Caprice
Förstår att det kan vara lite känsligt att skriva om detta... Men jag gör det ändå..

Jag och min sambo har gått ur kyrkan, av den enkla anledningen att vi ej är Kristus-troende. Ser därför inte någon anledning att ge kyrkan ett par tusen kronor om året, pengar som vi istället kan ge till några vi anser är mer behövande än just kyrkan...

Tror att alla, eller de flesta, har någon form av tro på någon form av högre väsen... Kristus, Buddha, Allah, tycker alla dessa trohistorier är intressanta, så varför binda sej vid just Kristustron...? Det handlar om att vara öppen i sinnet, att tro på sin egen tro. Inte LÄRA sig tro på någon speciell tro.

Om folk världen över hade denna inställning skulle nog världen se bra mycket bättre ut. Vi skulle slippa krig i guds namn, krig mellan olika länder pga olika tro...

Varför ska det tex bygga moskeér i Sverige...? Vore det inte bättre om det fanns "byggnader" som är tro-byggnader världen över, dit alla är välkomna för att utöva sin tro?
Kyrkor kan vara väldigt vackra, moskeér likaså, tempel en upplevelse att gå in i. När/om vi reser runt i världen besöker jag gärna deras "tro-byggnader" för att jag tycker det är intressant. Sen må det vara enbart för att de är vackra, ett par tusen år gamla, eller bara känna lugnet...

Min åsikt är att det borde vara tvärtom, man går med i kyrkan om man vill vara medlem...

Upprepar att detta inlägg inte är för att klanka ned på någon som är troende av något slag.
Men vidhåller att jag tycker det är fel att vi automatiskt skrivs in i kyrkan när vi föds, och därefter betalar pengar årligen till kyrkan. Många vet inte ens om att det är så..
Det känns väldigt gammalmodigt att det är så, dagens människor borde få välja.

Alla som är gay tex, varför ska de vara med i Sv Kyrkan...?
"Tvinga" kyrkan att säga vad de tycker offentligt om alla som är gay, så kan dessa sedan ta ställning. De blir vägrade att bli vigda, men kyrkan tar gärna emot deras pengar... Varför då..?

Artikel om att gå ur Svenska Kyrkan

Caprice
GoSatta
nu förtiden blir man väl inte automatiskt medlem längre? det är väl först vid dopet? (och det är ju logiskt efter som det är en kristen handling) Vi är ju med eftersom kyrkan inte var skiljd från staten förr vilket den är nu.

Själv väljer jag att INTE gå ur även fast jag inte håller samma tro som den svenska kyrkan står för utan stannar kvar enbart för att jag mer en gärna skänker en slant för bevarandet av alla de vackra kyrkor vi har i vårt land.
Caprice
Helt rätt, man blir medlem när man döper sig i kyrkan...
Men varför då, varför måste man betraktas som kristen för att man väljer att döpa sina barn i kyrkan..? Kan det inte ses som en fin tradition?

Ang bevarandet av vackra gamla kyrkor, håller jag med dej...

En fråga: Vem äger egentligen kyrkorna? Är det Sv kyrkan, eller är det staten...?

Själv tycker jag det borde vara staten, ur kulturminnessynpunkt.
Och således borde bevarandet ske med skattepengar...

Caprice
mekare
Caprice - Dopet är att "göra" barnet kristet. Föräldrana lovar även under dopet att ge barnet en kristenuppfostran. där av skulle jag aldrig döpa några barn då jag själv inte är troende kristen.
Att fler och fler religösa ritualer som dop och konfermation har blivit en tradition istället för vad det är - en bekräftelse på en tro tycker jag är fel. antignen tror man och då är med i kyrkan och döper, gifter sig osv i kyrkan eller så låter man bli tycker jag.
Fialotta
Är med och tänker inte gå ur Sv Kyrkan är inte särskilt
troende, men jag tror på en högre makt...va det nu är?

Men jag jobbar i många församlingshem med Catering och ser vad mycke dom gör..Kyrkans barntimmar och soppkök för uteliggare flera dagar i veckan...på en del ställen finns det folk som tar emot ensamstående mammor eller pappor som har det svårt med mat eller bara nån att prata med...särskilt vid jul är det ju många som har det svårt, jag ser
att dom gör massor som det inte skrivs om...jag blev i alla imponerad av dessa vardagshjältar...jag ser o jag hör!

Ang. gay...så hade Huddinge kyrka en utställning i 14 dagar och det va
öppet med bilder o frågor o svar...
Tesa
Dopet har ju ingenting med namnet att göra ..egentligen..utan är en bekräftelse på att föräldrarna vill att barnet skall tillhöra "Gud"....konfirmationen är ju sen en bekräftelse från barnet själv..
Jag väl är själv närmast agnostiker...men tillhör ändå svenska kyrkan....både döpt och konfirmerad av tradition..och jag har inga planer på att gå kyrkan ur heller....jag tycker på nåt vis att det är en så stor del av vår historia....på gott och ont...att jag är villig att betala för att att den skall bevaras....både som instutition och själva byggnaderna....
wolkenkrabber
aldrig varigt medlem och kommer nog inte o bli det heller, jag tror intve på något men bara för att man tror på nått ska man itne behövea betala tycker jag
pisanggoreng
Caprice, å ena sidan vill du inte betala kyrkoskatt, men å andra sidan tycker du att kyrkorna ska vara statsägda och således skötas och restaureras med 'vanliga' skattepengar... Låter lite som en motsättning i mina öron.

Jag har för övrigt också gått ur Svensk Kyrkan.

Självklart behövs det moskéer i Sverige. "Tro-byggnader" kan kanske fungera på flygplatser och dylikt, men annars tror jag inte det är nån bra ide.

Mvh,

pisanggoreng
andersen
Klart att man ska vara med i svenska kyrkan och betala för sig. Det tycker jag utan att för den skull vara religös, utan att jag tycker att kyrkan är bra och att dom hjälper många människor i nöd, vid tex dödsfall, personliga kriser.dop giftemål mm är andra fina saker som dom ombesörjer. Det är höjden av snålhet att gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt.
Hannele
CITAT (Caprice @ 28-10-2004, 13:28)
Ser därför inte någon anledning att ge kyrkan ett par tusen kronor om året,
pengar som vi istället kan ge till några vi anser är mer behövande

Alla betalar ändå en obligatorisk begravningsavgift, ca 37 öre per skattekrona år 2004,
normalinkomstagare betalar drygt 500 kr per år.

P.S.
Vem ska ni skicka pengarna till?
pisanggoreng
----------------gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt------------------av andersen




Enda alternativet till kyrkan är inte vin... Dessutom bör väl alla människor få välja själva vem man vill hjälpa. Det finns många olika organisationer att stödja - kyrkan är en av dem. Frivillighet är en självklarhet, och att kyrkan och staten skiljdes så sent i Sverige som de gjorde ter sig nästan löjligt.

/pisanggoreng
Orchid
"Tro-byggnader".. I och med att alla religioner har särskilda föreskrifter och regler för hur ordning och skötsel, samt drivning av dessa gudstempel, ska gå till så skulle det ju vara helt orimmligt med "tro-byggnader", där alla ska hålla till tillsammans.
andersen
CITAT (pisanggoreng @ 28-10-2004, 16:07)
----------------gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt------------------av andersen




Enda alternativet till kyrkan är inte vin... Dessutom bör väl alla människor få välja själva vem man vill hjälpa. Det finns många olika organisationer att stödja - kyrkan är en av dem. Frivillighet är en självklarhet, och att kyrkan och staten skiljdes så sent i Sverige som de gjorde ter sig nästan löjligt.

/pisanggoreng

Var skriver jag att vin är det enda alternativet?
*Laika*
Jag tvivlar starkt på att det finns nån som gått ur Svenska kyrkan, bara för att ha råd att köpa vin istället. En sak är väl om man går ur för att inte unna kyrkan pengarna, eller för att man inte sympatiserar med den tron, men att gå ur för ett par vinare wink.gif nä, skulle inte tro det. Dom som går ur, får ändå betala för sin begravning, resten av pengarna är inte så mycket att snacka om. Dom pengarna går som sagt var till välbehövande, som ensamstående mammor som inte har några extra pengar till jul och många liknande aktiviteter. Jag kan vara ärlig o tala om att jag inte skulle skänka mina pengar till några nödställda, om jag gick ur Svenska kyrkan. Då är det bättre att vara kvar o veta att mina pengar går till många goda gärningar. Det är inte av direkt snålhet som jag inte skänker pengar till välgörande ändamål, det är av ren lathet, men om det ringer olika organisationer o vill ha bidrag, då kan jag skänka till t.ex. cancerfonden o sånt.
Mvh. Laika
kristerh
Gick ur kyrkan så fort det var möjligt för flera år sedan, eftersom jag inte tror på jesus o gubbarna wink.gif
jag betalar de pengarna till div behövande istället, cancer, utvecklingsstörda barn osv
Det inlägget som andersen skrev var wacko.gif man går väl inte ut ur kyrkan för att få råd att köpa vin wink.gif fast i kyrkan får man ju gratis vin "nattvardsvinet" fast då kallas det för kristi blod...
Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att bevara de gamla
kyrkorna, fast jag vill inte vara med i kyrkan för det wink.gif
krister
andersen
CITAT (Laika @ 28-10-2004, 16:19)
Jag tvivlar starkt på att det finns nån som gått ur Svenska kyrkan, bara för att ha råd att köpa vin istället. En sak är väl om man går ur för att inte unna kyrkan pengarna, eller för att man inte sympatiserar med den tron, men att gå ur för ett par vinare wink.gif nä, skulle inte tro det. Dom som går ur, får ändå betala för sin begravning, resten av pengarna är inte så mycket att snacka om. Dom pengarna går som sagt var till välbehövande, som ensamstående mammor som inte har några extra pengar till jul och många liknande aktiviteter. Jag kan vara ärlig o tala om att jag inte skulle skänka mina pengar till några nödställda, om jag gick ur Svenska kyrkan. Då är det bättre att vara kvar o veta att mina pengar går till många goda gärningar. Det är inte av direkt snålhet som jag inte skänker pengar till välgörande ändamål, det är av ren lathet, men om det ringer olika organisationer o vill ha bidrag, då kan jag skänka till t.ex. cancerfonden o sånt.
Mvh. Laika

Är det värkligen någon som tror att folk går ur kyrkan för ett par vinare, det tror inte jag heller vad jag menar är att en del är snåla vad det gäller att betala för sig ang det som kyrkan bidrar med, men dom kan köpa vin till helgen utan att tycka det är dyrt.
andersen
CITAT (kristerh @ 28-10-2004, 16:21)
Gick ur kyrkan så fort det var möjligt för flera år sedan, eftersom jag inte tror på jesus o gubbarna wink.gif
jag betalar de pengarna till div behövande istället, cancer, utvecklingsstörda barn osv
Det inlägget som andersen skrev var  :wacko:  man går väl inte ut ur kyrkan för att få råd att köpa vin wink.gif  fast i kyrkan får man ju gratis vin "nattvardsvinet" fast då kallas det för kristi blod...
Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att bevara de gamla
kyrkorna, fast jag vill inte vara med i kyrkan för det   wink.gif
krister

Det går alldeles utmärkt att skriva inlägg utan att wacko.gif skall vara kopplat till person, det driver inte forumet framåt.
Betty
CITAT (andersen @ 28-10-2004, 15:47)
Klart att man ska vara med i svenska kyrkan och betala för sig.---------------------------------------------------------- Det är höjden av snålhet att gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt.

Såna här kommentarer driver inte heller de forumet framåt. Det är bara så onödigt provocerande att uttrycka sig som du gjorde andersen.
Det finns vissa ämnen som nästan är omöjliga att diskutera utan att det går åt pipan , religion är ett sådant. Kan vi inte försöka hålla en mildare ton - för forumfridens skull? Här har ju varit så lugnt och trevligt ett tag nu - snälla...
andersen
Ja Betty, jag ber alla om ursäkt för ett provoserande ordval förlåt. Kan vi fortsätta och prata om ämnet och bortse från dom sista inläggen?

Mvh andersen.
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 28-10-2004, 16:07)
en del köper hellre en flaska vin till helgen

sleep.gif Vin serverar dom gratis i kyrkan.
Betty
CITAT
Ja Betty, jag ber alla om ursäkt för ett provoserande ordval förlåt. Kan vi fortsätta och prata om ämnet och bortse från dom sista inläggen?

Mvh andersen.

Hemskt gärna! smile.gif

Jag gick ur Svenska Kyrkan för tio år sedan men har på senare tid börjat fundera på att gå med igen. Har bara inte kommit till skott än...
andreas i uppsala
kommer nog aldrig gå ut ur svenska kyrkan.Det hör liksom till, det känns tryggt på nåt sätt, ifall de skulle hända nåt och så... sne så har jag inget emot att ge kyrkan pengar så att de kan sköta och hålla våra fina kyrkor öppna och vid gott skick.
Caprice
Pisanggoreng:
//Caprice, å ena sidan vill du inte betala kyrkoskatt, men å andra sidan tycker du att kyrkorna ska vara statsägda och således skötas och restaureras med 'vanliga' skattepengar... Låter lite som en motsättning i mina öron.
//

Varför då..?
Vi betalar ju skatt för att denna i sin tur portioneras ut där den behövs..?

Självklart är det ju heller ingen som går ur kyrkan för att spara några tusenlappar, utan man gör det för att man VILL...

Hannelen frågade även vad man vill stödja istället..?
Det är ju fritt att välja.. Cancerforskning, hjälpa gatubarn, hjälpa barn i allmänhet, djur, mot djurförsök... finns tusen grejer till..

Andersen, att gå ur för att spara till att köpa några vinare till helgen...??
Vi dricker kanske 2-3 vinare... per år!
Fånigt påhopp...

Caprice
Bettson
Jag tycker nog att religion är något var och en får svara för själv. Det är liksom en privatsak och något där man absolut inte skall varken döma eller bedöma andra för.
Själv är jag uppvuxen i ett djupt religiöst hem där man absolut inte döpte sina barn. Det skulle vara vuxendop i frikyrkan.
Jag ville konfirmeras med mina kamrater men fick inte.

Resultatet blev att jag kände mig utestängd från Svenska kyrkan speciellt vid gudstjänster som hade nattvarsgång.
Frikyrkan har jag aldrig kännt mig hemma med eftersom jag ansåg den alltför intolerant.

Därför var jag mycket noggrann med att mina barn skulle döpas i Svenska kyrkan vilket skulle ge dom möjlighet att välja konfirmation om de själva ville. Naturligtvis med släktbatalj från mina släktingars sida som tyckte jag handlade felaktigt.

När det gällde konfirmation så har mina barn fått välja själva. Jag har inte tvingat dom till något. Men jag har talat om min åsikt som var ungefär så här.

Att gå konfimandundervisningen är att få veta mera om religionen. Det behöver inte innebära att man behöver tro utan att man har kunskap till att ta ställning. VIll man inte avsluta sin konfirmation med nattvard så är det helt OK.
Jag tyckte också att det är bra att känna till den religion som man själv har sitt kulturella ursprung i. Det gör det lättare att förstå och respektera andras religion. Det är ett viktigt argument idag när vi blir allt mer mångkulturella.

Ville de gå konfirmanundervisningen för fest och presenter så behövde de inte. Fest och presenter kunde vi fixa ändå, fira tonårstiden tex.

Mina barn valde att konfirmera sig. Det var helt deras egna val.

Själv känner jag mig lite kluven inför medlemskapet i Svenska kyrkan.
Ibland tänker jag att jag vill gå ur. Inte för skatten eller något annat. Jag blir bara så förbenad på att vissa präster och andra kyrkopersonal visar sådan intolerans mot andra människor.

Tex att de vägrar samarbeta med kvinnliga präster, diskriminerar homosexuella osv. Det kristna budskapet handlar ju väldigt mycket om tolerans. Du skall älska din nästa såsom dig själv, Den som är skuldfri kasta första stenen osv.

Men hitills så är det nog så att han däruppe har jag inte något otalt med och att han har " shitty" personal på vissa ställen är väl något jag får ha överseende med. Man skall inte var intolerant wink.gif
Caprice
Bettson:
Säger bara tummen upp!

Caprice
andreas i uppsala
Att först döpa sig när man är vuxen är väl inte att vara djup religös? snarare tvärtom.Vad jag kommer ihåg så skulle det gå så fort som möjligt innan djävulen tog en tongue.gif
Konfirmation var väldigt kul biggrin.gif skulle faktiskt gärna göra om det, och jag är inte djupt religiös eller nåt i den stilen.
Bettson
I frikyrkans värld så är det så att man döper sig till en tro. Enligt deras mening så måste man först bli vuxen för att kunna ta ställning till sin tro och sedan döpa sig för att med dophandlingen bekräfta sitt val.

Traditionella kristna kyrkor så döper man sitt barn till en kyrka och dopet var viktigt för att skydda dom mot djävulen. Sk nöddop på BB ifall man inte trodde att barnet skulle överleva ansågs väsentligt. Att man efter konfirmanundervisningen i stället bekräftade sin tro via nattvarden är kutymen här.

Var och en må ha sin tro och man skall respektera andras.
*Laika*
I t.ex. Pingstkyrkorna, så välsignas alla småbarn vid en ritual. Istället för barndopet, sen när dom nått vuxen ålder(tonåren o upp) så väljer den vuxne själv om han/hon vill ha vuxendopet. Det är egentligen mer äkta dop, än att döpa småbarnen, oavsett om dom vill va religösa eller inte. Fast jag för min del tycker om dom ritualer vi har i Svenska kyrkan. Vi har ju inte som i USA, där merparten av befolkningen är superreligösa, men våra traditioner är värda att bevara.
Mvh. Laika
Miaa
Jag kommer inte att gå ur kyrkan. Är inte troende, men anser att kyrkan är ett kulturarv med traditioner jag gärna stödjer.

Jag kan inte riktigt förklara... eftersom jag inte tror på Gud, Jesus eller Bibeln är det inte därför. Det handlar nog mer om att det finns något som är genuint och som lullar på i gamla inkörda spår. Kanske en motpol till Kalle Anka. Kanske är det att jag tycker det går för långt. "dra av pengar för resor, din nya pryl och semestern. Skriv kräftskivan på företaget... och extra extra extra "Tjäna tusenlappar -gå ur svenska kyrkan. Passa på före fredag -och sänk din skatt" (Aftonbladet idag).

Kanske är jag bara för trött efter en lång dag, men det gör mig lite ledsen. Det känns lite som att sälja ut ett arv från tidigare generationer.
Fenja
Jag gick ur svenska kyrkan 1979 och har inga planer på att omrevidera detta beslut. Jag är väl närmast agnostiker...
Mvh
Fenja
humla
Ett litet inlägg i debatten från mig....

Jag skulle tycka att det vore fel att döpa mig/mina barn, konfirmera mig eller vad det nu handlar om, för att "Bevara traditionerna". Isåfall kan jag likagärna ha någon annan familjetradition. Kyrkan håller tyvärr på att bli allt mer och mer sekulariserad, för att desperat behålla sina medlemmer? Ingen fattar vad prästen babblar om eller varför hon/han har så konstiga kläder t.ex. Och varför måste man alltid sjunga så svåra och höga sånger, som ändå ingen kan? Att kyrkan ska bevaras som den är, bara för traditionens skull, tycker jag är fel.

Kyrkan tappar ju alltfler medlemmar, och jag tror medelåldern för medlemmarna/gudstjänstbesökarna är ganska hög. Kanske beror det på att folk går dit (till gudstjänster typ) för traditionens skull. Vad det handlar om bryr man sig inte så mycket om. Barnkören kanske ska sjunga, och efteråt är det ju trevligt med kaffe.

Jag har själv varit lite engagerad i en kyrka och försökt påverka, men det var verkligen stenhårt. Ska det vara så svårt att prata, med ett språk som folk förstår, om vem Gud är och vad kristen tro handlar om?

Jag vill heller inte klanka ner på alla kyrkor. På vissa kyrkor funkar säkert arbetet jättebra, och hjälper många människor. Det är mina erfarenheter jag utgår ifrån.

Tycker absolut kyrkan ska vara kvar, men den måste ändras, så att folk känner sig mer välkommna i kyrkan, tycker att det är kul att vara där och förstår mer om vad det handlar om, så att trenden med sjunkande medlemsantal ändras.

Har själv en mamma som jobbar i kyrkan med barngrupper/äldre, och hon gör ett jättebra jobb. Vi behöver mindre stelhet och fler folk som engagerar sig och bryr sig, i kyrkan! Med ett bättre och mer utbrett arbete med människor bör man själv få bestämma om man vill betat skatt och stödja kyrkans arbete, eller inte. Som kyrkan fungerar idag förstår jag att många väljer att inte vara medlemmar.

/Elin
Tesa
CITAT (Bettson @ 28-10-2004, 18:22)
Jag tyckte också att det är bra att känna till den religion som man själv har sitt kulturella ursprung i. Det gör det lättare att förstå och respektera andras religion. Det är ett viktigt argument idag när vi blir allt mer mångkulturella.

Ett av de viktigaste argumenten för att bevara Svenska kyrkan i en tid där allt färre "tror"......tycker jag...

Eftersom våra förfäder och förmödrar präglades av kyrkan så är det också ett sätt att kunna förstå vår historia och hur det påverkar vår kultur idag...
..här i Norra Bohuslän är vi präglade av Schartau... unsure.gif domedagspredikningar och sånt har satt sina spår i den nordbohuslänska mentaliteten....vilket får många att uppfattas som inskränkta och bakåtsträvande..man ser gärna snett på den som "tror den är nåt" och skaffar fin bil eller bygger ut lagårn eller nåt sånt.....

Jag upplever det iallafall som att det finns större tolerens i andra delar av Sverige...har en nära bekant som är prästdotter från Norrland och hon kände inte alls igen sig i förhållandet mellan församlingen och prästen som råder här....
netaave
Jag tänker inte ens tanken att gå ur kyrkan. Nu bor jag på en liten ort där alla känner alla. När vår dotter blev sjuk fick vi ett otroligt stöd från kyrkan och till och med lite pengar därifrån. Då hade vi inte varit mer aktiva än att barnen gått på barntimmarna och vi varit på en del familjegudstjänster.

Jag ser också idag vilka otroliga resurser det finns i kyrkan vad gäller barn och ungdomsarbetet. Våra präster i den här församlingen är inte särskilt högkyrkliga, dom är mer som en kompis man kan prata med vad man vill om, lite galna är dom båda två. Den kvinnliga hade på senaste gudstjänsten som hade Noaks ark som tema, prästskjorta, rutig flanellskjorta, snickarbälte och keps på sig. Hon skulle föreställa Noa själv. I stället för kyrkkaffe var det korv med bröd inne i kyrkan efter gudstjänsten. Ganska okonventionellt alltså. Det präglar hela vår församling, jag som är dagledig på halvtid råkade en dag säga till vår diakon att det värsta med att vara hemma var att äta lunch ensam. Innan jag visste vad som hänt hade hon och jag spånat fram en dagträff med sopplunch som nu precis startat.
Alla lov har juniorerna träffar mellan 10-14 inkl lunch, jättebra för de lite större som inte har fritids längre men ändå inte vill vara själva hela dan, detta för en kostnad av 150 kr/termin, då träffas dom en kväll i månaden också. Dom hade träffar varje vecka innan men det här är en fotbollsort, alla spelar och hade inte riktigt tid för juniorer på det sättet, då gjorde de om så här.
Största flickan är med i en ungdomsgrupp som träffas en kväll/vecka, den bildades utifrån konfirmanderna, och fylls i dag på ur dessa grupper varje år. Dom hjälper även till med de små under gudstjänsterna och med fikat efteråt.
För mig har kyrkan alltså blivit en naturlig samlingsplats, jag är lugn och känner mig trygg i den atmosfären som råder där. Vare sig det verkligen är i någon av församlingens tre kyrkor eller i församlingshemmet.
Mia, zon 3
Jag har inte döpt min son, tycker att han får välja själv när han blir så pass stor. Och det kan han - man kan döpa sig dagen innan man konfirmeras om man vill! Det är väl ingen som tror att Djävulen tar odöpta barn längre (jo, det är det kanske, var och en får ju så klart tro vad de vill).
Själv är jag en "salig blandning" (haha!) av ateist och djupt troende - tolka det om ni vill! Jag tror nämligen - om jag ska bli lite "djup" här - att det finns makter vi inte förstår, kalla det Gud, Allah, Moder Natur, fysikens lagar (nej, vi känner inte till alla sådana ännu), eller vad 17 man vill. Och att det inte är olika makter med motsättningar emellan, som religionerna oftast vill få det till, utan en enda stor enhet. Och jag tror att det är den som alla som är "troende" i någon form känner av. Sedan beror det väl mest på vilken kultur man är född i vad man väljer att kalla den. Och det spelar ju i så fall ingen roll vad man sätter för etikett på det!
Jag är faktiskt konfirmerad. Jag pratade med prästen i församlingen innan "läsandet" började, och sade att "Jag tror inte på Gud". Han svarade "Var med i alla fall, och bestäm sedan hur du vill göra." Vi hade en jätterolig tid, med mycket djupa samtal, enormt fin sammanhållning i gruppen osv. När det var dags för konfirmationen så sade jag att jag fortfarande inte trodde på Gud. Då svarade prästen att "Det gör inget. Gud tror på dig ändå." Så jag var med hela vägen.
Tycker att det där stämmer rätt bra med min tanke - om det finns en allsmäktig makt så bryr den sig inte ett smack om huruvida du tror på den eller inte. Du kan ju inte undgå att ramla om du skulle kliva fel på en stege, bara för att du "inte tror på tyngdkraften" eller så.... Fattar någon alls vad jag menar? laugh.gif
Lever man bara efter mottot "Bemöt andra som du själv vill bli bemött", och "Störst av allt är kärleken", så måste man ju vara vad som kallas en "god människa"? Och de riktlinjerna finns nog inom alla religioner, inget att kriga om där inte.....
uno
CITAT (pisanggoreng @ 28-10-2004, 15:41)
Caprice, å ena sidan vill du inte betala kyrkoskatt, men å andra sidan tycker du att kyrkorna ska vara statsägda och således skötas och restaureras med 'vanliga' skattepengar... Låter lite som en motsättning i mina öron.

Jag har för övrigt också gått ur Svensk Kyrkan.

Självklart behövs det moskéer i Sverige. "Tro-byggnader" kan kanske fungera på flygplatser och dylikt, men annars tror jag inte det är nån bra ide.

Mvh,

pisanggoreng

En, som ni säger, trobyggnad eller liknande har uppförs i Landvetter dock inte vid flygplatsen.
Mitt barnbarn fick sina namn på en namngivningsdag (ej i nämnda byggnad)
där släkt och vänner deltog. En fin och högtidlig stämning utan medverkan av represetant från något trossamfund.
Gossen Ruda
Jo, jag passerar nämnda byggnad på väg till sommarstugan. Kanske kan närheten till kyrkan störa vissa känsliga personer fast alltihop är byggt på en gammal kultplats. Ungefär där den nya byggnaden ligger fanns tidigare resterna av en stendös.
Tesa
CITAT (Mia @ zon 3,29-10-2004, 07:24)
Själv är jag en "salig blandning" (haha!) av ateist och djupt troende - tolka det om ni vill! Jag tror nämligen - om jag ska bli lite "djup" här - att det finns makter vi inte förstår, kalla det Gud, Allah, Moder Natur, fysikens lagar (nej, vi känner inte till alla sådana ännu), eller vad 17 man vill.

Det är väl nästan definitionen på en agnostiker....att man tror på NÅT men att detta övergår vårt förstånd att begripa....Så nu ÄR du också nåt..... tongue.gif
kristerh
CITAT (andersen @ 28-10-2004, 16:30)
CITAT (kristerh @ 28-10-2004, 16:21)
Gick ur kyrkan så fort det var möjligt för flera år sedan, eftersom jag inte tror på jesus o gubbarna wink.gif
jag betalar de pengarna till div behövande istället, cancer, utvecklingsstörda barn osv
Det inlägget som andersen skrev var  wacko.gif  man går väl inte ut ur kyrkan för att få råd att köpa vin wink.gif  fast i kyrkan får man ju gratis vin "nattvardsvinet" fast då kallas det för kristi blod...
Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att bevara de gamla
kyrkorna, fast jag vill inte vara med i kyrkan för det   wink.gif
krister

Det går alldeles utmärkt att skriva inlägg utan att wacko.gif skall vara kopplat till person, det driver inte forumet framåt.

Det var inte menat så, men det var ju du som skrev att de som inte var med i kyrkan köpte vin för pengarna wink.gif om du tog illa vid dig för att jag nämde ditt namn så förlåt wub.gif
krister
Mia, zon 3
CITAT (Tesa @ 29-10-2004, 12:49)
CITAT (Mia @ zon 3,29-10-2004, 07:24)

Själv är jag en "salig blandning" (haha!) av ateist och djupt troende - tolka det om ni vill! Jag tror nämligen - om jag ska bli lite "djup" här - att det finns makter vi inte förstår, kalla det Gud, Allah, Moder Natur, fysikens lagar (nej, vi känner inte till alla sådana ännu), eller vad 17 man vill.

Det är väl nästan definitionen på en agnostiker....att man tror på NÅT men att detta övergår vårt förstånd att begripa....Så nu ÄR du också nåt..... tongue.gif

Alltid skönt att veta vad man är, eller hur? laugh.gif
Tycker det är SÅ härligt med frågor där ingen kan ha "rätt"! Eller snarare ALLA kan ha rätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon