
Tack så mycket TeliaNet.. kommer säkert fråga dig en massa smile.gif
Malvia
Har eget företag sen 1983. Skattemyndigheten kan du vända dig till inför starten. Registrering, moms, skattsedel, deklarationer, företagsform, mm
Du kan även bli medlem i Företagarna. Som medlem så kan man få en hel del hjälp och tips. Även ALMI i ditt län hjälper till med startande av företag, lån, mm
Fråga gärna mer,
/Malvia
Malvia
Skatteverket.se
almi.se
foretagarna.se

är några användbara länkar.

Men du ska ju titta på din verksamhet, sätta upp mål, lägga upp en budget
kunna lite bokföring, finna lokal och varu-utbud.

Almi kan säkert vara ett bollplank, att testa ideér med.
solkatten
Prova på jobbet först!
Fråga en blomsterhandlare om du kan få prya några dagar.
TeliaNet
först måste det finnas ett behov av ditt företag.

vilken företagsform ska du ha?
om du är själv så är det enskild näringsidkare eller ett AB du kan ha.

nu är jag inte så hemma på gävle men där finns säkert många blomsterhandlare. för att du ska lyckas krävs det nåt som får kunder att köpa i din butik, tex kvalitet, lågt pris och lite tillbehör som belysning, jord, näring och krukor m.m.

det är lite eroniskt eftersom att jag provstartade ett handelsbolag som inriktade sig på blommor och godis, i småföretagnde.
och det var mycket svårt att få det att gå ihop sig.
gör som i min försöksverksamht, odla själv och köp begagnade hyllor och kassa-apparat.

jo flower, kan du inte göra en budget, eller en lista på vad som du ska ha & som innehåller alla kostnader?
så hjälper jag dig med den ekonomiska biten.

tänk på att det kan bli knapert, så låna inte pengar.
flower
Tack så mycket för alla tips och råd.. jag har en affärside som skiljer sig från övriga blomsteraffärer här i Gävle, jag vet även läget (där jag tror att det skulle vara lämpligt) tänkte inrikta mig på saker jag själv saknar här i stan.. har iallafall kommit så långt att jag bokat ett informationsmöte med en herre på arbetsförmedlingen.. än så länge är det bara funderingar på att starta eget.. har kunskap om växter eftersom jag gått en trädgårdsutbildning och upptäckte i och med det att det skulle vara jobbet för mig men oturligt nog finns det inga jobb att söka.. därför kom tankarna på att starta eget..
Siri
Det låter spännande!
Har själv haft företag och en bra sak är ju att få full koll på den ekonomiska biten och vad som krävs av dig där. Att slippa betala någon för att göra bokföringen kan ju också var bra, speciellt i början när inkomsterna är knapra, smatidigt som det är tryggt att få hjälp visserligen.
Skattemyndigheten har informationsträffar på alla större orter i Sverige med ofta mycket jämna mellanrum. Där kan du få reda på allt vad som krävs av dig gällande redovisning, få koll på lagstiftningen och moms osv.
Du hittar det säkert på hemsidan.

Lycka till!
TeliaNet
kände mig tvungen att kolla, det fanns ju en ofantlig summa blomsterföretag i gävle.

här i nässjö(ca 15.000 inv) har vi 3 mataffärer och 3 blomsterhandlare som säljer blommor och jag skulle knappt chansa på att starta här.

glömde visst också att pinnens blommor och granngården har sommartid.
flower
ja.. det finns många blomsteraffärer här i Gävle.. fast det finns inte en enda med den inriktning jag tänkt mig.. visst är det en vild chansning att öppna ytterligare en fast jag tror ändå på min ide.. kan ju tyvärr inte tala om för er iden jag har för då norpar säkert någon den..
gammelnalle
Du har fått en massa bra råd och tips här...
enda saken som jag personligen är tveksam till är bokföringen.
Givetvis MÅSTE du göra den dagliga bokföringen... men när det sedan gäller den slutliga redovisningen dvs deklarationen menar jag att du har mycket att vinna på om du har en aktoriserad revisor/revisionsbyrå som hjälper dig.
Det svider i plånboken, ja! men enda gången jag har haft problem med skattemyndigheterna p.g.a. deklarationen var när jag INTE hade en aktoriserad firma som upprättade min deklarartion. (Har firma sedan 1983)

Jag tycker även du bör gå en "starta eget kurs" så kanske du slipper en del av de vanligaste fallgroparna.

Jag brukar avråda folk som frågar mig om de skall starta eget. !!!!

Timpenningen blir betydligt lägre än vad man tror.
Hur många timmar per år jag sitter och svarar Nej tack! i telefonen, till alla försäljare som ringer i tid och otid, vet jag inte.
När du väl har registrerat din firma finns du hos alla försäljare av annonser, IT-bolag, telefonbolag, finnansbolag, TVÄTTMEDEL (fy vad jag hatar dessa försäljare som erbjuder mig Badlakan och tvättmedel till hushållet, om jag bara köper en årsförbrukning av deras rengöringsmedel för 3700:- + frakt etc etc....

mad.gif mad.gif mad.gif )


Sen kan du aldrig ta betalt av kunden för den tid du lägger ner på att handla in dina varor: Packa upp dem, ta tillbaka ev felleveranser, garantifel, hämta på posten, ringa bilspedition för att paketet inte kommit i tid, kunder som felaktigt klagar, åka på kurser för vidareutbildning, sjukdom, inbrott etc etc.

Har jag skrämt dig nu??? Inte ?? BRA!!! bara du är medveten om att du inte kan få betalt för all tid du lägger ner så.

Det finns MÅNGA fördelar också!!! men det brukar vara dem man ser !!


Lycka till !!!
LenaTuring
CITAT (gammelnalle @ 14-10-2004, 19:40)
Jag brukar avråda folk som frågar mig om de skall starta eget. !!!!

Jadu, gammelnalle. Nu kan man ju inte låta bli att undra varför du forfarande är egen företagare efter dryga 20 år som detsamma och samtidigt avråder andra till det biggrin.gif ??

Jag har precis gått en starta eget kurs och det är att rekommendera precis som du säger.
Där rekommenderade man mig också att leja revisor, vill man kan man lära sig mer själv efterhand utöver den dagliga bokföringen.

Vill man prova sina vingar tycker jag man ska göra det. Nästan inget här i världen är oåterkallerligt men man ska kolla så att man fortfarande är medlem i någon a-kassa även som företagare. Detta är en viss försäkring om det trots allt inte skulle fungera.
Bettson
Jag tycker nog att du skall skaffa dig proffesionell hjälp.

Tyvärr finns det väldigt få konsulter som täcker de flesta områden. Mitt råd är att du skall tänka dig för väldigt noga vilken företagsfoms du väljer.

Skall du belåna mycket och ta ett hyreskontrakt med lång löptid så är väl aktiebolag att föredra. Om det gäller investeringar du skall låna till så brukar ju banken ändå kräva personlig borgen och då faller ju argumenten med att man slipper personligt ansvar om företaget hamnar på obestånd.

Om man inte tror att man kan ta ut så stor lön de första åren men inte tänker skuldsätta dig i någån större omfattning så är noig en enskild firma att föredra. Fall inte för konsultsnacket att aktiebolag är mera seriöst osv.

Jag tänker nämligen så här. Om du blir sjuk och har enskild firma, då kan du välja vilken sjukkarens du vill ha. 1, 3 eller 30 dagar allt beronde på hur hög egenavgift du betalar. Det skiljer någon procent. Skulle det dessutom inträffa något som gör att du inte blir fullt arbetsför under de första åren så är det ingen större katastrof om du har enskild firma. Du har nämligen rätt till att behålla din sjukpenninggrundade inkomst i två och ett halvt år från att företaget startar.

Om man tittar på ett AB i stället så är det så att du själv är anställd av bolaget som du själv äger. Då har du tre veckors arbetsgivarinträde vid sjukdom för dig själv. Om du dessutom inte kan ta ut så stor län de första åren så åker din sjukpenninggrundande inkomst ner till den lön du verkligen kan ta ut. DU är ju anställd. Det innebär att om du råkar ut för en trafikolycka så är basen i ditt försäkringsksydd , det allmänna , sänkt till den nivå ditt företag bär. Blir du inte arbetsför igen så är det en stor ekonomiskt förlust.

Sedan ör det av stor betydelse i vilken tidsordning man gör saker när man startar. Jag kan ge dig massor av tips där.
flower
Är jättetacksam för alla synpunkter ni gett mig.. väldigt lärorikt att få råd och tips av andra som är kunniga i ämnet.. angående revisor så har jag den förmånen att min svärfar jobbar som det.. smile.gif Vill tacka er alla som tagit er tid att hjälpa mig en bit på vägen.. en stor kram till er allihopa
Smekajsa
Om du ska starta blomsterhandel så BÖR du väl ha någon form av

floristutbildning, samt en massa butiks- och yrkeserfarenhet

eller ?????
Malvia
gammelnalle,
det var en perfekt beskrivning av hur en egen företagare kan ha det.
Känner igen mej, laugh.gif bara dessa försäljare.
Kan man köpa ett försäljningsfilter nån stans??

Flower, du ska självklart ta emot hjälp av omgivningen, släkt o vänner.
Det kommer att behövas.
Ralf
exkatemente branschkunskapen...
Mig veterligen är blomsterhandel något av det svåraste som finns. Blommor är färskvara. Kortare hållbarhet än färsk mat.

Dessutom
"Varenda" livsmedelsbutik säljerblommor, många bensinmackar. Dom har högre omsättning och nöjer sig med mindre påslag. Köper kunden mat för 800 kr så kanske blommor slinker med för 40 kr. Går man till blomsterbutiken tänker man efter mera innan man handlar.

I "mitt " centrum så har en blomsterhandel försvunnit, en iofs tillkommit på annan plats, men den första blomsterhandlaren har fått anpassa sig o har även hand om en av matvarubutikernas blomsteravdelning. Jag tror det är benhård konkurens på den här branschen idag.

Om du ska låna pengar eller ens teckna ett butikskontrakt så krävs det papper av olika slag, bla dokumeterad efarenhet.
GoSatta
Tror en blomsterhandel kan gå OM man kan erbjuda något speciellt, då är folk ngo villiga att betala.

Har sett flera gånger här i sthlm hur "vanliga" blomsteraffärer slås ut när en mer specialliserad och/eller mer välskött öppnar i närheten så visst är konkuransen hård men det är en flexibel marknad så kan nog gå =)
ah56
CITAT (Malvia @ 15-10-2004, 10:20)
Kan man köpa ett försäljningsfilter nån stans??

Som privatperson kan man spärra sitt telefonnummer hos Nix telefon, det tar ca tre månader innan uppgiften nått alla "försäljare", men sedan blir det lugnt och skönt. Ingen försäljning, ingen insamling, inga marknadsundersökningar mm. De enda som får ringa är företag som man redan är kund hos. Jag vet inte om företagare också kan använda denna tjänst men den är suverän.
Hälsningar Annika i Mölndal
Maria R
det där med nix telefoni funkar enligt min erfarenhet inte så bra -det ringer fortfarande på den privata telefonen...
skrattade också till när jag läste det där med tvättmedel! igår ringde nån urkäck göteborgare mitt företag för att kränga tvättmedel och diskmedel... men värst tycker jag det är när försäljare dessutom ringer från utlandet; sa häromveckan ifrån att jag inte var intresserad (på engelska), men var inte tillräckligt artig i min avvisan, så då blev dom dessutom förorättade!
ah56
Nix har fungerat perfekt. Inte ett samtal sedan jag anmälde mig i januari.
Annika biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (LenaTuring @ 14-10-2004, 19:55)
CITAT (gammelnalle @ 14-10-2004, 19:40)

Jag brukar avråda folk som frågar mig om de skall starta eget. !!!!

Jadu, gammelnalle. Nu kan man ju inte låta bli att undra varför du forfarande är egen företagare efter dryga 20 år som detsamma och samtidigt avråder andra till det biggrin.gif ??

Jag har precis gått en starta eget kurs och det är att rekommendera precis som du säger.
Där rekommenderade man mig också att leja revisor, vill man kan man lära sig mer själv efterhand utöver den dagliga bokföringen.

Vill man prova sina vingar tycker jag man ska göra det. Nästan inget här i världen är oåterkallerligt men man ska kolla så att man fortfarande är medlem i någon a-kassa även som företagare. Detta är en viss försäkring om det trots allt inte skulle fungera.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

ja vofför det???

Jo för jag avslutade med att säga att det FINNS fördelar!!!! Men det är nästan alltid som DOM framhävs....

De nackdelar som trots allt finns tycker jag skall lyftas fram!!! Hur ofta har jag inte fått höra kommentarer av typen
"Du har det så bra, du får göra avdrag för dittan och dattan" Jag kan bara göra avdrag om jag har inkomster... PENGARNA skall ut!!! Och tiden mellan jag lagt ut pengarna och innan jag får varan såld KAN vara lång...

Och visst: Som egenföretagare är jag FRIARE att göra på mitt sätt/på mina tider etc... men TIDEN och uppgiften skall göras. Och inte alls säkert på MINA VILLKOR!!! Är du i sevicebranchen lär du få gå dina kunders villkor tillmötes.

Arbetstimmarna blir betydligt fler än om du är anställd. = lägre timlön.


MEN VISST ÄR DET EN FÖRDEL ATT FÅ JOBBA MED DET MAN GILLAR!!!! och bestämma vissa saker..

VET man bara om detta så är det OK att starta eget!!!

björn
Kattgräs
CITAT (ah56 @ 15-10-2004, 13:35)
Nix har fungerat perfekt. Inte ett samtal sedan jag anmälde mig i januari.

Nix har fungerat utmärkt för oss också - tills för någon vecka sedan. Maken svarade och sa surt till försäljaren att de borde kollat Nix först. En stund senare ringde det igen - de ville be om ursäkt att de ringt ändå...

Men visst, det tar ett tag innan det fungerar. Fast det är värt det. Passa också på att spärr uppgifter i SPAR-registret! Då slipper man mycket av direktadresserad reklam.
Malvia
Tips på en bra sida:
www.starta-eget.se
Ewa smålänska höglandet
Hej flower,
då du bor i Gävle har du den stora lyckan att det finns ett NyföretagarCentrum på din hemort.
Boka tid - gratis rådgivning

www.nyforetagarcentrum.se/gavle-sandviken
Lycka till!!

/Ewa zon 4-5
nilla
CITAT
Och inte alls säkert på MINA VILLKOR!!! Är du i sevicebranchen lär du få gå dina kunders villkor tillmötes.


Tycker ändå att det är en enorm skillnad att bita ihop och stå ut med jobbigheter från kunder när man är sin egen - då har man ju valt det själv och gör vad som krävs för sitt företag. Att däremot ha en chef som pressar en att göra samma sak är mycket värre.
Likadant när går snett kan man inte skylla på nån annan än sej själv och när man lyckas kan ingen ta äran ifrån en smile.gif

Är för tillfället både anställd och har egen verksamhet, så jag har det bästa av två världar - fast inkomst och stimulerande bisyssla. Fast kunde jag välja skulle jag nog vara egen på heltid.

Gunilla
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 14-10-2004, 15:06)
kan du inte göra en budget, eller en lista på vad som du ska ha & som innehåller alla kostnader?
så hjälper jag dig med den ekonomiska biten.

Det här gillar jag skarpt, har länge sökt efter en som hjälper till med det ekonomiska tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon