gammelnalle
Ibland funkar man inte ... (för det mesta... verkar det sommmmmmm)

alltså: Tål katten inte MJÖL (utan K...)

björn
renate
Det finns glutenfria produkter,men katter äter väl inte mjöl?
(bröd,markaroner osv.) eller är det mjöl i kattens torrfoder?har faktiskt inte tittat. rolleyes.gif
Betty
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2004, 13:31)
Ibland funkar man inte ... (för det mesta... verkar det sommmmmmm)

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
gammelnalle
Vilken tur att det var Glutenintollerans.....

att döma av svaren på om det hade varit Lactos.......


biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif

och till Renate:

jo JAG hade blandat ut makaroner i kattmaten...


tydligen ingen bra ide....

SKITDÅLIG faktiskt !!!

sleep.gif smile.gif
*Laika*
Vad hände med den lilla stackarn då? Eftersom du säger att det var en dålig idé. Kompisen brukar låta sin katt äta deras matrester, som spagetti, ris o vanlig husmanskost.
Mvh. Laika
gammelnalle
CITAT (Laika @ 31-10-2004, 14:27)
Vad hände med den lilla stackarn då? Eftersom du säger att det var en dålig idé. Kompisen brukar låta sin katt äta deras matrester, som spagetti, ris o vanlig husmanskost.
Mvh. Laika

SKITDÅLIG


smile.gif sleep.gif laugh.gif biggrin.gif

Som när FAKIREN åt glödlampor:

LÖS i magen.....


biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

däremot verkar ris, potatis och andra rester inte ge dessa problem....
*Laika*
Nä, ris rekomenderas till katter (o hundar me för den delen) som har dålig mage. Men undra om det är vanligt att dom blir lösa i magen av mjölprodukterna??? Majsvälling är också bra att ge om dom är dåliga i magen.
Mvh. laika
gammelnalle
CITAT (Laika @ 31-10-2004, 14:37)
Nä, ris rekomenderas till katter (o hundar me för den delen) som har dålig mage. Men undra om det är vanligt att dom blir lösa i magen av mjölprodukterna??? Majsvälling är också bra att ge om dom är dåliga i magen.
Mvh. laika

CITAT
Men undra om det är vanligt att dom blir lösa i magen av mjölprodukterna???


nej det var just det jag undrade över...

gammelkatta som dåg i julas verkade tåla pasta....
Anna i Örsjö
Mina två kattor, en gammal och en som är halvåret, äter pasta och mår bra. Det kan faktiskt vara så att just din katt är glutenallergisk. Jag har förstått det som så att hundar och katter kan få allergi av samma saker som vi människor. Du får pröva dig fram och ta bort såna matrester hon inte tål. Lycka till! (Hoppas inte denna tråd också ska spåra ur)

MVH Anna i Örsjö
La Strega
Är inte ute efter att starta diskution här, vill bara säga en sak ang. kattmat. Katter behöver mycket animaliskt protein annars kan de få massa problem. största felet många (observera många, menar inte alla och jag menar inte just er så ta inte illa upp om ni vet med er att ni gör rätt, ok? =)gör är att de ger katten massa vegetabilier och blandar ut det med billig kattmat från mataffären. "vanlig" kattmat (typ whiskas/friskies å dom) innehåller 4%animaliskt protein, medans kattmat från djuraffär/veterinär (t.ex royal canin/iams) innehåller runt 30% animaliskt protein. Så oftast brukar foderbyte till ett med mer protein göra så katten mår bättre...
Våran katt käkade "vanlig" kattmat i massor av år, sen var det flera som pratade om detta jag skrev samtidigt (killen i djuraffären/veterinären mm), våran katt var inte sjuk med vi bytte foder, och efter det tycker vi hon har verkat allmänt piggare och pälsen är bättre.
Vi bytte även foder till hunden och hennes mjällproblem försvann och för övrigt samma effekter där.
Har väl inga specifika fakta att hänvisa till men jag tycker det känns rätt logiskt att rovdjur ska ha mer än 4% protein i maten. =)
fjodor
CITAT (La Strega @ 01-11-2004, 11:19)
"vanlig" kattmat (typ whiskas/friskies å dom) innehåller 4%animaliskt protein, medans kattmat från djuraffär/veterinär (t.ex royal canin/iams) innehåller runt 30%
Har väl inga specifika fakta att hänvisa till men jag tycker det känns rätt logiskt att rovdjur ska ha mer än 4% protein i maten. =)

Hej !!

Gammelnalle har väl fått svar (?) på att katter tydligen KAN vara glutenallergiker (kallas det för iallafall..)
för att inte tala om Lactosintolleranta....
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif (nallen duckar väl i sitt ide...)

Men på mina kattmatsburkar står det betydligt mer än dina 4% protein La Strega. Det framgår inte om det är animaliskt protein men på mina burkar står det:

Friskies(med fisk) Råprotein 6%
Kitekat (med tonfisk) Råprotein 7%
Mjau (strömming): Protein 10,5%(taurin 0,05%)

visserligen långt från dina 30% men betydligt mer än dina 4%......


själv föredrar jag Mjau Oxkött, gärna med stekt potatis och rödbetor till.
La Strega
har jag sagt att de inte kan vara det? =)

sa bara att ofta beror problem på för lite protein.

det kanske har ändrat innehållet då, men för några år sen då när jag uppmärksammade detta så var det runt 4% i alla sorterna dom hade på Coop forum ialf (stormarknad).

men även om det är 10% protein i så borde väl det vara för lite för en katt? veterinären bojkottar ju den maten totalt ialf.
kryddan
Du har rätt La strega - oavsett procentsats, den kan nog variera lite men generellt innehåller "ica-kattmaten" för mycket vegetabilier, som katten inte kan ta hand om iallafall - det är helt enkelt fyllnadsmaterial, blir väl billigare antar jag blink.gif

Många katter får problem med pälsen, eksem. Det fick vår och det var då vi började titta rutn lite och läsa på om kattmatsinnehåll. Det var också veterinärens första fråga: "får han storköpsmat?"

Så nu är det djuraffärskäk, i form av torrfoder + diverse kött, fisk och fågel rester från vår mat som gäller. Och kisse mår finemang smile.gif
La Strega
Precis!
Kan ge ett exempel till på detta...min expojkväns Perser! Han käkade whiskas, hans mage var jättekänslig och pälsen var som svinto, han hade verkligen jätteproblem med pälsen, det blev bara stora "kockor" liksom, hur mycke man än borstade, till slut fick vi raka katten. Sen åkte vi och köpte royal canins special persermat, efter nån månad var det som en ny katt! pälsen gick att hålla i trim, hans mage funkar bättre och tycker han verkar mer på allerten med! =)
Berith
Undrar när katterna blev så annorlunda så dom måste ha speciell mat.... Eller fanns det såna katter också för 15-20 år sen utan att man märkte av dom? Har haft många katter under åren men aldrig några som inte var som katter ska vara! unsure.gif
Fenja
Det har du rätt i Berith! Jag undrar om problemet inte är just att det experimenteras med ersättningsämnen för deras (och hundars) naturliga föda, nämligen kött som huvudsaklig föda...
Mvh
Fenja
Sulawesii
Min perser tål inte burkmat. Och inte heller mjölk ( biggrin.gif som väl var ämnet från början?!). Då kommer det ut i bakändan.
Båda katterna har svårt för visst torrfoder. Det kommer ut i framändan.
Sulawesii
biggrin.gif Nä, just det, det var ju GLUTEN!!!! biggrin.gif
IQ-fiskmås.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon