Full version: rostfria bestick
evelina
Har en liten fråga om det är någon som vet !


Mina vardags bestick (rostfria) har helt plötsligt börjat och bete sig konstigt. wacko.gif
Alla är okey utom matskedarna som börjar bli mörka,har försökt och putsat med det mesta men inget hjälper!! Kör dom i diskmaskin och gjort det i alla år. Detta är ett mysterium, finns det någon som sitter inne med hjälp??

Mvh wink.gif
Tesa
För att bli "rostfritt" har jag för mig att stålet härdas i värme med olja så att det blir en yta på det...och det är kanske så att man sliter mer på skedar när man använder dom än på andra bestick så att du helt enkelt slitit dig igenom härdningen.....
Sylvia
Eller så har du bytt till en starkade diskmedel som har tagit bort den skyddande ytan??
Fialotta
Mitt tips är salt, brukar funka
på det mesta smile.gif
sommarstaden
En enkel teori från "södern"
En vanlig anledning till att rostfritt mörknar kan vara att det blivit
utsatt för hög värme.
Om det skulle vara så är det hopplöst att få tillbaka glansen.
MVH
sommarstaden
Tapio
CITAT (Tesa @ 28-10-2004, 22:39)
För att bli "rostfritt" har jag för mig att stålet härdas i värme med olja så att det blir en yta på det...och det är kanske så att man sliter mer på skedar när man använder dom än på andra bestick så att du helt enkelt slitit dig igenom härdningen.....

Halaj!

Njäe, man gör stål rostfritt genom att tillsätta legeringar, främst krom och nickel.
Stålet blir då austenitiskt (en bieffekt är att det blir omagnetiskt).

ETT sätt (det finns många) att härda stål är att man hettar upp det för att sedan hastigt kyla ner det. Beroende på vilka legeringar som ingår så kyler man stålet olika fort. Ibland i salt, ibland i vatten, olja el. sand.

På rostfritt stål bildas en oxidhinna som hindrar syre att tränga in i materialet. Det är därför det inte rostar. Detta har ingenting med härdning att göra.

På gamla bestick kan man se gropar ifall man tittar noga. Där har syret lyckats tränga igenom pansaret och sätter in alla krafter just där. Därför så tror jag inte på kemisk behandling. Det kommer bara att göra groparna större.

Återstår mekanisk åverkan. På svenska: gnugga.

Vim, autosol, häxans (nånting, vad det nu heter).

//T
lotta_
Rostfria bestick missfärgas i diskmaskin om man diskar dem tillsammans med något som är av annan metall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon