Ciczi
Hej allesammans!

Ställde till er alla för ett tag sedan en fråga om jag behövde vinterdäck på bilen för en tripp mellan Trelleborg och Norrtälje. Vi valde, baserat på temperaturer längs vägen att inte köra med vinterdäck och det var inga som helst bekymmer på sommardäck.

Nu kommer det roliga? Cirka 12 mil in i resan behöver vi stanna och rasta. Vi hittar en mack och kör av på avfarten. Ser att det är stopplikt och en rondell. Inga bekymmer alltså...? När jag ska växla ner till en lämpligare växel än den högsta upptäcker jag att jag inte får mycket respons från kopplingen.... *Kommentar SHIT!* Min sambo får hjälpa mig att "vålda" i ettans växel (eftersom bromsen fungerar fick jag ner farten). Det var knappt det gick. Nåväl vi kom tillslut in på macken med en kör av ilsket tutatande bilister i baken.

Så småningom går färden vidare och strax söder om Ljungby upptäcker vi att nu har vi ingen koppling alls... Det är som att trampa luft under pedalen. Vi får tag på en verkstad i Ljungby som är supersnälla och hjälper två stackare i en gammal Audi från -88.

Nåväl nu har vi koppling igen och en tillfällig lösning på ett problem som kommer och går. Färden går vidare utan större mankemang norrut. Nu kommer vi till flaskhalsen i Stockholm. Eftersom vi kom mitt i den hetaste rusningstrafiken så var det ganska långa köer och bitvis stod allting helt stilla. Vanligtvis med en fungerande koppling är detta inget bekymmer. Men utan koppling..... ohmy.gif

Att dra ur växeln till friläge visade sig fungera så stopp på bilen som vi kärvänligt kallar Ådi skulle vi få. Men hastigt växande köer och att släppa in bilar framför enligt blixtlåsprincipen... Nej! Vi höll så stort avstånd vi kunde och det skulle bli vår räddning visade det sig. Rätt som det är växer köerna sig astronomiska på mindre än ett ögonblick och efter en hård bromsning måste en växel i. Farten är nere på noll och nu ska bara en växel i... Ettan..... nej det gick inte! Tvåan.... SHIT!.... Trean då... Jo det gick. Med ett skrik och dunk i växellådan som resultat. ohmy.gif

Alla vet nog hur det är att sitta i en bil som krypkör sakta framåt i en allt för hög växel.... Till slut kom vi ut på vägen mot Norrtälje. Då slocknar hela bilen tvärt. Snabbt som ögat börjar min sambo pilla på alla reglage som har med ljuset att göra och lyckas få igång lyset igen.

Efter att ha suttit på spänn i 65 mil på grund av kopplingen var detta händelsen som fick bägaren att rinna över.... Vi skrattade hysteriskt en bra stund. Sista tio milen gick utan bekymmer.

Inför hemresan resonerade vi som så att vi ser till att komma iväg. För har vi bara kommit upp i motorvägsfart så behöver man vanligtvis inte använda kopplingspedalen. Vi brände i väg från Norttälje, stannade i Nyköping för mat och lite tillfällig fixning av kopplingen. Sedan betade vi asfalt ända ner till Landskrona. En sträcka på 48 mil. Vi menade på att kom vi bara ner till Skåne hade vi släkt och vänner som kunde bärga oss.

I Landskrona valde vi en mack som låg ut med vägen och som man efter att ha kört upp på avfarten direkt kommer in på macken. Helt utan koppling denna gången kommer vi in på macken i femmans växel och vådliga 65 km på hastighetsmätaren. Ser en ledig ruta och styr in där och lyckas till och med att ställa bilen rakt i rutan. ohmy.gif

Sedan var det inte många mil hem... men vilken färd... ohmy.gif Trots en obefintlig koppling lyckas vi få i ettans växel för att navigera in mellan husen till vår bakgård och parkeringsplats! Äntligen hemma!

Som ni alla förstår kommer vi att skaffa en ny bil och nästa gång tar vi tåget eller flyget... !

Ciczi
Betty
Pust, vilken resa! Tur att ni kom välbehållna ända hem!
Du ställde alltså fel fråga när du undrade om du skulle behöva vinterdäck till er resa! Så här i efterskott och med facit i hand så borde du i stället ha ställt frågan: Vi ska byta bil, vad tycker ni att vi ska välja? rolleyes.gif
Ciczi
ja så kanske jag skulle ha frågat er....


laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
renate
Vilken tur att ni kom välbehållen hem.
Skrota bilen och bytt till en bättre!
Att ta tåg eller flyg var ingen dålig ide. rolleyes.gif tongue.gif ohmy.gif
Zanna
Gamla bilar kan gå hur bra som helst men när det börjar krångla som det verkar göra för er så är det verkligen inte kul. Jag kan se er framför mig i rusningstrafiken när ni försöker krypköra på treans växel laugh.gif laugh.gif laugh.gif Sä här efteråt kan man väl skratta men vad ilsken jag skulle ha varit i den situationen! Vilken lättnadens suck ni måste dragit när ni rullade in på gårdsplanen hemma.

Tåg eller flyg låter som ett ganska bra alternativ till er kära gamla Ådi biggrin.gif
Ciczi
Ja, för längre trippar tills vi skaffat en ny.

Ska säga att det var mest nervöst och vi var livrädda att bilen skulle rasa eller att vi inte skulle få stopp på den när vi var i Stockholm...

Ciczi
Zanna
CITAT (ciczi @ 25-10-2004, 15:46)
Ja, för längre trippar tills vi skaffat en ny.

Ska säga att det var mest nervöst och vi var livrädda att bilen skulle rasa eller att vi inte skulle få stopp på den när vi var i Stockholm...

Ciczi

Det man kan göra är ju att hyra bil några gånger per år om man inte vill köpa ny, det behöver ju inte kosta så mycket - betydligt billigare än en nyare bil.
Ciczi
Jag menade förstås en bättre begangnad... Tror aldrig att jag kommer att ha råd att köpa en helt ny bil även om det skulle vara kul.

Ciczi
Fredi
Imponerande resa. Fast säg gärna till i förväg nästa gång ni skall ut och köra (även kortare sträckor) för det låter som om man skall hålla sig inomhus då wink.gif
Ciczi
det lovar jag... laugh.gif laugh.gif

Ciczi
gammelnalle
Nya bilar är nog bra!!! MEN:

Efter en LÅÅÅNG tur genom danmark-Tyskland-Holland -Belgiern- GB- och runt Irland , förvisso med en del missöden.... bl.a. bromsar som gick sönder i Haag, med en 15år gammal Volvo 142 automat som hade rullat drygt 33.000 mil....
kom vi till Newcastle för att ta färjan hem till Danmark .
Medans vi stod och väntade i bilkön ... kom en nästan sprillans ny Volvo (har ingen koll på modeller) som blev BOGSERAD ombord på färjan....

Jag måste erkänna att jag faktiskt log i smyg när vi så småningom för egen maskin kunde ta oss ombord på färjan....

Så det handlar nog inte bara om ålder......


sleep.gif smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
CarinaA
Så skönt resan gick bra trots era missöden med bilen!

Och några vinterdäck behövdes ju inte eftersom tempen vände uppåt igen. Just när din fråga kom var det kallare än det är nu. Igår hade jag 19,6 grader på södersidan! Ååh, va gott!! tongue.gif

Mvh Carina
lotta_
Läste om positivt tänkande i en annan tråd, det borde man ha stor nytta av om man är ägare till en gammal bil. smile.gif
Zanna
CITAT (gammelnalle @ 26-10-2004, 19:39)
Nya bilar är nog bra!!!    MEN:

Efter en LÅÅÅNG tur genom danmark-Tyskland-Holland -Belgiern- GB- och runt Irland , förvisso med en del missöden.... bl.a. bromsar som gick sönder i Haag, med en 15år gammal Volvo 142 automat som hade rullat drygt 33.000 mil....
kom vi till Newcastle för att ta färjan hem till Danmark .
Medans vi stod och väntade i bilkön ... kom en nästan sprillans ny Volvo (har ingen koll på modeller) som blev BOGSERAD ombord på färjan....

Jag måste erkänna att jag faktiskt log i smyg när vi så småningom för egen maskin kunde ta oss ombord på färjan....

Så det handlar nog inte bara om ålder......


sleep.gif  :)  :rolleyes:  :D

Du har så rätt! Och det är det som är så läskigt för när nya bilar strular blir det väldigt dyra reparationer. Jag har haft en underbar pålitlig bil som gått 30 000 mil, aldrig stannat och gått som en klocka, jag har också kunnat fixa det mesta själv. Nu har jag en två år gammal bil - och den har redan stannat en gång - bensinmätaren visar fel! Sedan är bilbältet dåligt på förarsidan och turbon är nog felinställd blink.gif wacko.gif mad.gif Jag måste kanske ta tillbaka min gamla bil och ha som reserv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Jag har två månader kvar på nybilsgarantin så felen kostar mig i varje fall inget att åtgärda. Förhoppningsvis har jag inte fått ett måndagsexemplar som kommeratt bli en följetång på en bilverkstad (som i värsta fall fuskar) unsure.gif unsure.gif Låter jag skeptisk?!

Men...bilen är underbar att köra rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon