Full version: Redan julstjärnor
Nutten
Var flitig och uppdaterade hemsidan idag och konstaterade att även om jag undvek att lägga in de julsaker som har börjat dyka upp, så är julstjärnorna redan med! Det är iof folk som vill ha dem strax innan december och då erbjuder vi förstås det. Börjar bli en maffig syn i växthusen nu med alla olika julstjärnor som är på gång! En har rentav redan fått åka ut i butiken!! Även amaryllisen är i farten tongue.gif

renate
Då blir det väl snart rusning efter julstjärnor?
Jag köper inga, gillar inte Julstjärnor,Amaryllis köper jag nog någon. rolleyes.gif tongue.gif
Fenja
Håller med dig Renate! Julstjärnor är rätt trista... Men visst har de sin tjusning när de täcker hela bord som i växthusen. Här gäller gamla, riktigt röda amaryllisar! Hittade en minivariant i fjol som är trevlig också, den blir ca 30 cm hög och har små klockor.
Mvh
Fenja
lolo
Snygga julstjärnor! Kommer nog att köpa såna i år också! rolleyes.gif tongue.gif
Ciczi
Jag brukar köpa 2 julstjärnor till mig själv och sedan ger jag bort några också. Det brukar vara uppskattat.

Ciczi
lotta_
Jag köper inga julstjärnor pga allergi i familjen. Kan tyvärr inte ha hyacinter pga av den starka doften. För övrigt tycker jag att julstjärnorna är vackrast när det står många i en grupp.

Julenar och amaryllis blir det för min del.
Eva St
Men hallå inte är det väl redan dags för jul - jag flyttade ju hem från sommarstugan förra helgen
Betty
Jag är inte så värst intresserad av julstjärnor. Köpte däremot två amaryllisar igår, en Papillio Improved och en Elvas (fylld). wub.gif
Fialotta
Gillar inte heller julstjärnor...brukar
köpa röda azaleor i stället...gillar dom smile.gif
Nutten
Jag är egentligen inte heller något fan av julstjärnor - om det inte är uppstammade med rejäl krona och määääängder av röda högblad! De är bara så satans känsliga för kyla, så vem vill lägga ut en massa pengar på ett praktexemplar som eventuellt ser hängigt ut efter ett tag!?

Nä, jag håller mig till amaryllis och hyacinter, de sistnämnad alltid ute på balkongen eller i ett stooort välventilerat rum. Får bara ont i huvudet annars... tongue.gif Å skulle katterna tugga på dem så mår de inte fullt så uselt som om de skulle tugga på en julstjärna av misstag. Fast tanken är förstås att de inte ska tugga på något annat än sina alldeles egna "tuggväxter".

Eva St, än är det inte jul nä, men affärerna startar tidigt. Alldeles för tidigt! Har fått mig en förklaring flera gånger om varför, men den blir inte bättre i mina öron av att höra den gång på gång. "Det tar tid att plocka fram alla varor, vill öka försäljningstiden mm" Nä, saknar minsann när julsakerna inte dök upp förrän i slutet av november/början av december!!
Yin o Yang
CITAT (Nutten @ 31-10-2004, 23:31)
Nä, saknar minsann när julsakerna inte dök upp förrän i slutet av november/början av december!!

Håller helt med Dig Nutten. Tänk när alla affärer hade brunt papper för fönstren inför skyltsöndagen
smile.gif . Då var det spännande att få se vad som dolde sig bakom. Idag har man lyckats ta död på julen redan i mitten av november mad.gif . Var på IKEA igår och där hade julen brutit ut i full orkanstyrka wacko.gif .
Är inte så glad i julstjärnor, vilket jag tror att de känner, för de dör inom ett par veckor efter att jag köpt dem tongue.gif .
Anna i Örsjö
Jag har bortförbjudit julrosor i mitt hem.
Varför då undrar ni nog. ohmy.gif
Jo, jag fyller år i början av december och då kom de flesta med en julros tillsammans med presenten,sen kom sambon hem med julgrupp från jobb. Den innehöll givetvis också julros. Till jul kom minst en av gästerna med en julros till värdinnan, dvs mig. När julen var över var vårt hem översvämmat med julrosor som sambon vägrade släng så länge där var gröna blad på dem. Tänk då några år fram hur det såg ut i mina fönster. Julrosor, julrosor och åter julrosor. Jag fick köldrysningar bara någon nämnde ordet julros. wacko.gif Så jag sa till alla vänner och bekanta " Kommer ni hit med en julros så släpper jag inte in er". mad.gif
Nu 15 år senare börjar kunna titta på dem utan att rysa. Men visst dom är vackra. smile.gif Om jag slipper ha dom hemma. sleep.gif

Anna i Örjsö biggrin.gif
Berith
Det diskuterades julstjärnor här. wink.gif tongue.gif

Om jag fick så många julrosor skulle jag bli jätteglad.

Anna i Örsjö
Förlåt! Min hjärna är inte riktigt "on line" idag. sad.gif Jag menade julstjärnor förstås. rolleyes.gif Håller fullständigt med dig julrosor får de komma med så många de vill. wub.gif wub.gif Har aldrig fått någon sådan och ska handla en så fort jag kan. biggrin.gif biggrin.gif Tack för rättelsen Berith. smile.gif

Anna i Örsjö
Nutten
Ja julrosor är jättefint till jul! Förra året gjordes superfina arrangemang med just vita julrosor och jag bara önskar att jag hade haft kameran då! Nåväl, i år har jag en kamera så då jäklar ska det fotas om det blir lika vackra jularrangemang i år! laugh.gif
Tesa
Julrosor...julstjärnor och ......jag som trodde ni snacka såna man hänger i fönstret och tyckte det var liiite tidigt...adventsstjärna kallar man kanske dom ja.. wacko.gif laugh.gif
lavendel
Brukar köpa en stor vit julstjärna...har en plats där den är helt rätt...men sen kommer problemet....hur i h-vete får man död på den..näns inte slänga den när det kommer blad efter blad...sätter ut den på våren...så får den leva tills frosten tar den...men det känns taskigt! sad.gif
Annars är det röda och vita amaryllis som gäller och vita hyacinter(även om jag får huvudvärk)..och lite iskonvaljer...och tazetter(ännu värre huvudvärk)!! blink.gif
Hjälp...nu börjar julblomsfebern härja i mej...och det är bara november! tongue.gif
Lavendel
Ps.Och röda jultulpaner förstås..måste ha det på bordet på julafton!Ds
rolleyes.gif rolleyes.gif
Yin o Yang
CITAT (lavendel @ 01-11-2004, 17:27)
Brukar köpa en stor vit julstjärna...har en plats där den är helt rätt...men sen kommer problemet....hur i h-vete får man död på den..näns inte slänga den när det kommer blad efter blad...
rolleyes.gif  :rolleyes:

Skicka den till mig tongue.gif . Jag har aldrig lyckats hålla liv i en julstjärna över nyår. Jag tror de känner att jag egentligen inte tycker om dem biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
lavendel
CITAT (Yin o Yang @ 01-11-2004, 17:55)
Skicka den till mig tongue.gif . Jag har aldrig lyckats hålla liv i en julstjärna över nyår. Jag tror de känner att jag egentligen inte tycker om dem biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Hej!
Skulle jag ju kunna göra...om jag inte tycker alldeles för synd om den när den är så tapper och kämpar på!
Hopplöst blöthjärtad Lavendel!
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon