Full version: Pallkragefärg
Liselotte i zon 3
Har en liten undran bara, då jag och min 6 åriga dotter hittade två halvkragar på en återvinningsstation när vi slängde skäp.

Jag tycker det är så fint med den silvriga grå färgen som järnvitroul ger, är det helt uteslutet att kvasta på något sådant.
Det naturliga är ju som sagt vackrast eller vad sägs om en gammal lada från toppen av vårt rike som stått obehandlad och silvergrå mot all grönska.

Kan jag uppfylla mina drömmar ??? rolleyes.gif

Liselotte zon 3
KURT
Vill man ha den grå så tror jag att det är bättre att välja grå lasyr, eller att inte behandla den alls.
Katei
Järnvitriolen är nog ej lämplig att ha i närheten av grönsaker...Låt naturen ha sin gång och vänta ett eller två år så blir träet grått av sig själv. Vitriolen påskyndar träets oxidering och giftet hindrar en del eventuella angrepp. Tid är ju gratis så låt allt ordna sig själv. (Dessutom - om träet i pallkragen är tryckimpregnerat så gör järnvitriolen inte träet grått utan flammigt brungrått.)
Ingrid på Västkusten
Tryckimpregnerade pallkragar är det otroligt sällsynt med lyuckligtvis!
Det mesta man kan se är lack de flesta är helt obehandlade! Därflör målar vi dem - för att de skall hålla lit elängre men det rä alltså int enödvändigt alls. Charmen är just att de int evarar för eigt ;-)
jost
Håller med dig om att silvergrå är så fina! Jag oljade mina med linolja. Med tiden blir de väl lite gråare. Vill ju inte använda något giftigt där jag ska odla. Det har gjorts tester som visar att linolja ger lika gott rötskydd som tryckimpregnerat..............
Men det är också frågan om det lönar sig. Oljan är ju inte gratis och det går åt en del. Pallkragarna är ju inte så dyra. Så kan de ju få värma huset när de gjort sitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon