Full version: Höstbildberättelse
Gossen Ruda
Hösten är här med alla sina färger. Många växter, framför allt träd, har stått lite enfägat gröna under sommaren men nu blir det en kort tids färgexplosion. Stigen till sommarstugan är översållad med fallna blad i olika färger. Mest lönn här men även hassel och rönn.



Där stigen svänger av mot vänster mellan hasslarna blir det givetvis mest hassellöv.



En titt in under hasselbuskarna. Här finns det för en vecka sen förkrymt blåbärsris men det tog jag bort med röjsågen. Hade varit så här grannt annars.



Ner mot sjön står häggmispelhäcken och lyser gul. I kontrast mot den mörkgröna rhododendronen som skymtar bakom häcken till vänster.



Väl inkommen i trädgården blir det ett foto därifrån mot ingången. I mitten en gul hassel och till höger därom skiftar boken i bronsrött. Träden har glesnat ordentligt, himlen syns inte igenom här på sommaren.



Det är inte så mycket som blommar nu så här sent på säsongen. Den enda som är i full blom är oktoberkragen men den är desto finare. Den trivs väldigt bra här, jag har flyttat lite till stan men där blir den inte ens meterhög. Här är den ungefär 2 meter.



På tal om stan får det bli ett par bilder därifrån också. Tidlösan har jag visat tidigare men den får hänga med en gång till, det är den värd även om bilden är nästan en månad gammal.



Men nu börjar det skjuta upp något som liknar små spjut bland jordgubbsbladen.



Den liknar tidlösan men det är höstcrocus, dom är inte ens släkt. Tycker ådringen av blombladen är fin.



Till sist en bild på luktolvonet som också blommar nu. Den skall egentligen blomma tidigt på våren men brukar tjuvstarta lite på hösten.

lotta_
Härliga höstbilder och tidlösan är allt bra vacker. smile.gif
yla
härligt me höstbilder du ser ut o ha de fint även då rolleyes.gif
Kajsa
Så vackert och vemodigt, tidlösan står på önskelistan till nästa år. biggrin.gif
fruberglund
Underbart...underbart...underbart vackert!

Men jag trodde det skulle handla om tvålblandningen laugh.gif
Fialotta
Rackarns fina bilder...hösten är fin i alla fall rolleyes.gif
Betty
Tack för den vackra bildberättelsen Åke! smile.gif
Ewa L
Härliga bilder när hösten är som vackrast. Kunde nästan höra prasslet av/känna lukten av löven. En fin höstpromenad utan att jag behövde gå ut i regnet. tongue.gif
Berith
Håller med som vanligt. biggrin.gif Toppenfina bilder. Tack för promenaden!
renate
Tack för den fina höstpromenaden. tongue.gif rolleyes.gif
amaira
Mmmmm härligt! Jag känner doften av löven!!! Och doften av höstluften... Mmmmmm.
Gossen Ruda
Tackar för alla kommentarer. wub.gif
Milex
Tack för bilderna, vackra.
Tänk om jag kunde sluta tänka på ramsen oxå unsure.gif
Gossen Ruda
Huru vad med ramsen? Inte lukten hoppas jag. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon