Full version: Presidentvalet
Fenja
Hur tror ni att det kommer att gå? Det är väl fler än jag som är intresserade antar jag, för utgången påverkar ju i någon mån hela världen.

1. Vem vinner?
2. Vem vill ni ska vinna?

1: Jag antar att Bush vinner
2. Men hoppas att Kerry gör det

Mvh
Fenja
torvan
Hoppas på Kerry på båda frågorna för min dotter ska plugga i USA nästa år och det skulle kännas LITE lugnare unsure.gif torvan
renate
Jag hoppas Kerry vinner. smile.gif
Betty
Jag gissar att Bush vinner men man kan ju alltid hoppas att han inte gör det.
pisanggoreng
Läste att ABB fått en ny betydelse i USA på senare tid - "Anyone But Bush". Jag håller med...


/pisanggoreng
ps. För övrigt tycker jag hela världen (!) borde ha rösträtt i de amerikanska presidentvalen eftersom det berör oss alla...
Viveka
Här är en rätt skojig länk, apropå presidentvalet.
En test för att se var man står politiskt. Ovetenskaplig men kul.

http://www.politicalcompass.org

Själv hamnade jag med Gandhi och Dalai Lama, förstås... tongue.gif
GoSatta
lika myckethöger som vänster men rejält åt det liberala hållet, ungefär som jag hade väntat mig.
Ralf
aktuell ställning
Ciczi
Jag hoppas att Kerry vinner. Anyone But Bush!

Ciczi
andersen
Så som jag ser det,=pest och kolera, lika illa vem som vinner.
jessica zon6
håller med Fenja i det här fallet smile.gif
Vi får ju hålla tummarna på att rätt man vinner smile.gif smile.gif smile.gif

mvh
jessica
gammelnalle
edit
lolo
Jag tror att Kerry vinner, men är mer tveksam till vem av dem som jag vill ska vinna. Tyvärr är ju varken Bill Clinton eller Hillary Clinton kandidater... wink.gif Då hade valet varit något enklare (kanske). Sen tycker jag det är svårt att uttala sig då man inte ens bor i landet i fråga. Det viktigaste för världen är ju i alla fall att det blir lugn och ro snart. Tror inte minst amerikanerna tycker det...
fruberglund
Fast amerikanerna är ju så j-la dumma och fåfänga ändå. Kerry blev ju populärare bara för att han bytt frisyr i en valdebatt, vadå, såg han mer trovärdig ut med en ny frisyr??

Gillar inte Bush men håller med om att det är pest eller kolera.

Att Bush är pucko vet man ju redan men man har ju ingen aning om vem Kerry egentligen är så jag kan inte säga att jag hoppas han vinner heller.

Huvudsaken det blir nån jädra ordning nån gång i alla fall tongue.gif
andreas i uppsala
tror på att Kerry skulle vara bäst men jag tror inte att Bush och det amerikanska folket är "så j-vla dumma" , det vore att grovt underskatta dem och det är aldrig bra sad.gif Tycker synd om de som gör det sad.gif
Sulawesii
Tror detsamma som dig, Fenja. Tyvärr.
Håkan
CITAT (lolo @ 02-11-2004, 20:26)
Jag tror att Kerry vinner, men är mer tveksam till vem av dem som jag vill ska vinna. Tyvärr är ju varken Bill Clinton eller Hillary Clinton kandidater... wink.gif Då hade valet varit något enklare (kanske). Sen tycker jag det är svårt att uttala sig då man inte ens bor i landet i fråga. Det viktigaste för världen är ju i alla fall att det blir lugn och ro snart. Tror inte minst amerikanerna tycker det...

Det värsta är att det påverkar oss i allra högsta grad, så därför kommer valet i natt vara väldigt viktigt även för oss i europa.
*H
*Laika*
Man vet vad man har, men vet inte vad man får. Det är nog inte riktigt rätt tidpunkt att experimentera med att kolla vem som är bäst. Jag tvivlar på att Kerry kan lösa dom problem som Bush startat. Vid ett senare o stabilare läge......kanske, men inte just nu. Kerry verkar va en sån som lovar guld o gröna skogar, men tvivlar starkt på att han kan lösa större problem. Det är inte nån mysfarbror dom ska välja, det är en president (annars så har han helt klart en större mysfaktor än Bush).
Mvh. Laika
Tesa
Tror nog som Fenja...men för hela världens skull hoppas jag att vi har fel...även om man önskar att motkandidaten var en lite färgstarkare figur än Kerry.....det är inte riktigt nån pondus där inte...inget jag skulle vilja hålla i när det blåser....men ABB...absolut... för vansinnet måste få en ände nån gång.....
..märkligt land förresten, hela USA...blir inte klok på det folket...
andreas i uppsala
ser ut att bli Bush ändå. Varför är man inte förvånad wink.gif
Ciczi
Fast vad som är mer fascinerande är den amerikanska omständigheten när det gäller att gå till val. Varför ska det behöva vara så omständigt? De röstar ju på ett antal olika sätt. Det ena mer förlegat än de andra. Och varför ska Ohio inte räkna poströster/provisoriska röster förrän 11 dagar efter valet.

I min morgontidning i dag stod det om en delstat i Indien som haft val med elektroniska apparater som tillverkats lokalt. Allt hade gått utmärkt. Något att ta efter för USA?

Ciczi
kristerh
Får hoppas att de "amerikanska talibanerna" dvs den ultrakristnahögern inte får mer makt, men risken är stor unsure.gif de vill ju vrida usa tillbaks i tiden, inga aborter mm såg ett reportage om dem på tv häromveckan och det var inget roligt reportage, allt går ut på att landet skall styras enligt bibeln. men bush verkar vara beroende av deras makt.
krister
Fenja
De kristna fundamentalisterna vann... svt text.
Mvh
Fenja
Regna
Tyvärr så är det så att Kerry förlorade på grund av just minoritetsfrågor som stör den "moraliska majoriteten", dvs röstande medel- och överklass. Abort-rätt, äktenskapslagar som jämställer älskande par oavsett kön, mer välvillig syn på brottslingars rehabilitering, inställningen att fattiga ska ha samma rätt till god sjukvård som de som kan betala för sig...

Han har varit tvungen att ta tillbaka några av sina mer humanistiska löften för att inte förlora alltför många väljare, men det räckte visst inte till att han bytte frisyr eller lät sig filmas under storbönen i kyrkan.

Att de dröjer tio till elva dagar med att räkna klart poströsterna i Ohio beror på att poströsterna har en tiodagars frist enligt deras regler, för att hinna anlända från militärbaser och annat boende runt världen. Innan dess kan de inte vara helt säkra. Men visst är deras electorate-system otroligt korkat... å andra sidan så slipper de vågmästare.

Och tyvärr är det som så att Hillary Clinton (som verkar ha mer hjärna än hela kongressen tillsammans) inte har det amerikanska folkets respekt. Den liberala kultureliten verkar respektera henne, men hon har inget folkligt stöd för tillfället, så risken finns att hon inte kommer bli en lämplig presidentkandidat förrän hon går med rullator...

Får bara hoppas att världen vänder USA ryggen nu. Om ledarna vågar. tongue.gif
kristerh
CITAT (Regna @ 03-11-2004, 21:55)
Får bara hoppas att världen vänder USA ryggen nu. Om ledarna vågar. tongue.gif

Vaffö då då? det är väl bättre att försöka samarbeta än att isolera wink.gif
även fast den ena verkar vara en riktig besservisser sleep.gif
krister
andreas i uppsala
håller med Kristerh, det skulle bara förstöra för oss alla
Bettson
Tror ni inte oljepriset kommet att stiga när valutgångne blev som den blev?
andreas i uppsala
det kommer den i alla fall att göra wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon