Full version: Äntligen!
milo
Hej på er !

Nu kan jag äntligen registrera mig här. Fick just 16 (!) finfina pallkragar i födelsedagspresent och till våren drar jag igång. Det blir ett grönsaksland med potatis, morötter, tomater, gurka, sallad mm, men även en del blommor.

Detta forum är ju suveränt - både för kunskap och inspiration. Har kollat in några fotoalbum, men inte hittat så många bilder på hur ni arrangerat era kragar. Vem/vilka av er har sådana bilder ? Jag tänker nog ställa 2-3 kragar på varandra, men behöver fundera lite på hur jag ska ställa iordning landet.

Dessutom undrar jag hur många kragar som behövs för att odla potatis - räcker det med tre på höjden? Även övriga tips och råd till nybörjare mottages tacksamt.

Må gott !

/milo i mälardalen
stina
Hej och välkommen i klubben!! Jag odlar potatis i pallkrage. 1 kg sättpotatis i 3 pallkragar på höjden. Blir kanonbra.

/Stina
milo
Hej Stina,
Tack för tipset! Nästa sommar blir det egenodlad potatis till sillen.

/milo
stina
Det blir lite svårt att kupa, för det blir trångt med all blast. Så jag brukar inte fylla ända upp med jord utan häller på mer efter ett tag när det är "kupdax".
Ingrid på Västkusten
Se bara till att det itne blir väldans välgödslad jord till potäterna det är välan en av de få undantagen man inte skall ge kodynga i kvadrat och minut till......jag skullemisstänka att dte går bra å odla potöäter på två kragar med om man har en hyfsad jord under pallkragarna och inget ogräs ....men har man väv och ogräs så är det nog tre för å vara på säkra sidan man behöver nog inte fylla hele vä'gen upp i krage tre då.....

Hälsar Ingrid
stina
Jag fyller inte upp hela vägen, däremot tycker jag det är bra med 3 kragar för då finns det plats under fiberduken jag brukar ha på i början för att försöka speeda på potatisen lite.

/Stina
milo
CITAT (stina @ 19-10-2004, 11:04)
Det blir lite svårt att kupa, för det blir trångt med all blast. Så jag brukar inte fylla ända upp med jord utan häller på mer efter ett tag när det är "kupdax".

Sorry, men jag är nybörjare som aldrig odlat potatis förut - vad i hela friden är "kupa" ?!? Jag behöver nog kolla lite i min trädgårdsbok innan jag drar igång...

/milo
Ingrid på Västkusten
Japp - man kan fylla hele vägen upp och sätta små bågar elelr så lämnar man en 'spalt' biggrin.gif

Kupa behöver man itne göra alls i en pallkrage! Som nämnts innan - fyll bara på biggrin.gif
Eva i Västerås
Kupa är för att potatisarna vill lägga sig på jordytan, och då blir dom gröna. Alltså gömmer man dom under lite extra jord. endera från mellan raderna, om man odlar på marken, eller med extrajord i pallkrage eller hink.
milo
Hej Eva i Västerås,

Tack för att du lärt mig lite om potatisodling. Jag är visst mer nybörjare än jag trodde... Det kommer säkerligen att bli fler frågor till er här i Pallkrageklubben.

/ milo (också i Västerås!)
jost
Hej och välkommen hit!

Är själv ganska ny här, se tidigare inlägg, Men har sedan två år odlat för fulla muggar. Mina ynka tre pallkragar har nu blivit tretton. Tänkte köra igång redan nu och hälla kompost i kragarna och kanske lite gammalt hö som ska bort. Blir en fin botten på odlingen hade jag tänkt. Så måste jag bara införskaffa lite plasttak så att jag får en drivbänk eller två.
gammelnalle
Välkommen milo !

jag var , milt sagt, skeptisk till pallkrageodling... verkade helt onödigt.
Men till och med en gammal björn som jag har fått erkänna att det bara är fördelar (men givetvis inte nödvändigt) att odla på detta sätt.

Och tro inte att du är ensam om att vara "okunnig".... det är vi alla tills vi lärt oss.
Jag kan själv idag skratta åt mina "idiotiska" frågor som jag ställt här på forumet. MEN ´si:
Idag är jag mer kunnig TACK VARE jag vågade fråga och givetvis TACK vare alla TREVLIGA odlarvänner som oförtrutet svarat mig.
Och trevliga är nästan alla alltid här.... (men vissa av oss är lite mindre klyftiga bara... sleep.gif sleep.gif )
Ingrid på Västkusten
Ja och pallkrageviruset sprider sig! Kom på mig själv i morse så och kika över mitt pallkrageland och fundera på hur många till jag rimligtvis kan klämma in ;-))

Hälsar Ingrid som tror på några till - skall öka lite i höjd tänkte jag!
lotta_
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 24-10-2004, 09:42)
Ja och pallkrageviruset sprider sig! Kom på mig själv i morse så och kika över mitt pallkrageland och fundera på hur många till jag rimligtvis kan klämma in ;-))

Ja, så är det. Har man väl börjat vill man bara ha fler!
Välkommen!
Malvia
Ja, jag är också relativt ny här och börjar förstå hur forumet fungerar.
Pallkragar är nytt för mig. Har försökt med land tidigare men jorden är så hopplöst lerig.
Kan man göra pallkragar av vanliga lastpallar? ( Dum fråga)
Finns det faktainfo på Odla om pallkrageodling?
Ingrid på Västkusten
Malvia - kika här;

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9662

Välj 'Se Gröna Rum'

Välj kategori 'så och plantera'.......klicka sedan 'bygg med pallkragar'...


Hälsar Ingrid
Malvia
Tack! Bra info.
Frågade maken om pallkragar, jo sa han vi har nog 3 st i garaget.
Ha!
Bra början. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon