Full version: Vilken dag....
Tesa
Morgonen började med en ...nej två kalvningar ...varav den ena kalven kom baklänges och innebar ett väldigt slit att få ut.....när den är bärgad (medtagen men vid liv) så kommer det en bil på gårdsplan....en kviga är ute och går på vägen....visst..in i bilen och iväg och motar rätt den....sen är det rätt lugnt en timme...då kommer nästa bil....en flock ungdjur har gått igenom på ett annat ställe...bara att kasta och springa igen...

De 2 kvigorna som kalvat var i allafall vääääldigt snälla att mjölka sen...sent om sider....
..tur att jag bara planerat att ta det lugnt idag.....

... och nyss ringde skolans specialpedagog och berättade att min son klämt tummen på bussen i morse och att de inte fått tag på mig (nä..jag var ju i lagårn hela förmiddagen) så hon hade åkt med honom till lasarettet och nu hade han sytt tummen och fått sprutor och så och var på väg hem med bussen igen...håhåjaja...jodå gossen var inte särskilt ledsen när han kom hem..men ändå...jag skulle ju ha varit där.....

Nu hoppas jag att resten av dagen förflyter utan fler missöden......

unsure.gif
Eva i Skåne
Jag kan bara hålla med dig Tesa. Vilken dag du haft smile.gif . Jag blir matt bara av att läsa om det...

Hoppas du får en vilsam eftermiddag. wub.gif
Ciczi
Ja vilken dag...

men det är väl lite spännande att vara med när nya liv ser dagens ljus för första gången? wub.gif

Ciczi
wolkenkrabber
brukar inte kossor kalva på våren eller tidiga sommaren?

grattis iaf
vickeva
CITAT (Tesa @ 29-10-2004, 13:08)
De 2 kvigorna som kalvat var i allafall vääääldigt snälla att mjölka sen...sent om sider....
..tur att jag bara planerat att ta det lugnt idag.....

en fråga fråm en dum en, är de inte kor när de har kalvat?
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 29-10-2004, 14:38)
CITAT (Tesa @ 29-10-2004, 13:08)
De 2 kvigorna som kalvat var i allafall vääääldigt snälla att mjölka sen...sent om sider....
..tur att jag bara planerat att ta det lugnt idag.....

en fråga fråm en dum en, är de inte kor när de har kalvat?



kanske inte rätt person att svara
men visst har du rätt vickeva
men hur man än vänder sig har man ändan bak... (eller hur man än svarar blir det inte helt rätt)

för kon var ju kviga ända fram till det ögonblicket hon kalvade...

så jag skulle nog också ha skrivit som Tesa....
Tesa
Egentligen tror jag att en kviga är kviga just när hon HAR kalvat första gången...under hela första laktationen....läste det nånstans häromdan...innan har jag också trott som ni säger ...fast vi pratar ändå nästan alltid om en förstakalvare som "kvigan"...fast i mitt lexikon står det kviga-ko före första kalvningen...
Tror detta kan bli lika besvärligt att reda ut som Halloween rolleyes.gif jag vet inte vad som är rätt jag heller....... wacko.gif ....hade jag inte läst det där häromdan så hade ni fått fullt medhåll från min sida rolleyes.gif

och som svar till wolkenkrabber ..kor kalvar året om...förr släppte man dom ofta med tjur när dom gick på bete och då kalvade dom ju 9 månader senare dvs på våren nån gång men nuförtiden så inseminerar dom flesta korna istället och då blir det mer jämt fördelat under året...men faktiskt så är det oftast lättare att få djuren dräktiga under sommaren (iallafall här) pga av ljuset.... och då blir det ofta en topp med kalvningar på våren i allafall
gammelnalle
försökte googla för att reda ut det hela... men nåt riktigt vad som gäller MJÖLKKOR verkar inte vara så där riktigt lätt...

men för Älg-kor gäller tydligen att kviga är en honko som inte kalvat....

och för mig gäller det... inte gällko.. eller gnällko

inte visste jag heller att man utsåg/utser månadens ko!!!! eller heter det MUnadens ko??

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

http://www.srb-foreningen.se/doks/aug04.htm
Berith
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2004, 13:01)
inte visste jag heller att man utsåg/utser månadens ko!!!!  eller heter det MUnadens ko??

biggrin.gif  :lol:  :P

joodu! nu ångrar du allt att du inte kallar dej gammeltjuren! tongue.gif

laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon