Full version: Inför jul
Zanna
Jag tänkte att nu när det "närmar" sig jul så kan det var kul att få evenemangstips såsom t ex julmarknader. En julmarknad som jag varmt kan rekommendera är Mårbackas julmässa (Selma Lagerlöfs gård), ligger ca 6 mil norr om Karlstad. Observera att det är redan 4-7 november! Det är skönt med julmarknad så tidigt för man har inte kommit in i julstressen (som man tyvärr ofta gör). Vi brukar åka dit och ta gott om tid på oss; strosa runt, titta länge på allt och fika och provsmaka mat. Miljön är också väldigt fin.

Info från deras hemsida :
C:a 70 av landets allra skickligaste hantverkare såsom korgmakare, smeder, vävare, krukmakare, dockmakare, träslöjdare samt många andra hantverkare ställer ut och säljer sina alster. I matboden hittar Du hemlagade delikatesser såsom hemystad ost, rökt korv, skinka, hembakat bröd, sillinläggningar, lax, rökta fårfioler och hemkokade karameller.

Man blir väldigt köpsugen för de säljer så mycket fint hantverk. De har också visning av Selma Lagerlöfs hem i samband med julmässan.

För mer information, se http://www.marbacka.s.se/
Yin o Yang
I Degerfors har vi helgerna före jul en jättefin julmarknad på Kulturcentrum Berget julmarknad wub.gif . Man kan med fördel kombinera besöket på Berget med ett besök på Valsverket där det i år firas Countryjul smile.gif .
Zanna
CITAT (Yin o Yang @ 27-10-2004, 08:59)
I Degerfors har vi helgerna före jul en jättefin julmarknad på Kulturcentrum Berget julmarknad  :wub: . Man kan med fördel kombinera besöket på Berget med ett besök på   Valsverket där det i år firas Countryjul  :) .

Vilka söta Degerforsvättar ni har! Julmarknaden lät intressant, det är ju inom räckhåll från Karlstad. Countryjulen lät också intressant men det får nog bli till nästa år för nu är det så mycket inbokat... måst ha lite pengar över till juklappar också smile.gif

Kul att de hittat användning för lokalerna efter gamla järnverket!
Boxer
Tjolöholms julmarknad
Zanna
CITAT (Boxer @ 27-10-2004, 11:45)

Bodde jag närmare eller var i närheten av Göteborg så skulle jag nog åka till Tjolöholms julmarknad (tack för tipset!). Har varit på slottet sommartid och kan tänka mig att de har en väldigt fin julmarknad.
Caprice
Vaxholms Julmarknad e mysig...
Julmarknad i Vaxholm

2004-12-11 - 2004-12-12
Julmarknad i Skärgårdens lilla pärla Vaxholm. Marknaden äger rum i centrum. Öppettider kl 10-16.


Även i Nynäshamn:
27/11-19/12 Julmarknad i Godsmagasinet
Plats: Godsmagasinet vid hamnen i Nynäshamn.
Tid: Marknaden öppen mån-fre 11-18, lör-sön 11-16. (Prel. klockslag)
Arr: Föreningen Kost & Hantverk i Nynäshamn

28/11 Julmarknad på Hembygdgården i Nynäshamn
Traditionsenlig julmarknad.
Tid: 11-15
Arr: Sotholms Härads Hembygdsförening och Folkdansgillet


Caprice
mulle
Kom på traditionell Lilla Julmarknad till Åland, vid Kastelholms slott.
Den hålls 27/11 och är jättefin.
Och så kan ni passa på och handla Round Up för nästa säsong - medlet är ju fortfarande tillåtet här hos oss!
Mulle
Sylvia
Jul på Liseberg!
Liseberg
Blomstertanten
Julmarknad i Wadköping

Vackra gamla hus, fina hantverk och stämningsfullt ! wub.gif

Träffa Kajsa Warg som bjuder på glögg och pepparkakor.
Yin o Yang
CITAT (Zanna @ 27-10-2004, 10:19)
Vilka söta Degerforsvättar ni har!

Visst är de fina
wub.gif . De finns också i vykortsform (ett 10-tal olika motiv). Skicka mig en e-post om Du är intresserad, så kan jag skicka några till Dig smile.gif
La Strega
Gammeljul i Vadstena
Under Gammeljul myllrar det av folk på Vadstena slott. Varje år lockar utställningen mängder med besökare från när och fjärran. Under Gammeljul upplever du svensk jultradition i en byggnad med minnen från kungligheter.

Kombinationen av kvalitet, tradition, historia och nutid gör Gammeljul till en unik julmarknad. Utställningen välkomnar såväl enstaka besökare som stora bussresesällskap. Vi har tillgång till slottets historiska salar och även handikappanpassade lokaler i den nybyggda slottsvallen.

Lyssna på julsånger mellan inköpen följt av en stunds avkoppling vid kaffebordet där du kan få en härlig kaffebuffé för 60 kr. Under Gammeljul kopplas alla sinnen på och låter besökaren uppleva mer. Dofta, smaka, känn, lyssna och se - Gammeljul ger dig en försmak av julen. Här väcks alla dina sinnen till liv! Glögg, pepparkakor, senap, vört och saffran ...

Ge dig tid att inte bara besöka Gammeljul, utan även att gå en runda genom det medeltida Vadstena. Här finns alla möjligheter till jultrivsel, shopping och kultur. Köpmännen lovar en extra trevlig inramning som gör att hela Vadstena genomsyras av den rätta Gammeljulsstämningen.

Julaktiviteter för hela familjen. Lördagar och söndagar erbjuder vi extra aktiviteter för de unga gammeljulsbesökarna. En rundvandring i småstadsidyllen är också en upplevelse. För grupper finnns det möjlighet till en guidad tur i medeltidsstaden Vadstena eller i någon av de historiska byggnaderna. Dessutom är utställningslokalerna i slottet en sevärdhet i sig. Den berömda Klosterkyrkan står öppen för besökare.
Tid
2004-11-19 - 2004-11-28 Må, Ti, On, To, Fr, Lö, Sö
Måndag till fredag 10-18. Kvällsöppet till kl 20 på tisdag och torsdag. Lördagar och söndagar kl 10-18. OBS! Sista dagen stänger vi kl 16. Kassan stänger alltid 30 minuter före stängningsdags.
Plats
Slottet
Hamnen
Vadstena
Arrangör
Destination Vadstena
0143-31570
info@vadstena.com
Hemsida & epost
www.vadstena.com
info@vadstena.com
Betty
Usch vad ni är tidigt ute... Det är ju bara oktober...
Morrade lite när jag var in på stan igår åt att de har tagit fram julprylarna i affärerna redan - och här är ni ju inte ett dugg bättre... huh.gif
Hannele
Liseberg, i den riktiga julstaden, är självskriven!

Sedan kan man åka till Åbo, Nordens 2:a julstad.



Tofta Herrgård i Kärna, Lycke, har haft julmarknad, lantlig miljö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon